• anonym2011

Jobba på försäkringskassan

Hej! jag ska till sommaren börja jobba på försäkringkassan med k3 som personlig handläggar/samordning. Jag har läst en del kommentarer både neg och positiva men hade gärna viljat höra från fler. hur är det att jobba på försäkringkassan?trivs ni?

• Svar på tråden Jobba på försäkringskassan
  • Anonym (Nn)
    anonym2011 skrev 2017-04-21 19:57:55 följande:

Tack så mycket för svaren. Jag ger det en chans som ovan nämd så finns de som trivs och jag hoppas vara en bland dem. Sen är jag inte den naiva typen som tror på att det är guld och gröna skogar men jag tror att det är väldigt utvecklande och lärorikt jag vill även ha en arbetsplats som gör att jag kan få ihop min privatliv eftersom jag kommer från en arbetsplats där övertid är mer naturligt än att jobba sina "normala" timmar. Sen är det väldigt tråkigt att många "hatar" handläggarna när man egentligen vill hjälpa fast det finns ju en regelverk att förhålla sig till. Jag får se vad det blir men utifrån dem få jag har träffat på min ort så verkar dem.trivas bra. Skiter det sig så får man söka sig vidare. Men jag valde själv att jobba med K3 eftersom jag vill hjälpa dem som har det jobbigare och behöver mer stöd.

Jag tycker det här var en mycket intressant tråd. Jag är den sjukskrivna. Jag har haft otroligt många handläggare de senaste åren. Jag har en obotlig, kronisk sjukdom. Det som jag undrar är vad du tänker när du skriver att du "vill hjälpa" folk. Hurdå?? All kontakt jag haft med mina handläggare har skett via brev. Jag har träffat två av dem vid ett tillfälle var på 6 år. Drt var inför arbetsträning. Får hemskickat brev med jämna mellanrum, ibland bara några månader, att "jag heter xx och är din nya handläggare". Jag har inte fått någon som helst hjälp eller "stöttning" från fk. Blir nyfiken på hur du tänkt att du ska stötta. Har som sagt mest fått brev från dom.
  • Anonym (K3)
    Anonym (Man) skrev 2017-04-21 19:28:58 följande:

Jaha, så för att inte jag skriver ut hela historien med hänvisning till paragrafer i brslut osv så är man korkad? Varför skulle jag delge den informationen?

Precis din inställning är den man kan förvänta sig från en handläggare på försäkringskassan. Du bekräftade precis min bild av att ni är rätt osympatiska personer som jobbar på försäkringskassan.

Så bra att du ändå får känslan av att ha haft rätt!
  • Anonym (K3)
    Anonym (Slumpgenerator) skrev 2017-04-21 19:50:44 följande:

Om alla handläggare hade tillämpat lagstiftningen på samma sätt så hade det naturligtvis inte funnits någon anledning att bli upprörd på sin handläggare. Men när olika handläggare gör helt olika bedömningar så är det klart att man undrar. Själv fick jag plötsligt arbetsförmåga vid ett månadsskifte och handläggarbyte efter att inte ha haft någon i många år. Eftersom läkarna gett upp så är det naturligtvis trevligt att plötsligt vara arbetsför. Att det sedan inte fungerar i verkligheten är såklart inget man kan lasta FK för, men jag kan inte påstå att det känns särskilt rättssäkert.

Så, jag förbehåller mig rätten att tycka illa om min senaste handläggare. Men det är naturligtvis ingenting som du som jobbar på FK behöver bry dig om, vi som tycker illa om de handläggare som tillämpar reglerna hårdare än sina kollegor är ju bara korkade.

Det stämmer. Jag som statstjänsteman behöver inte engagera mig särskilt mycket i vad de försäkrade tycker om mina bedömningar eller beslut.
  • anonym2011
    Anonym (Nn) skrev 2017-04-21 20:35:07 följande:

Jag tycker det här var en mycket intressant tråd. Jag är den sjukskrivna. Jag har haft otroligt många handläggare de senaste åren. Jag har en obotlig, kronisk sjukdom. Det som jag undrar är vad du tänker när du skriver att du "vill hjälpa" folk. Hurdå?? All kontakt jag haft med mina handläggare har skett via brev. Jag har träffat två av dem vid ett tillfälle var på 6 år. Drt var inför arbetsträning. Får hemskickat brev med jämna mellanrum, ibland bara några månader, att "jag heter xx och är din nya handläggare". Jag har inte fått någon som helst hjälp eller "stöttning" från fk. Blir nyfiken på hur du tänkt att du ska stötta. Har som sagt mest fått brev från dom.

Jag hoppas kunna träffa mina kunder mer ofta och att vi ska komma på en gemensam plan på vad som är rätt för dem utifrån regelverket självklar. Jag beklagar din tillstånd och hoppas att du kommer få den stöd du behöver.
  • anonym2011

Denna tråden handlar om hur det är att jobba på FK inte andra åsikter. Jag hoppas mer att kunna få svar på hur det är att jobba på FK inte annat.

• Anonym (Slumpgenerator)
    anonym2011 skrev 2017-04-21 20:55:26 följande:
    Denna tråden handlar om hur det är att jobba på FK inte andra åsikter. Jag hoppas mer att kunna få svar på hur det är att jobba på FK inte annat.
    Du menar att det är irrelevant för din känsla för ditt framtida jobb hur de människor du dagligen kommer att ha kontakt med ser på din yrkeskategori? Visst, det är det naturligtvis din rätt att tycka, men du kan väl inte tycka att det är märkligt att folk uttrycker sina åsikter?

Det är nog ändå viktigt att du förstår att ingen kommer att tacka dig för att du gör ditt jobb men en del kommer att uttrycka sin frustration. För alla oss som är på "andra sidan" är det naturligtvis viktigt att du då klarar av det, så att vi inte ännu en gång får byta handläggare när "vår" handläggare inte orkar längre, eftersom vi ju då inte vet hur regelverket kommer att tillämpas jämfört med hur du tillämpat det. Skulle du, gud förbjude, tycka att det är så jobbigt att du blir sjukskriven för exempelvis utbrändhet så kommer du ju att, precis som oss andra, att bedömas av en handläggare på Försäkringskassan.
  • Anonym (Nn)
    anonym2011 skrev 2017-04-21 20:50:34 följande:

Jag hoppas kunna träffa mina kunder mer ofta och att vi ska komma på en gemensam plan på vad som är rätt för dem utifrån regelverket självklar. Jag beklagar din tillstånd och hoppas att du kommer få den stöd du behöver.

Tack! Ja jag hoppas också att jag blir bättre. Det vore toppen om du kunde finnas till hans mer för patienterna. Världen vore så mycket bättre om det fanns fler som du. Stort lycka till och hoppas verkligen att du kommer trivas. Du behövs. <3
  • anonym2011
    Anonym (Slumpgenerator) skrev 2017-04-21 21:07:05 följande:

Du menar att det är irrelevant för din känsla för ditt framtida jobb hur de människor du dagligen kommer att ha kontakt med ser på din yrkeskategori? Visst, det är det naturligtvis din rätt att tycka, men du kan väl inte tycka att det är märkligt att folk uttrycker sina åsikter?

Det är nog ändå viktigt att du förstår att ingen kommer att tacka dig för att du gör ditt jobb men en del kommer att uttrycka sin frustration. För alla oss som är på "andra sidan" är det naturligtvis viktigt att du då klarar av det, så att vi inte ännu en gång får byta handläggare när "vår" handläggare inte orkar längre, eftersom vi ju då inte vet hur regelverket kommer att tillämpas jämfört med hur du tillämpat det. Skulle du, gud förbjude, tycka att det är så jobbigt att du blir sjukskriven för exempelvis utbrändhet så kommer du ju att, precis som oss andra, att bedömas av en handläggare på Försäkringskassan.

Självklart är det relevant sedan.men det är ju subjektiva tolkningar från person och person vad de tycker om FK. Jag skulle nog inte jobbat tills att jag blir utbränd. Om det är så att jag upplever att jag mår dåligt då säger jag upp mig. Jag tror inte att FK är de "bad guys". Sedan håller jag med att alla är olika och jag hoppas på att jag i min yrkesroll ska kunna vara mer en som hjälper och inte bara dömer kors som tvärs. Men det jag är mest nyfiken på just nu är hur personalen på FK trivs inget annat.
  • anonym2011
    Anonym (Nn) skrev 2017-04-21 21:09:43 följande:

Tack! Ja jag hoppas också att jag blir bättre. Det vore toppen om du kunde finnas till hans mer för patienterna. Världen vore så mycket bättre om det fanns fler som du. Stort lycka till och hoppas verkligen att du kommer trivas. Du behövs. <3

Tack ????
  • anonym2011
    anonym2011 skrev 2017-04-21 21:31:37 följande:

Tack ????

Oj blev fel det ska va en smiley..Tack
Svar på tråden Jobba på försäkringskassan