• Anonym (Mamma)

Handla innan man hämtar på fsk

Fått många snarky kommentarer kring det på senare tid, att jag kommer dit med matkassar och således handlar innan jag hämtar. Vart står det att jag inte får göra det? Det är väl upp till mig vad jag gör under tiden barnen är där? Känns ju bättre att handla innan än att dra med trötta barn efteråt? Skumma regler.

• Svar på tråden Handla innan man hämtar på fsk
  • Anonym (hmmm...)

Varför har du inte 2 åringen på dagis också? Då kan du handla innan du hämtar utan problem.

• Anonym (Mamma)
    Anonym (hmmm...) skrev 2017-05-15 16:32:06 följande:

Varför har du inte 2 åringen på dagis också? Då kan du handla innan du hämtar utan problem.

För att jag inte vill det.
  • Anonym (hmmm...)
    Anonym (Mamma) skrev 2017-05-15 16:41:36 följande:

För att jag inte vill det.

Varför inte? Bra för ingen och du kan jobba på dagarna
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (hmmm...) skrev 2017-05-15 16:48:21 följande:

Varför inte? Bra för ingen och du kan jobba på dagarna

Vad menar du med "bra för ingen"? Det är bra för mitr barn. Förhoppningen är att hn aldrig ska behöva gå på fsk öht.
  • Anonym (Skollagen)

Enligt skollagen från 1998 har barn 1-12 år rätt till omsorg den tid som krävs för föräldrarnas arbete eller studier. Att handla mat krävs inte för arbetet, alltså är det inte inkluderat i den omsorgstid man har rätt till enligt lagen.

Allmän förskola har alla barn rätt till från 3 års ålder, den tiden är inte baserat på förälderns arbete/studier vilket innebär att föräldrar som enbart har de timmarna kan göra vad de vill under tiden barnet är på förskolan.

• Anonym (Skollagen)
    Anonym (Mamma) skrev 2017-05-15 16:05:08 följande:
    Vår kommun har så man kan välja mellan 15 och 25 om man uppfyller vissa krav.
    Huddinge?
  • Anonym (Prio)
    Anonym (Mamma) skrev 2017-05-15 16:51:54 följande:
    Vad menar du med "bra för ingen"? Det är bra för mitr barn. Förhoppningen är att hn aldrig ska behöva gå på fsk öht.
    Måste kännas kul för storasyskonen att du har lämnat in dem på förskolan i flera år medan lillgrabben har fått vara hemma. *ironi*
  • Anonym (hmmm...)
    Anonym (Mamma) skrev 2017-05-15 16:51:54 följande:

Okej, ta hem de andra ungarna också så slipper du gnäll från dagis?! Du gör ju ändå inget på dagarna så varför får inte dem också vara hemma?
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Prio) skrev 2017-05-15 17:12:19 följande:

Måste kännas kul för storasyskonen att du har lämnat in dem på förskolan i flera år medan lillgrabben har fått vara hemma. *ironi*

Jag hade tagit hem dem när minsta föddes om de inte velat gå själva. De är hemma väldigt mycket nu också och efter sommaren börjar de skolan, så då blir det ingen mer förskola ändå.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (hmmm...) skrev 2017-05-15 17:20:38 följande:

Okej, ta hem de andra ungarna också så slipper du gnäll från dagis?! Du gör ju ändå inget på dagarna så varför får inte dem också vara hemma?

Jag gör en himla massa om dagarna, men som sagt, hade det inte varit för att de vill gå själva så hade de varit hemma. Jag var nära att säga upp platsen i höstas, men de ville så gärna fortsätta.
  • Anonym (hmmm...)
    Anonym (Mamma) skrev 2017-05-15 17:45:43 följande:
    Jag gör en himla massa om dagarna, men som sagt, hade det inte varit för att de vill gå själva så hade de varit hemma. Jag var nära att säga upp platsen i höstas, men de ville så gärna fortsätta.
    Men den lyckan missunnar du 2 åringen, är den mindre värd?
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (hmmm...) skrev 2017-05-15 17:48:27 följande:

Men den lyckan missunnar du 2 åringen, är den mindre värd?

Herregud, jag är mer än kapabel att ta hand om mina barn själv tack så mycket.
  • Lord Hans

Folk har alltid en massa åsikter om allt. I ditt fall är det ju uppenbart att den som kommenterar dina matkassar mår psykiskt dåligt, tyck synd om denne istället för att ta åt dig.

• Anonym (Hanna2)

Har jobbat på förskola och det enda som störde mig var mammor som kom och hämtade med massor av klädpåsar i händerna, fast de kan förstås handlat på lunchen, men ibland funderade man....

• Anonym (sthlm)

Gud, ytterligare en sådan här tråd.

Stockholms politiker har bestämt att barn har rätt till heltid på förskolan, även om deras föräldrar är arbetslösa. Eftersom INGEN människa spenderar 8 timmar om dagen med att söka jobb, så kan man hårddra det att de föräldrarna gör annat medan deras barn är på dagis, så som att handla, fika, få manikyr eller vad de nu har för sig.
    Om de arbetslösa får, ska samma gälla för de som arbetar och betalar för barnpassningen. (Eftersom de som är arbetslösa betala 0kr för sin förskola, och de som arbetar betalar 1280kr per månad, så ska de samtidigt få dra nytta av det de betalar för.)

Slutsats, gå och handla innan du hämtar barnen.

• Anonym (Lisen)

Ta upp med fsk-chefen att personalen beter sig oproffsigt som kommenterar dina matkassar. Klart du kan handla på vägen då du hämtar. Vem bryr sig om det förstår jag absolut inte.

• flambards
    Anonym (Mamma) skrev 2017-05-15 09:57:13 följande:

Fått många snarky kommentarer kring det på senare tid, att jag kommer dit med matkassar och således handlar innan jag hämtar. Vart står det att jag inte får göra det? Det är väl upp till mig vad jag gör under tiden barnen är där? Känns ju bättre att handla innan än att dra med trötta barn efteråt? Skumma regler.

Gah, så mycket skit du får i den här tråden! Man kan aldrig göra rätt, eller hur Flört, nåde dig om du har din 2-åring hemma och nåde dig om barnet går på förskola osv... 

Nåväl..

Jag är pedagog på en kommunal förskola och det stämmer, som någon annan skriver, att den tid som barnen är på förskolan är baserad på att du har arbete, så att du handlar är tekniskt sett inte något som "ingår" i barnens vistelsetid. Jag personligen skulle inte bry mig om en förälder gått via ICA (eller whatever) innan den hämtar sitt/sina barn. Däremot skulle det kunna bli ett irritationsmoment om föräldern ALLTID hämtade sent, efter 16:30 och kom med många påsar varje dag.

Att prata med biträdande förskolechef vet jag inte om det är något som hjälper, tänker att personalen till viss mån har "rätt" så det kanske är onödigt att dra igång något.. Jag tänker såhär, om personalen stör sig så gör det inte alltför ofta om du inte måste. Jag jobbade ett tag på en privat förskola där personalen blev väldigt irriterad över sådant, men som sagt - jag själv bryr mig inte särskilt. 

Jag har själv en 2,5-åring som går på förskola och någon gång har jag varit på stan när han har varit på förskolan, då gömde jag påsarna i min väska innan jag hämtade honom för att inte behöva fundera på huruvida personalen tänkte vara "bry" eller inte. 
  • Vestra

Handlar alltid innan vi hämtar. Förskolan har sagt till att det är helt okej att stanna till vid affären innan hämtning. Det är väl en sak om man hämtar klockan 18 när förskolan stänger, men annars så är det nog inget gigantiskt problem att föräldern stannar till vid ica och handlar lite vardagsgrejer på vägen. 

Något meningsfullt, imponerande och gärna lite skrytsamt.
  • SilverEmma
    Anonym (Hanna2) skrev 2017-05-15 21:22:45 följande:

Har jobbat på förskola och det enda som störde mig var mammor som kom och hämtade med massor av klädpåsar i händerna, fast de kan förstås handlat på lunchen, men ibland funderade man....

Jag kom ofta till förskolan med både klädpåsar och systemetpåsar. Hade ofta tid mellan jobbet slutade och mitt tåg hem gick.
Svar på tråden Handla innan man hämtar på fsk