Anonym (Rosie) skrev 2017-04-28 21:44:31 följande:
Vad var lille William sjuk i?
Min historia är lite annorlunda än andras i tråden då vi fick veta på KUB att vår bebis inte var frisk. Efter att jag tvingat fram ett fostervattensprov som tydligen vanligtvis inte tas förrän i vecka 15 (vem sjutton kan vänta så länge?) fick vi veta att bebisen led av trisomi 13. Efter ca 2 minuters googlande och på inrådan av läkaren beslöt vi oss för att avbryta i vecka 14. Bebisen hade troligtvis inte överlevt graviditeten och om den gjort det, varit enormt handikappad och dött strax efter förlossning :(.
Nu är jag livrädd att något liknande traumatiskt ska hända igen OM jag nu ens får förmånen att bli gravid. Jag vet att efter det missfall vi hade innan vårt första barn (vi har 2 idag) trodde jag att jag ALDRIG skulle kunna klara av att vara gravid men 2 barn senare så hade rädslan nästan försvunnit. Nu är den fyrdubblad typ´. Samtidigt känner jag en sån längtan....Det är 3,5 veckor sedan jag genomgick aborten och vi har inte skyddat oss sedan dess. Vi får väl se.
Vi vet inte vad som gjorde han sjuk, han skickades på obduktion men där konstaterades bara missbildningarna och att det inte var något genetiskt fel men någon diagnos kunde de inte sätta. Han hade vätska runt hela huvudet och i bröstkorgen, lungorna var därför för små. Ögonen satt lite för långt ifrån varandra och han hade bara en liten ansats till näsben.
Man upptäckte vätska och näsbenet under RUL och dp togs ett fostervattenprov efter 2 veckor fick vi provsvar och ett till ultraljud men då hade hjärtat slutat slå. Hade han levt hade vi fått rådet att avsluta graviditeten då han hade inte klarat sig.
Det är skönt att han inte les av några genetiska fel och att det inte gick att sätta någon diagnos då det är så liten risk att det kommer hända igen. Det var bara maximal otur..
Usch vad jobbigt, beklagar. jag är glad att vi inte behövde ta det beslutet i slutändan utan att naturen skötte sig själv. Förstår att du är livrädd, det kommer nog inte släppa fören man förhoppningsvis äntligen står med sin efterlängtade bebis. Hoppas det tar sig för er snart om ni är redo för det.
Vi vill försöka ordentligt nu men jag vet inte hur vi ska göra, jag ska röntgas med kontrastvätska samma dag som jag har ägglossning och jag är rädd att det ska skada ägget men ändå ta sig och att det händer samma sak igen. Orkar verkligen inte gå igenom en halv graviditet igen för att sen mista ett till barn. Samtidigt som vi bara vill bli gravida så fort som möjligt..