• anonym2011

Jobba på försäkringskassan

Hej! jag ska till sommaren börja jobba på försäkringkassan med k3 som personlig handläggar/samordning. Jag har läst en del kommentarer både neg och positiva men hade gärna viljat höra från fler. hur är det att jobba på försäkringkassan?trivs ni?

• Svar på tråden Jobba på försäkringskassan
  • zoolook1
    anonym2011 skrev 2017-04-21 14:55:41 följande:

Aj så tråkig...jag kände när man bar där så verkade det så bra. många hyllade arbetsplatsen och så. sen kanske det har betydelse om man jobbar i en större ort eller mindre ort? Jag har ju tackat ja till tjänsten så jag kanske ska ge det en chans och känna efter. Jag tror inte på det finns en komplett arbetsplats någonstans men man ska självklart trivas och känna att det är givande. Sen tror jag att oavsett vilken myndighet man jobbar på så finns det aggressioner ifrån folket ex skatteverket,arbetsförmedlingen m.m. Mitt syfte är att kunna hjälpa människor för det är det jag brinner för. Jag hoppas det blir bra ändå fast än jag får knut i magen pga kommentarerna 

Nu vill jag inte skrämma upp dig, men om du har som ingång att du vill hjälpa människor så kan du komma att vantrivas. Du får ofta fatta negativa beslut och få många mot dig. Bära hundhuvet så att säga.
    Rent krasst så ska man inte kunna vara sjukskriven mer än sex månader om man rent hypotetiskt skulle klara ett annat, lättare arbete än det du har. Du kommer att upptäcka att dina kollegor ser mellan fingrarna med det och du kommer få en väldig massa skit från andra samarbetspartners om du envisas med att tillämpa lagen som det är tänkt.
  • Anonym (Skv)
    anonym2011 skrev 2017-04-21 14:55:41 följande:

Aj så tråkig...jag kände när man bar där så verkade det så bra. många hyllade arbetsplatsen och så. sen kanske det har betydelse om man jobbar i en större ort eller mindre ort? Jag har ju tackat ja till tjänsten så jag kanske ska ge det en chans och känna efter. Jag tror inte på det finns en komplett arbetsplats någonstans men man ska självklart trivas och känna att det är givande. Sen tror jag att oavsett vilken myndighet man jobbar på så finns det aggressioner ifrån folket ex skatteverket,arbetsförmedlingen m.m. Mitt syfte är att kunna hjälpa människor för det är det jag brinner för. Jag hoppas det blir bra ändå fast än jag får knut i magen pga kommentarerna 

Håller inte med, jag har jobbat på myndighet, Skatteverket i 10 år och tagit emot extremt lite klagomål. Får faktiskt uteslutande positiva kommentarer från de skattskyldiga:).
  • Anonym (A)

Min granne ha haft, 5 handläggare på knappt ett år. Undrar varför?

• Anonym (Bra)

Jag jobbade som phl för ett antal år sedan, trivdes jättebra. Jobbade där tre år innan jag ville gå vidare till nya utmaningar.

Jag tror många idag som börjar där har orealistisk bild av jobbet och verkar vara allmänt gnällig och veka, eftersom många verkar sluta efter några månader.
    Många andra har ju jobbat där hur många år som helst och trivs.

• anonym2011
    Anonym (Bra) skrev 2017-04-21 16:05:56 följande:

Jag jobbade som phl för ett antal år sedan, trivdes jättebra. Jobbade där tre år innan jag ville gå vidare till nya utmaningar.

Jag tror många idag som börjar där har orealistisk bild av jobbet och verkar vara allmänt gnällig och veka, eftersom många verkar sluta efter några månader.
    Många andra har ju jobbat där hur många år som helst och trivs.

vad menar du med orealistisk bild? vad fick dig att trivas
  • anonym2011
    Anonym (Skv) skrev 2017-04-21 15:23:59 följande:
    Håller inte med, jag har jobbat på myndighet, Skatteverket i 10 år och tagit emot extremt lite klagomål. Får faktiskt uteslutande positiva kommentarer från de skattskyldiga:).
    Jätte kul
  • Anonym (A)

Ni som arbetar där? Vad tjänar en försäkringsläkare? Läste, upp till 170 000/per mån, kan det stämma?

• Harmonica

Jag jobbade i en annan del av organisationen men slutade efter ett drygt år. Det är inte "kunderna" som är den jobbiga delen utan organisationen internt. Det är en koloss som inte alls bryr sig om de anställda utan ser dem som slit och släng. I min arbetsgrupp blev ungefär en tredjedel sjukskrivna pga arbetsrelaterad psykisk ohälsa. Det var inget man pratade om utan vi hade beordrad övertid varje vecka under flera månader. Jag tror att det var två av 15 som arbetade kvar efter två år.

• zoolook1
    Anonym (A) skrev 2017-04-21 16:29:50 följande:

Ni som arbetar där? Vad tjänar en försäkringsläkare? Läste, upp till 170 000/per mån, kan det stämma?

Du kan helt enkelt ringa till Försäkringskassan och fråga. Det är inga hemliga uppgifter.
  • Anonym (K3)
    Anonym (Man) skrev 2017-04-21 11:23:35 följande:

Att folk hatar folk på fkassan är väl inte så konstigt. Min fru har en drös läkarintyg, hon har bytt jobb, gått rehabilitering, äter sjukliga mängder medicin och gjort allt för att komma tillbaka till heltid.

Läkarna säger att hon ska acceptera sin situation, att de inte kan hjälpa henne mer. Hon kommer få leva med sin sjukdom resten av livet. Det hjälper inte heller att plugga för att byta arbete fullständigt.

Fkassan säger att hon visserligen är sjuk, men att hon har 100% arbetsförmåga trots sin sjukdom. Trots att de knappt träffat henne, trots att det inte alls ligger i linje med vad läkarna säger/skriver. Egentligen skulle handläggarna på fkassan jobba som överläkare!

Så ja, det finns många gånger gott fog för folk att hata handläggare på försäkringskassan. Lycka till!

Om handläggaren också hade skrivit den lagstiftning som är skäl till att din fru inte får sjukpenning hade du möjligen haft en poäng, men eftersom hen inte har det visar ditt inlägg ingenting annat än att det är du som är riktigt korkad.
Svar på tråden Jobba på försäkringskassan