Anonym (Sjukskriven) skrev 2017-04-22 10:33:24 följande:
Den handläggaren som jag har nu, är helt fantastiskt. Hon hjälper mig.
Hon gör det som krävs för fortsatt sjukskrivning, bland annat skickar mig på teamutredning, bokar tid med någon annan handläggare som är speciallist.
Det finns de som bara nekar sjukskrivningar och sen finns det de som lägger ner tid på att hjälpa den sjukskrivna.
Du kan välja vilken kategori du kommer att bli.
Det finns något som heter objektivitetsprincipen. Denna beskrivs i regeringsformen så här "
Objektivitetsprincipen innebär att en myndighet bara får lägga sakliga förutsättningar till grund för sin bedömning". Om din handläggare aktivt jobbar för att du ska bli fortsatt sjukskriven så har hen blandat in sitt personliga tyckande i utredningen och då frångått grundlagen.
Av regeringsformen framgår också att det finns något som kallas "Likabehandlingsprincipen" som innebär att om två personer med samma förutsättningar söker samma förmån eller ersättning ska utfallet bli lika. De här handläggarna som gör allt för att du ska få fortsätta bli sjukskriven sätter likabehandlingsprincipen ur spel. Plötsligen hänger det på vilken handläggare du får.
Visst kan du välj att bli en "fantastisk" handläggare, men du bör både dina kollegor och din arbetsgivare (dvs folket) en otjänst när du är generösare med skattepengar än vad du har mandat att vara. Men du får säkert en blomma och en kram från sjukskrivna personer.