• anonym2011

Jobba på försäkringskassan

Hej! jag ska till sommaren börja jobba på försäkringkassan med k3 som personlig handläggar/samordning. Jag har läst en del kommentarer både neg och positiva men hade gärna viljat höra från fler. hur är det att jobba på försäkringkassan?trivs ni?

• Svar på tråden Jobba på försäkringskassan
  • Anonym (K3)
    anonym2011 skrev 2017-04-21 14:55:41 följande:

Aj så tråkig...jag kände när man bar där så verkade det så bra. många hyllade arbetsplatsen och så. sen kanske det har betydelse om man jobbar i en större ort eller mindre ort? Jag har ju tackat ja till tjänsten så jag kanske ska ge det en chans och känna efter. Jag tror inte på det finns en komplett arbetsplats någonstans men man ska självklart trivas och känna att det är givande. Sen tror jag att oavsett vilken myndighet man jobbar på så finns det aggressioner ifrån folket ex skatteverket,arbetsförmedlingen m.m. Mitt syfte är att kunna hjälpa människor för det är det jag brinner för. Jag hoppas det blir bra ändå fast än jag får knut i magen pga kommentarerna 

Jag är K3 handläggare och trivs för det mesta bra. Jag har bra kolleger, bra chef och arbetsuppgifter som är varierade. Förmåner som rätt bra möjligheter till flex, frihet under ansvar och möjligheter att själv styra arbetstider bidrar.

Att allmänheten hatar en rinner av efter ett tag. De förstår inte regelverket och det enda man kan göra är att förklara så pedagogiskt det går och sedan gå vidare till nästa. Ge det en chans, det finns de som trivs bra!
  • Glinda från Oz
    Anonym (A) skrev 2017-04-21 16:29:50 följande:

Ni som arbetar där? Vad tjänar en försäkringsläkare? Läste, upp till 170 000/per mån, kan det stämma?

Innan man tror på saker kan det vara bra att tänka efter om det är rimligt. Snittlönen för en ST läkare är 55 000 kronor/månad och myndigheter är inte kända för att betala ut jättelöner.
  • fk2012

Det är stor skillnad mellan att arbeta på en mindre ort eller i en stor stad. Det kan handla om att man har 70-80 ärenden på en mindre ort, jämfört med 110-120 i en stor stad. Med så hög belastning som det är i storstäderna hamnar man i en ond spiral av hög personalomsättning där folk går på knäna och de nya drar vidare fort. Jag tror att de problemen är mindre på små orter. Arbetet som K3 är, med hyfsade förutsättningar, varierande och intressant.

• Anonym (Man)
    Anonym (K3) skrev 2017-04-21 18:47:05 följande:

Om handläggaren också hade skrivit den lagstiftning som är skäl till att din fru inte får sjukpenning hade du möjligen haft en poäng, men eftersom hen inte har det visar ditt inlägg ingenting annat än att det är du som är riktigt korkad.

Jaha, så för att inte jag skriver ut hela historien med hänvisning till paragrafer i brslut osv så är man korkad? Varför skulle jag delge den informationen?

Precis din inställning är den man kan förvänta sig från en handläggare på försäkringskassan. Du bekräftade precis min bild av att ni är rätt osympatiska personer som jobbar på försäkringskassan.
  • Anonym (Slumpgenerator)
    Anonym (K3) skrev 2017-04-21 18:47:05 följande:
    Om handläggaren också hade skrivit den lagstiftning som är skäl till att din fru inte får sjukpenning hade du möjligen haft en poäng, men eftersom hen inte har det visar ditt inlägg ingenting annat än att det är du som är riktigt korkad.
    Om alla handläggare hade tillämpat lagstiftningen på samma sätt så hade det naturligtvis inte funnits någon anledning att bli upprörd på sin handläggare. Men när olika handläggare gör helt olika bedömningar så är det klart att man undrar. Själv fick jag plötsligt arbetsförmåga vid ett månadsskifte och handläggarbyte efter att inte ha haft någon i många år. Eftersom läkarna gett upp så är det naturligtvis trevligt att plötsligt vara arbetsför. Att det sedan inte fungerar i verkligheten är såklart inget man kan lasta FK för, men jag kan inte påstå att det känns särskilt rättssäkert.

Så, jag förbehåller mig rätten att tycka illa om min senaste handläggare. Men det är naturligtvis ingenting som du som jobbar på FK behöver bry dig om, vi som tycker illa om de handläggare som tillämpar reglerna hårdare än sina kollegor är ju bara korkade.
  • fk2012
    Anonym (Man) skrev 2017-04-21 19:28:58 följande:
    Jaha, så för att inte jag skriver ut hela historien med hänvisning till paragrafer i brslut osv så är man korkad? Varför skulle jag delge den informationen?

Precis din inställning är den man kan förvänta sig från en handläggare på försäkringskassan. Du bekräftade precis min bild av att ni är rätt osympatiska personer som jobbar på försäkringskassan.
    Tyvärr är det många läkare som inte avslutar sjukskrivningar trots att det inte är bäst för patienten att fortsätta vara hemma,eller att det inte finns rätt till sjukpenning. Istället för att ta det samtalet med sin patient lämnar man över det till handläggaren på FK att dra in sjukpenningen. Handläggaren arbetar ju på uppdrag av regeringen. Det är de som styr sjukpenningen. Så fort sjukskrivningstalen ska minskas så kommer det nya direktiv som påverkar handläggarens handlingsutrymme. Man arbetar för att hjälpa människor inom ramen för regelverket. 
  • anonym2011

Tack så mycket för svaren. Jag ger det en chans som ovan nämd så finns de som trivs och jag hoppas vara en bland dem. Sen är jag inte den naiva typen som tror på att det är guld och gröna skogar men jag tror att det är väldigt utvecklande och lärorikt jag vill även ha en arbetsplats som gör att jag kan få ihop min privatliv eftersom jag kommer från en arbetsplats där övertid är mer naturligt än att jobba sina "normala" timmar. Sen är det väldigt tråkigt att många "hatar" handläggarna när man egentligen vill hjälpa fast det finns ju en regelverk att förhålla sig till. Jag får se vad det blir men utifrån dem få jag har träffat på min ort så verkar dem.trivas bra. Skiter det sig så får man söka sig vidare. Men jag valde själv att jobba med K3 eftersom jag vill hjälpa dem som har det jobbigare och behöver mer stöd.

• fk2012
    anonym2011 skrev 2017-04-21 19:57:55 följande:

Tack så mycket för svaren. Jag ger det en chans som ovan nämd så finns de som trivs och jag hoppas vara en bland dem. Sen är jag inte den naiva typen som tror på att det är guld och gröna skogar men jag tror att det är väldigt utvecklande och lärorikt jag vill även ha en arbetsplats som gör att jag kan få ihop min privatliv eftersom jag kommer från en arbetsplats där övertid är mer naturligt än att jobba sina "normala" timmar. Sen är det väldigt tråkigt att många "hatar" handläggarna när man egentligen vill hjälpa fast det finns ju en regelverk att förhålla sig till. Jag får se vad det blir men utifrån dem få jag har träffat på min ort så verkar dem.trivas bra. Skiter det sig så får man söka sig vidare. Men jag valde själv att jobba med K3 eftersom jag vill hjälpa dem som har det jobbigare och behöver mer stöd.

Det är väldigt sällan man blir hatad. Det handlar om bemötande och bra information. De som faktiskt har kontakt med FK är överlag positiva. Lycka till!
  • anonym2011
    fk2012 skrev 2017-04-21 20:03:21 följande:

Det är väldigt sällan man blir hatad. Det handlar om bemötande och bra information. De som faktiskt har kontakt med FK är överlag positiva. Lycka till!

Tack så mycket. Jag ska försöka att alltid vara den som ger en proffsigt bemötande och vara tydlig med info.
  • Anonym (Slumpgenerator)
    fk2012 skrev 2017-04-21 20:03:21 följande:
    Det är väldigt sällan man blir hatad. Det handlar om bemötande och bra information. De som faktiskt har kontakt med FK är överlag positiva. Lycka till! smile1.gif
    Naturligtvis är de det, eftersom handläggaren är allsmäktig och kan tillämpa reglerna efter eget godtycke vill såklart alla att handläggaren ska tro att de är hyggliga människor som faktiskt är så sjuka och har så lite arbetsförmåga som läkaren säger.
Svar på tråden Jobba på försäkringskassan