• NomenNescio

Måste man spara till barnen?

Tänker lite på tråden:

www.familjeliv.se/forum/thread/77682446-sthlms-bostadsmarknad-hur-blir-det-for-vara-barn

Där verkar det självklart att föräldrar ska spara och planera för sina barn när barnen är redo att flytta hemifrån.

Själv är jag 34, och började mitt vuxna liv med två tomma händer. På den tiden, strax efter 2000-talet, var jag knappast ensam om det, även om de flesta i min ålder hade sparande från föräldrarna på den tiden med.
    Men idag verkar det vara i princip norm att barn ska ha ett startkapital och kanske även en lägenhet fixat av föräldrarna när de ska ut i vuxenlivet.

Jag säger inte att det nödvändigtvis är fel. Men jag undrar lite vad konsekvenserna blir av det?

Är det ett självklart föräldraansvar?
    Eller gör man barnen en björntjänst?
    Vad händer när klyftorna mellan olika barn ökar redan innan de har börjat ta sitt personliga ansvar över sina liv?

• Svar på tråden Måste man spara till barnen?
  • Michael 310
    Kasperina skrev 2017-05-18 12:58:57 följande:

Å andra sidan så blir sparat barnbidrag i 20 år ca 250.000 och det räcker knappt till insatsen på en tvåa i Nynäshamn...

Då skulle jag rekommendera att du byter sparandeform till något med bättre avkastning. Egtersom det på 20 år blir 252000 utan värdeökning.
  • Michael 310
    Anonym (medelväg) skrev 2017-05-18 12:52:34 följande:

Anledningen är just att det kan bli lite väl mycket curling. Barn som får alltför mycket gratis kan få svårt att klara motgångar vidare i livet, och de har kanske heller inte lärt sig att jobba för att få vad de vill ha. Det sägs ju att det rent generellt är en björntjänst att skämma bort ett barn.

Fast att ge barnen en möjlighet till eget boende och ansvar är väl ändå inte att räkna som curling.

Om de nu ska spara själva krävs det rätt många år för att gå ihop kontantinsats. År då allt annat sätts på paus pga att all inkomst går till sparande och/eller svindyrt andrahands boende.

Kan jag underlätta den biten för mina barn gör jag gärna det.
  • Anonym (X)

Tycker det är självklart att stötta barnen med första boende. Vi har dock inget specifikt spar för det men pengar över.

Kommer nog hjälpa till vid resor och dylikt också.

Körkort får de om de vill men till dess tror jag det känns lite förlegat att köra själv...

• Anonym (.)
    Hanky Panky skrev 2017-05-18 12:09:25 följande:

Jag tycker man gör barnen en björntjänst när man sparat ihop flera hundra tusen. Dom får lära sig att pengar är något man får utan att ha förtjänat det.

Men är det en slant till körkortet eller lite möbler till första lägenheten tycker jag det är en annan femma.

Jag planerar att hjälpa mina barn på andra sätt, kanske även ekonomiskt. Men det ska inte finnas ett stort sparkonto som dom får ta så fort dom blir 18.

Skulle aldrig släppa pengar i den storleksordningen till en 18-åring. Men däremot se till att man har ekonomi nog att stödja barnen i ett bostadsköp. Bekanta till mig gick in med en större summa i sonens lgh, föräldrarna ägde hälften och lånade sedan ut till andra hälften till sonen. Så fick han betala av lånet på sin halva. När lgh såldes efter några år hade sonen en grundplåt till nästa lgh.
  • snedtak
    Anonym (medelväg) skrev 2017-05-18 10:54:48 följande:
    Jag tycker att man kan ge sina barn ett grundsparande, men undvika alltför stora summor.
    Det är exempelvis rimligt att barnen får spara ihop till kontantinsatsen själv (via jobb där de kanske får bo inneboende eller fortfarande hemma medan de jobbar och på så sätt hålla nere kostnaden), men att föräldrar kan hjälpa till att täcka upp för att få bort exempelvis de högsta räntelånen (oftast över ca 75 %) via sparande för barnen eller också via privatlån.

När jag sålde min förra lägenhet var många spekulanter föräldrar som skulle köpa den för sina barn. För mig kändes det lite väl tilltaget att ge sina barn en bostadsrätt. Även om det inte är rimligt att en ung vuxen ska kunna spara ihop till hela summan för en bostad i Sthlm kan man ändå kräva att de ska jobba ihop till en del av den själv.

Jag kan även tycka att det känns lite skevt att en generation unga vuxna får så otroligt olika förutsättningar. Under den tiden då åtminstone de flesta barn bara hade ett grundsparande och resten hängde på dem själva kändes det som om en majoritet åtminstone hade hyfsat likartade chanser i livet.
    Idag har en hel del 90 meters försprång i ett 100-mesters lopp, när de får bostad, buffert, körkort och ibland även en del pengar för studielivet av sina föräldrar, medan andra gör hela eller största delen av jobbet själva.
    Men hur många jobb finns det där man kan bo inneboende? I hela Stockholms län finns det just nu 18 lägenheter med utropspris under 1 miljon. Ska man spara ihop kontantinsatsen till en sådan på 1 år är det 12 500 kr/månaden. Bor man dyrt i andra hand och är i början av karriären känns det orealistiskt att spara de summorna i månaden. En startkapital på 100 000 gör det betydligt lättare för en ungdom att spara ihop återstående del av kontantinsatsen.
  • Anonym (medelväg)
    snedtak skrev 2017-05-18 18:23:27 följande:

Men hur många jobb finns det där man kan bo inneboende? I hela Stockholms län finns det just nu 18 lägenheter med utropspris under 1 miljon. Ska man spara ihop kontantinsatsen till en sådan på 1 år är det 12 500 kr/månaden. Bor man dyrt i andra hand och är i början av karriären känns det orealistiskt att spara de summorna i månaden. En startkapital på 100 000 gör det betydligt lättare för en ungdom att spara ihop återstående del av kontantinsatsen.

Inneboende är ju vanligt idag. Väldigt många av mia yngre kollegor och vänner bor så. Man delar med ett syskon, en kompis och ibland en främling. Då delar de på hyra och andra utgifter och kan lägga undan mycket mer. Själv jobbade jag också mycket under de åren. Myckrt extrapass och annat, och sparade ihop till kontantisats själv. Är man beredd att jobba och kanske inte leva optimalt ett par år kan man nå resultat sen. Det var mycket viktiga erfarenheter, dessutom.

Jag tror att det kan bli negativt i längden ifall unga vuxna lär sig att springa till föräldrarna när de vill något istället för att jobba själv. I livet måste man jobba sig upp. Det är tålamod innan man får det perfekt, men man lär sig enormt mycket på vägen. Tror man blir bättre problemlösare och mer ambitiös och beredd att lägga manken till om man inte hela tiden har föräldrarna som håller en under armarna
  • sextiotalist

Vi vill hellre kunna stötta om det behövs. Ingen av sambons äldre barn hade ett större sparande, lite småpengar. Sonen har inget sparande av oss (lite men inte mycket).
    Jag tycker det är bättre att man kan stötta när det behövs.

• 10oktober
    Anonym (medelväg) skrev 2017-05-18 12:52:34 följande:

Anledningen är just att det kan bli lite väl mycket curling. Barn som får alltför mycket gratis kan få svårt att klara motgångar vidare i livet, och de har kanske heller inte lärt sig att jobba för att få vad de vill ha. Det sägs ju att det rent generellt är en björntjänst att skämma bort ett barn.

Det ena måste väl inte utesluta det andra? Jag fick mitt barnbidrag/studiebidrag från 13 års ålder men då fick jag också själv stå för kläder, busskort och nöjen. Jag fick körkort med motkraven att inte börja röka eller dricka (vilket jag blev lovad redan från ca 12 års ålder). När jag flyttade hemifrån och började plugga fick jag uttag på arvet motsvarande CSN-lånet, med motkravet att jag inte tog lån utöver detta. Jag hade alltså samma budget som alla andra men slipper idag ett stort lån. År 2 hjälpte mina föräldrar mig med att köpa en lägenhet som jag 5 år senare sålde med stor vinst. Jag betalade tillbaka lånet till mina föräldrar med ränta och använde vinsten som insats till vårt hus.

Jag anser mig inte vara bortskämd, gör rätt för mig och är otroligt tacksam över all denna hjälp som mina föräldrar gett mig. Men det har alltid funnits ett motkrav, jag har aldrig bara fått pengar. Jag kommer göra likadant när vårt barn blir gammalt nog för det.
  • Anonym (medelväg)
    10oktober skrev 2017-05-18 19:31:09 följande:

Det ena måste väl inte utesluta det andra? Jag fick mitt barnbidrag/studiebidrag från 13 års ålder men då fick jag också själv stå för kläder, busskort och nöjen. Jag fick körkort med motkraven att inte börja röka eller dricka (vilket jag blev lovad redan från ca 12 års ålder). När jag flyttade hemifrån och började plugga fick jag uttag på arvet motsvarande CSN-lånet, med motkravet att jag inte tog lån utöver detta. Jag hade alltså samma budget som alla andra men slipper idag ett stort lån. År 2 hjälpte mina föräldrar mig med att köpa en lägenhet som jag 5 år senare sålde med stor vinst. Jag betalade tillbaka lånet till mina föräldrar med ränta och använde vinsten som insats till vårt hus.

Jag anser mig inte vara bortskämd, gör rätt för mig och är otroligt tacksam över all denna hjälp som mina föräldrar gett mig. Men det har alltid funnits ett motkrav, jag har aldrig bara fått pengar. Jag kommer göra likadant när vårt barn blir gammalt nog för det.

Jag tycker att det låter sunt. Man får viss hjälp, men med motprestationer och man gör rätt för sig och betalar tillbaka.

Jag tänkte mer på de som får allt detta till skänks, utan villkor och någon motprestation.

Risken finns i så fall att barnen inte förstår pengars värde, eller kan budgetera, eller är beredda att jobba hårt för att spara eller inte kan lösa kriser som vuxen utan att föräldrsr fortsätter stötta, etc.

För mig är motgångar en del av livet, och det kändes självklart att ha några år som ung utan det perfekta boendet, och där man jobbade och sparade mycket för att nå sina mål. Jag tror att att fler barn idag "förvägras" de erfarenheterna.
  • Anonym (pappa)
    Hanky Panky skrev 2017-05-18 12:09:25 följande:

Jag tycker man gör barnen en björntjänst när man sparat ihop flera hundra tusen. Dom får lära sig att pengar är något man får utan att ha förtjänat det.

Men är det en slant till körkortet eller lite möbler till första lägenheten tycker jag det är en annan femma.

Jag planerar att hjälpa mina barn på andra sätt, kanske även ekonomiskt. Men det ska inte finnas ett stort sparkonto som dom får ta så fort dom blir 18.

Jag håller med om det första. därför får mina barn spara helt själva. Mina killar har ungefär 100 000 var på sina sparkonton, och de har sparat ihop vartenda öre själva.
Svar på tråden Måste man spara till barnen?