• Anonym (Mamma)

Handla innan man hämtar på fsk

Fått många snarky kommentarer kring det på senare tid, att jag kommer dit med matkassar och således handlar innan jag hämtar. Vart står det att jag inte får göra det? Det är väl upp till mig vad jag gör under tiden barnen är där? Känns ju bättre att handla innan än att dra med trötta barn efteråt? Skumma regler.

• Svar på tråden Handla innan man hämtar på fsk
  • Anonym (Prio)
    Anonym (annan mamma) skrev 2017-05-15 10:27:52 följande:
    Jag förstår om det sticker i ögonen på personalen, men bara för att ts inte handlar på vägen till förskolan får de ju inte gå hem tidigare, utan de har schemalagd arbetstid.
    Det ska väl i så fall gälla alla? Dvs även föräldrar som har barn i förskolan.
  • Duckan
    Du är inte sjukskriven, föräldraledig eller arbetssökande?
    Hur får du då ha barnet på fsk?

Det är lite olika regler för det där och i ex Stockholm har du rätt till fsk oavsett vilket.
  • Anonym (X)
    Duckan skrev 2017-05-15 10:44:36 följande:
    Du är inte sjukskriven, föräldraledig eller arbetssökande?
    Hur får du då ha barnet på fsk?

Det är lite olika regler för det där och i ex Stockholm har du rätt till fsk oavsett vilket.
    Ja, men där klagar de väl knappast på att man handlar heller, just med tanke på att man FÅR ha dem där även vid semester?
  • sextiotalist

Jag tycker mer synd om barnen när de trötta ska valsas omkring i affären med tretusen intryck.

När jag hade barn på dagis, så brukade jag handla på vägen hem. Passerade en affär på vägen och såg inga som helst problem med att hoppa in och handla mjölk eller bröd eller vad som behövdes hem.
    Alternativet hade varit 2 mil efter dagis, handla och hem igen.

Dessutom så är det många som handlar under lunchen bland de småbarnsföräldrar som jag möter i arbetet. Då kan väl knappast personalen på dagis kommentera detta.

Däremot hade jag, om jag hade valet, att inte bära hem matkassar samtidigt som man har ett barn hem från dagis. Ha kassarna i bilen är en sak, men bära två kassar och (som jag förstod) tre barn hem efter skoldag och dagisdag verkar inte vara det smidigaset valet.

• Anonym (Livia)

Jag handlar alltid innan hämtning när det behövs. Aldrig släpa med ett trött barn i affären, då har de det bättre på förskolan. Dock döljer jag kassarna väl (i bilen) då jag anar att det inte skulle ses med bilda ögonen av personalen. Jag flexar och hämtar i tid så ingen lider någon "skada" av detta.

• Anonym (Mamma)

Barnen går 9-15 fyra dagar i veckan. Hämtar oftast minst en halvtimme tidigare.

• Duckan

(X), det är nog olika från fsk til fsk, dvs beror nog på personalen om de gnäller eller ej.

• Anonym (annan mamma)
    Anonym (Prio) skrev 2017-05-15 10:40:18 följande:
    Det ska väl i så fall gälla alla? Dvs även föräldrar som har barn i förskolan.
    Vad menar du? Det beror väl på hur flexibel arbetstid man har. Egenföretagare t ex styr rätt mycket över sin egen arbetstid. Lärare i kommunal skola har 35 timmar arbetsplatsförlagd tid och tio timmars förtroendetid som de kan göra var som helst och när som helst. Jag kan tänka mig fler exempel också. Är du förskolläraren som har stängning och Lisas mamma kommer och hämtar 17.45 med kassarna dinglande från styret står jag helt på din sida om du klagar, men händer det vid 15-16-tiden kan jag inte förstå problemet.

• Alexi

Men TS, bor du i Stockholm där man har rätt till barnomsorg oavsett sysselsättning så är det ju en sak. Och bor du någon annanstans där du har rätt till barnomsorg utifrån din icke-sysselsättning så är det ju en annan sak. Men i båda fallen är det ju irrelevant för personalen vad du gör med din tid.

Bor du där du egentligen inte har rätt till barnomsorg när du handlar så är det ju det som är relevant.

• Anonym (hur svårt är det)
    Anonym (Mamma) skrev 2017-05-15 10:19:47 följande:
    Jag har varit föräldraledig till för några månader sen och är ännu hemma med minsta.
    Är inte arbetslös eftersom jag inte är ute efter att få jobb.
    Lös problemet genom att handla, gå hem med maten och SEN hämta barnen. Detta är ett icke-problem du tar upp.
Svar på tråden Handla innan man hämtar på fsk