• Wilhelmina

Gravid 47 år!

Hej,
    vet inte hur jag ska göra! Upptäckte igår att jag är gravid 47 år gammal. Bara v 5 men ändå. Vi har redan tre barn, 16, 13 och 9 år. Jag får panik över att det blivit så här. Men samtidigt snurrar tankarna. För några år sedan ville vi ha en till, men fick bara missfall. Åren har gått och jag hade gett upp tanken. Samtidigt har vi inte skyddats oss. Ja, dumt, vi vet ju hur barn blir till... 
    Jag älskar ju små bebisar, men kommer bli väldigt ensam i den här situationen. Alla våra vänner är ju klara med barn för länge sen. Min man är så flexibel, han tycker jag får bestämma... Hade jag varit 43 så kanske det hade varit ett lättare beslut att behålla.
    Om vi behåller blir det ett väldigt stort glapp till de andra barnen. Hur ska jag hinna med dem alla? Samtidigt tror jag de skulle älska ett litet syskon. Men jag är så gammal! Vi kommer vara 48 och 55 när bebisen kommer till jul. Och risken för skador och komplikationer. Visserligen stark och vältränad och kärnfrisk. 
    Jag får panik över vad alla ska tycka och tänka. Hur ska livet bli?
    Jag vet inte hur jag ska resonera.

• Svar på tråden Gravid 47 år!
  • Borkmar

Jag väntar mitt första barn o är 44 år , min man 42 o han har en son på 16 år ! Vi har varit tillsammans i 14 År ! har haft 1 mf förra året ! Efter fyllt 40 blev jag / vi redo att skaffa barn ! Vi vet riskerna o e självklart oroliga men det finns väldigt bra tester... jag tycker att äldre / gamla föräldrar är så mycket bättre , tryggare o finare än att ha föräldrar som missbrukar ( finns alldeles för många missbrukar familjer ) jag tillhörde en sådan familj o fick vara förälder åt mina föräldrar , så fick ingen förberedelse inför vuxenlivet så det har tagit många år att lära sig saker som kanske e självklart för andra ... mina föräldrar är nyktra idag o är 67 o 71 år , mamma sitter i rullstol o förlorat närminnet pga alkoholen o pappa tar hand om henne samt har de hemtjänst 3ggr per dag... pga av allt detta så har jag ej velat skaffa barn förrän jag va klar med allt ... vad e det för föräldrar jag haft..? vårat barn kommer ej ha nån delaktig mormor el morfar pga deras hälsa . Jag älskar dem o bryr mig om dem för de e mina föräldrar ...! Jag berättar detta pga ifrågasättandet från en del som tycker synd om barn med gamla föräldrar , jag tycker mer synd om barn till missbrukare , dem barnen är aldrig lyckliga o känner sällan kärlek o gemenskap ... ber om ursäkt att jag pratat mycket om min egen erfarenhet ... nu till gravid 47

Du måste följa ditt hjärta , jag tycker inte åldern har nån betydelse , bara positivt att ha 3 större barn då denna lilla sladd kommer få mångas uppmärksamhet , bekräftelse o kärlek . Aktiviteterna behöver ej göra att ni vuxna får dela på er så ofta , ni är 2 vuxna o 3 barn som säkert vill pyssla o ta hand om den lilla ! Jag skulle valt att göra kubtestet o nipt testet o fattat beslut efter vad testerna säger o då berätta för barnen ! Jag önskar dig all lycka till , vad du än väljer så blir det rätt för dig o din familj . Kram

• Borkmar

Jag väntar mitt första barn o är 44 år , min man 42 o han har en son på 16 år ! Vi har varit tillsammans i 14 År ! har haft 1 mf förra året ! Efter fyllt 40 blev jag / vi redo att skaffa barn ! Vi vet riskerna o e självklart oroliga men det finns väldigt bra tester... jag tycker att äldre / gamla föräldrar är så mycket bättre , tryggare o finare än att ha föräldrar som missbrukar ( finns alldeles för många missbrukar familjer ) jag tillhörde en sådan familj o fick vara förälder åt mina föräldrar , så fick ingen förberedelse inför vuxenlivet så det har tagit många år att lära sig saker som kanske e självklart för andra ... mina föräldrar är nyktra idag o är 67 o 71 år , mamma sitter i rullstol o förlorat närminnet pga alkoholen o pappa tar hand om henne samt har de hemtjänst 3ggr per dag... pga av allt detta så har jag ej velat skaffa barn förrän jag va klar med allt ... vad e det för föräldrar jag haft..? vårat barn kommer ej ha nån delaktig mormor el morfar pga deras hälsa . Jag älskar dem o bryr mig om dem för de e mina föräldrar ...! Jag berättar detta pga ifrågasättandet från en del som tycker synd om barn med gamla föräldrar , jag tycker mer synd om barn till missbrukare , dem barnen är aldrig lyckliga o känner sällan kärlek o gemenskap ... ber om ursäkt att jag pratat mycket om min egen erfarenhet ... nu till gravid 47

Du måste följa ditt hjärta , jag tycker inte åldern har nån betydelse , bara positivt att ha 3 större barn då denna lilla sladd kommer få mångas uppmärksamhet , bekräftelse o kärlek . Aktiviteterna behöver ej göra att ni vuxna får dela på er så ofta , ni är 2 vuxna o 3 barn som säkert vill pyssla o ta hand om den lilla ! Jag skulle valt att göra kubtestet o nipt testet o fattat beslut efter vad testerna säger o då berätta för barnen ! Jag önskar dig all lycka till , vad du än väljer så blir det rätt för dig o din familj . Kram

• Regndamen
    Borkmar skrev 2017-04-20 19:04:24 följande:

Hmm, va? Det är ganska långsökt att få det till att antingen är man äldre eller missbrukare, vilket du får det att låta som. Ts borde ju då själv vara en av missbrukarna, det här är ju inte första barnet.

Vad menar du egentligen?
  • Drakgrodan

Hm, det var en konstig slutsats, att yngre föräldrar är detsamma som missbrukare. Eller missförstår jag det du skriver?
    Jag fyller 47 år i år, mina döttrar fyller 23 och 25 i år, jag var alltså 22 och 24 år när de föddes. Då den äldsta föddes var jag färdigutbildad förskollärare och hade fast jobb, bostad och ordnad ekonomi.

Sedan 3 år tillbaka är båda utflugna och att bli gravid är nog bland det värsta jag skulle kunna tänka mig. Allt har sin tid och vi njuter av att ha en annan relation med döttrarna nu. Vi uppskattar att bara vara vi igen och kunna göra lite som vi vill!

• Kattflickan
    Drakgrodan skrev 2017-04-20 21:22:49 följande:

Hm, det var en konstig slutsats, att yngre föräldrar är detsamma som missbrukare. Eller missförstår jag det du skriver?
    Jag fyller 47 år i år, mina döttrar fyller 23 och 25 i år, jag var alltså 22 och 24 år när de föddes. Då den äldsta föddes var jag färdigutbildad förskollärare och hade fast jobb, bostad och ordnad ekonomi.

Sedan 3 år tillbaka är båda utflugna och att bli gravid är nog bland det värsta jag skulle kunna tänka mig. Allt har sin tid och vi njuter av att ha en annan relation med döttrarna nu. Vi uppskattar att bara vara vi igen och kunna göra lite som vi vill!

Det är så du känner det och det är helt ok att vara färdig med bebistiden i din ålder, men alla känner inte det så. För mig hade det varit en katastrof att bli gravid redan vid 22 års ålder. Ingen jag kände skaffade barn så tidigt och jag var livrädd för att bli gravid. Jag fick mitt första barn vid 38 års ålder och det andra vid 40 och det var rätt ålder för mig.

TS: Avvakta lite och fundera. Jag vet inte hur tidigt man kan göra NIPT men jag tror det är tidigare än moderkaksprov och det är icke-invasivt.
  • Borkmar

Ok , blev lite missuppfattning ... jag nämde ej de unga föräldrarna pga att de ej löper lika stor risk för skador mm samt att de har förutsättning att finnas i barnets liv när d blir äldre ! Vad jag mena va att äldre föräldrar är positivt i mitt tycke... att det finns föräldrar som inte borde vara föräldrar men som tyvärr är en oerhört stor grupp i vårt samhälle .... större grupp än äldre föräldrar ! Beklagar missuppfattningen o hoppas du förstår min tanke...

• atea
    Wilhelmina skrev 2017-04-19 12:54:46 följande:

Tack för engagemang! Vi ska fundera några varv till. Jag ska boka tid hos min gynekolog nu. Men ska vi verkligen prata med barnen innan? Jag är tveksam. Då ska de kanske känna ansvar för om jag gör abort eller inte. Stora beslut för barn.

Jag håller med om att du inte ska prata med barnen. Detta är ditt beslut och ingen annans. 
  • Wilhelmina
    Borkmar skrev 2017-04-20 19:04:24 följande:

Tack! Mitt hjärta säger JA. Men mitt förnuft säger nej. Har bokat tid nu med maken hos en psykolog nästa vecka som kanske kan hjälpa oss att reda ut tankarna.
    Om vi behåller gör vi alla tester som finns, jag vågar inte ta några risker. Kram
  • Sthlmsthlm

Jag är 41 år och väntar mitt första barn. 

Det finns ganska få förebilder runt omkring, men googlar man lite så får man faktiskt lite inspiration från äldre "kändis-mammor"

Anna Lindmarker fick barn vid 45 år:
    www.expressen.se/noje/anna-lindmarker-vi-var-inte-alls-beredda/

Janet Jacksom fick nyss, hon är 50 år
    tinseltownmom.com/pregnant-celebrities-over-50/

Susan Sarandon vid 42 och 45 år
    www.etonline.com/news/188109_17_celebrity_moms_who_gave_birth_their_40s/

• Wilhelmina
    Frökenolson skrev 2017-04-20 17:48:27 följande:
    min far var 56 när han fick mig, världens bästa och underbaraste. Mor var 43, idag är far snart 91 och mor 78. det är 19 år mellan min äldsta syrra och mig, hon har en sonsom är sex månader äldre än mig, awsome!!
    Å, det låter ju helt underbart!!! 
Svar på tråden Gravid 47 år!