• anonym2011

Jobba på försäkringskassan

Hej! jag ska till sommaren börja jobba på försäkringkassan med k3 som personlig handläggar/samordning. Jag har läst en del kommentarer både neg och positiva men hade gärna viljat höra från fler. hur är det att jobba på försäkringkassan?trivs ni?

• Svar på tråden Jobba på försäkringskassan
  • zoolook1
    Anonym (Slumpgenerator) skrev 2017-04-21 21:07:05 följande:
    Du menar att det är irrelevant för din känsla för ditt framtida jobb hur de människor du dagligen kommer att ha kontakt med ser på din yrkeskategori? Visst, det är det naturligtvis din rätt att tycka, men du kan väl inte tycka att det är märkligt att folk uttrycker sina åsikter? 

Jo, det är märkligt och det är irrelevant. Om jag skulle ställa en fråga om hur det är att jobba på migrationsverket så är det ju inte svar från asylsökande jag vill ha.
  • Anonym (FK nästa?)

Intressant tråd! Jag tänker söka jobb som just K3 handläggare, TS du får gärna uppdatera tråden igen senare när du hunnit börja och berätta hur du upplever det. Det som gör att jag söker, trots allt man hört om hög arbetsbelastning och arga personer är flexibiliteten och möjligheten att arbeta hemifrån. Jag har jobbat inom pressade och stressiga yrken tidigare så tror nog inte att FK ska knäcka mig =)

• Anonym (Sjukskriven)

Jag är den sjukskrivna.

Jag har haft många handläggare.

En del har varit katastrofala, lite som att det är deras personliga pengar som ska betalas ut.

I början av min sjukskrivning (2011) hade jag flera inom kort tid. De slutade, på min fråga varför, svarade de att det var tungt med folk som tog livet av sig.

Den handläggaren som jag har nu, är helt fantastiskt. Hon hjälper mig.

Hon gör det som krävs för fortsatt sjukskrivning, bland annat skickar mig på teamutredning, bokar tid med någon annan handläggare som är speciallist.

Det finns de som bara nekar sjukskrivningar och sen finns det de som lägger ner tid på att hjälpa den sjukskrivna.

Du kan välja vilken kategori du kommer att bli.

• zoolook1
    Anonym (Sjukskriven) skrev 2017-04-22 10:33:24 följande:

Hon gör det som krävs för fortsatt sjukskrivning, bland annat skickar mig på teamutredning, bokar tid med någon annan handläggare som är speciallist.

Det finns de som bara nekar sjukskrivningar och sen finns det de som lägger ner tid på att hjälpa den sjukskrivna.

Det finns något som heter objektivitetsprincipen. Denna beskrivs i regeringsformen så här "Objektivitetsprincipen innebär att en myndighet bara får lägga sakliga förutsättningar till grund för sin bedömning". Om din handläggare aktivt jobbar för att du ska bli fortsatt sjukskriven så har hen blandat in sitt personliga tyckande i utredningen och då frångått grundlagen.
    Av regeringsformen framgår också att det finns något som kallas "Likabehandlingsprincipen" som innebär att om två personer med samma förutsättningar söker samma förmån eller ersättning ska utfallet bli lika. De här handläggarna som gör allt för att du ska få fortsätta bli sjukskriven sätter likabehandlingsprincipen ur spel. Plötsligen hänger det på vilken handläggare du får.

Visst kan du välj att bli en "fantastisk" handläggare, men du bör både dina kollegor och din arbetsgivare (dvs folket) en otjänst när du är generösare med skattepengar än vad du har mandat att vara. Men du får säkert en blomma och en kram från sjukskrivna personer. 
  • Anonym (Sjukskriven)
    zoolook1 skrev 2017-04-22 14:29:50 följande:

Det finns något som heter objektivitetsprincipen. Denna beskrivs i regeringsformen så här "Objektivitetsprincipen innebär att en myndighet bara får lägga sakliga förutsättningar till grund för sin bedömning". Om din handläggare aktivt jobbar för att du ska bli fortsatt sjukskriven så har hen blandat in sitt personliga tyckande i utredningen och då frångått grundlagen.

Av regeringsformen framgår också att det finns något som kallas "Likabehandlingsprincipen" som innebär att om två personer med samma förutsättningar söker samma förmån eller ersättning ska utfallet bli lika. De här handläggarna som gör allt för att du ska få fortsätta bli sjukskriven sätter likabehandlingsprincipen ur spel. Plötsligen hänger det på vilken handläggare du får.

Visst kan du välj att bli en "fantastisk" handläggare, men du bör både dina kollegor och din arbetsgivare (dvs folket) en otjänst när du är generösare med skattepengar än vad du har mandat att vara. Men du får säkert en blomma och en kram från sjukskrivna personer. 

Naturligtvis håller hon sig till reglerna.

Skickar iväg mig på teamutredning så en riktig utredning görs.

Hur kan det vara fel.

Jag tror en del handläggare inte passar i yrket. De som är för nitiska och vill vara duktiga för att klättra karriärsmässigt.

Jag vet handläggare som vägrar godkänna sjukskrivningar och då är ändå personen nästan nyopererad.
  • zoolook1
    Anonym (Sjukskriven) skrev 2017-04-22 14:54:34 följande:
    Naturligtvis håller hon sig till reglerna.

Skickar iväg mig på teamutredning så en riktig utredning görs.

Hur kan det vara fel.

Det beror på varför hon gör det. Jag har stoppat ett stort antal teamutredningar (som för övrigt kostar mellan 50-60.000 kr) eftersom det enda syftet med utredningarna har varit att försöka bevisa att den sjukskrivne är sjukare än vad som framgår av läkarintyget.

• Anonym (Sjukskriven)
    zoolook1 skrev 2017-04-22 15:11:16 följande:

Det beror på varför hon gör det. Jag har stoppat ett stort antal teamutredningar (som för övrigt kostar mellan 50-60.000 kr) eftersom det enda syftet med utredningarna har varit att försöka bevisa att den sjukskrivne är sjukare än vad som framgår av läkarintyget.

Det kanske är olika i olika städer.

Här går man igenom en teamutredning för att få en samlad bild av klienten, arbetsterapeut, psykolog, läkare och sjukgymnast.
  • Anonym (K3)
    Anonym (Sjukskriven) skrev 2017-04-22 10:33:24 följande:

Jag är den sjukskrivna.

Jag har haft många handläggare.

En del har varit katastrofala, lite som att det är deras personliga pengar som ska betalas ut.

I början av min sjukskrivning (2011) hade jag flera inom kort tid. De slutade, på min fråga varför, svarade de att det var tungt med folk som tog livet av sig.

Ytterst få handläggare gör enbart antingen eller. När det finns rätt till sjukpenning och samordning arbetar vi med det. Om det inte finns rätt till sjukpenning avslås anspråket.
  • zoolook1
    Anonym (Sjukskriven) skrev 2017-04-22 15:27:25 följande:
    Det kanske är olika i olika städer.

Här går man igenom en teamutredning för att få en samlad bild av klienten, arbetsterapeut, psykolog, läkare och sjukgymnast.
    Ja, det är ju det som är en teamutredning. Den samlade bilden ska din läkare stå för. Det är när din läkare brister och inte kan leverera detta som en teamutredning ska vara aktuell.
  • Anonym (A)

Dom hemliga läkarna, kan dom anmälas till Socialstyrelsen?

Svar på tråden Jobba på försäkringskassan