• Wilhelmina

Gravid 47 år!

Hej,
    vet inte hur jag ska göra! Upptäckte igår att jag är gravid 47 år gammal. Bara v 5 men ändå. Vi har redan tre barn, 16, 13 och 9 år. Jag får panik över att det blivit så här. Men samtidigt snurrar tankarna. För några år sedan ville vi ha en till, men fick bara missfall. Åren har gått och jag hade gett upp tanken. Samtidigt har vi inte skyddats oss. Ja, dumt, vi vet ju hur barn blir till... 
    Jag älskar ju små bebisar, men kommer bli väldigt ensam i den här situationen. Alla våra vänner är ju klara med barn för länge sen. Min man är så flexibel, han tycker jag får bestämma... Hade jag varit 43 så kanske det hade varit ett lättare beslut att behålla.
    Om vi behåller blir det ett väldigt stort glapp till de andra barnen. Hur ska jag hinna med dem alla? Samtidigt tror jag de skulle älska ett litet syskon. Men jag är så gammal! Vi kommer vara 48 och 55 när bebisen kommer till jul. Och risken för skador och komplikationer. Visserligen stark och vältränad och kärnfrisk. 
    Jag får panik över vad alla ska tycka och tänka. Hur ska livet bli?
    Jag vet inte hur jag ska resonera.

• Svar på tråden Gravid 47 år!
  • Wilhelmina
    Sthlmsthlm skrev 2017-04-21 14:35:49 följande:

Jag är 41 år och väntar mitt första barn. 

Det finns ganska få förebilder runt omkring, men googlar man lite så får man faktiskt lite inspiration från äldre "kändis-mammor"

Anna Lindmarker fick barn vid 45 år:
    www.expressen.se/noje/anna-lindmarker-vi-var-inte-alls-beredda/

Janet Jacksom fick nyss, hon är 50 år
    tinseltownmom.com/pregnant-celebrities-over-50/

Susan Sarandon vid 42 och 45 år
    www.etonline.com/news/188109_17_celebrity_moms_who_gave_birth_their_40s/

Oj vad jag har googlat på äldre mammor och det ger ju onekligen en viss tröst. Mitt problem är att jag tror vi kommer känna oss ensamma i den här situationen bland våra vänner. Ingen har någon liten längre. De yngsta är som vår, 9 år.
  • Jag är bara jag
    Wilhelmina skrev 2017-04-21 14:41:35 följande:
    Oj vad jag har googlat på äldre mammor och det ger ju onekligen en viss tröst. Mitt problem är att jag tror vi kommer känna oss ensamma i den här situationen bland våra vänner. Ingen har någon liten längre. De yngsta är som vår, 9 år.
    Våra vänner har inte småbarn nån av dom. Stora barn och barnbarn, men det struntar vi i. Måste man passa in i en mall jämt liksom? Tungan ute  Skulle varje beslut man tar här i livet bero på hur alla andra gör och har det blev livet rätt fattigt.
  • Linneisen
    Wilhelmina skrev 2017-04-21 14:41:35 följande:
    Tror du inte att det kommer att poppa ut barnbarn hos vänner snart då? :)
  • mrshudson75

Jag är "bara" 41 år och fick för ett par vecor reda på att jag är gravid. Har sex barn sen innan i åldrarna 21, 16, 14, 12, 10 o 3,5 år. Är helt överrumplad då jag tyckte vi var väldigt klara med småbarn Nu tar ju kroppen över och jag känner mig väldigt gravid o bebissugen. Men, känner som du att jag är väldigt gammal. Samtidigt är det ju en liten gåva som kommer till oss. Naturen har ju redan bestämt Du låter frisk o stark. Jag tänker som så att småbarnstiden går fort o snart har vi våra kroppar tillbaka. Känner också på något konstigt sätt att en graviditet föryngrar , även om jag själv säkert är sliten efter mina graviditeter. Massa <3

• Ingrediensen

Oroa dig inte för att känna dig ensam! Jag fick barn som 42 år och vännerna och deras större barn verkligen älskar att ta hand om en liten när vi träffas. Precis som för oss föräldrar är det så mycket skratt och glädje i att umgås med en liten. Inte jämförbart med då vi som unga och barnlösa presenterades för första bebisen i bekantskapskretsen, det tror jag kändes mer ensamt.

Sen har vi för varje barn blivit bra kompisar med bästisens föräldrar och fortsatt att umgås, då har man ju mycket gemensamt.

• Spagettimonstret

Hej TS,
    Mina föräldrar fick min bror när de var i din ålder. Förlossningen gick bra, däremot hade mamma problem med smärtor i händerna efter att ha burit honom när han var mindre. Vi syskon var i 20-års åldern när han föddes. Vi och far och morföräldrarna har hjälpt till att passa och uppfostra honom. Det blev en stor förändring i vår familj till det bättre.
    Lycka till!

• Birgitta02

Wilhelmina. Hur har det gått för dig? Har ni kommit till beslut?

• Mamma201724

Wilhelmina,

Jag är 40 och jag tycker inte att du är gammal. Människor blir äldre och vi lever längre nu är förr. Gör det du själv känner är bäst. Lycka till!

Kram

• Brioche73

Vilka glädjedödare det finns här!

Grattis Wilhelmina, lyssna inte på dessa negativa personer och låt ingen påverka ert beslut! Vill du ha bebisen så ska du behålla det och vara stolt gravid 47 åring! Är 44 och plussade i veckan!

• Miramis70

Jag har i förra veckan fått reda på att jag är gravid och jag är 47 år. Skulle alltså vara 48 år när barnet föds!

(Ville bara kommentera ovan om att jag tycker inte man ska fråga sina tidigare barn om man ska göra abort eller ej!? Inte ska man lägga nåt så stort på deras axlar, låter inte bra gör deras samvete om de blir involverade i ett sånt stort beslut! Det är du o din man som ska bli lyckliga över ett barn i första hand inte dem! )

Jag bor inte med den mannen som jag nu skulle vilja få barn med och jag blev gravid på en gång när vi träffades och vi båda vet ju hur barn blir till och visste vad vi gav oss in på och att vi saknade skydd.

Vi bor alltså inte ihop, men nu hoppas jag på att han vill snart flytta ihop, nån gång under graviditeten och att allt kommer att gå bra. När jag frågar honom om han vill behålla det så vill han inte det!

Men jag tror det är mest för vad andra ska tycka, och det känns fel för mig att man inte ska få barn för att man bryr sig om vad andra ska tycka!? Tror många skulle bli glada för hand skull då han inte har några barn sen tidigare! Jag har två, döttrar som jag fått vid 28 och 38 årsåldern. Så det här skulle bli mitt tredje i såna fall!

Jag tror inte jag kommer att klara av att göra en abort faktiskt!

Det måste jag säga!

Är det nån som vet om det finns en mammagrupp för äldre kvinnor!?

Jag tror ändå han kommer att ångra sig så snart barnet är fött men tänk om han inte gör det? Så tråkigt! Han sa ändå nåt om att i bakhuvudet ville han göra mig gravid o ha barn med mig.

Har nån nåt tips!?

Ma

• CinnamonGirl

Oj altså, jag testade mig idag på morgonen och fick ett plus! Har väl inte riktigt tagit in det än, och hoppas bara att det inte är fel. Tempar och hade tempstegring den 6 augusti, så borde vara vecka 5 nu. Min menscykel är lite oregelbunden så det är svårt att räkna utifrån den.

Jag och mannen har kört oskyddat så länge vi haft sex, det blir väl en 5 år nu, iaf som vi haft regelbundet sex... hade gett upp hoppet, och så wow.

Gräv inte en grop åt andra, det kan de göra själva...
  • Anna60

Hej Wilhelmina. Jag har har läst din tråd och alla kommentarer. Får jag fråga vad du beslutade dig för?

• CinnamonGirl

Pappan till grynet i magen är 55 och har två stora barn, 26 och 30, och är mer chockad att vi fått till det än vad jag är. Jag är själv 42 och har längtat efter barn i 20 år, så jag känner bara glädje. Tur att han inte hunnit få barnbarn än, DET skulle kännas knepigt.

• CinnamonGirl

Pappan till grynet i magen är 55 och har två stora barn, 26 och 30, och är mer chockad att vi fått till det än vad jag är. Jag är själv 42 och har längtat efter barn i 20 år, så jag känner bara glädje. Tur att han inte hunnit få barnbarn än, DET skulle kännas knepigt.

• Hermioney
    Wilhelmina skrev 2017-04-19 11:13:45 följande:

Hej,
    vet inte hur jag ska göra! Upptäckte igår att jag är gravid 47 år gammal. Bara v 5 men ändå. Vi har redan tre barn, 16, 13 och 9 år. Jag får panik över att det blivit så här. Men samtidigt snurrar tankarna. För några år sedan ville vi ha en till, men fick bara missfall. Åren har gått och jag hade gett upp tanken. Samtidigt har vi inte skyddats oss. Ja, dumt, vi vet ju hur barn blir till... 
    Jag älskar ju små bebisar, men kommer bli väldigt ensam i den här situationen. Alla våra vänner är ju klara med barn för länge sen. Min man är så flexibel, han tycker jag får bestämma... Hade jag varit 43 så kanske det hade varit ett lättare beslut att behålla.
    Om vi behåller blir det ett väldigt stort glapp till de andra barnen. Hur ska jag hinna med dem alla? Samtidigt tror jag de skulle älska ett litet syskon. Men jag är så gammal! Vi kommer vara 48 och 55 när bebisen kommer till jul. Och risken för skador och komplikationer. Visserligen stark och vältränad och kärnfrisk. 
    Jag får panik över vad alla ska tycka och tänka. Hur ska livet bli?
    Jag vet inte hur jag ska resonera.

Men skit i vad andra tycker!
    Gör som du själv vill!
    Är DU redo att vara gravid? JA eller NEJ
    Är DU redo att ta hand om en bebis? JA eller NEJ
    Det är allt du ska göra! VÄLJ SJÄLV!
  • Regndamen
    Hermioney skrev 2018-02-04 14:25:32 följande:

Men skit i vad andra tycker!

Gör som du själv vill!

Är DU redo att vara gravid? JA eller NEJ

Är DU redo att ta hand om en bebis? JA eller NEJ

Det är allt du ska göra! VÄLJ SJÄLV!

Förhoppningsvis är väl ts inte gravid längre.
Svar på tråden Gravid 47 år!