Min mamma hade sparat 6000 kronor till mig och när det var dags att ta körkort så sade hon att hon kunde hjälpa till att bekosta en liten del av körkortet om jag sommarjobbade och betalade resten själv. Jag valde att inte sommarjobba och var dessutom inte särskilt intresserad av att ta något körkort just då.
Jag flyttade hemifrån när jag var 19 år gammal då jag började plugga. Jag hoppade av studierna och fick inget riktigt arbete på nästan två år. De där 6000 kronorna räddade mig undan kronofogden 1,5 år senare (hyran var på 3600 kronor så jag klarade mig undan att bli vräkt. Månaden efter höll jag dock på att bli vräkt men hade då lyckats ordna billigare boende, så jag lånade ihop till den sista hyran och flyttade.) Min mamma hjälpte innan dess också till med hyran vid ett par tillfällen.
Med de förutsättningarna så anser jag att jag har klarat mig riktigt bra med endast de där 6000 kronorna, även om det innebar att jag - när jag flyttade ifrån min studentlägenhet - levde i en tom lägenhet, sånär som på en säng i ett halvår innan jag fick en jättegammal begagnad soffa av en kompis. Om jag bara hade hittat ett arbete (och inte fått låna pengar till hyran vid två tillfällen av min mamma, vilket gjorde att jag blev nekad socialbidrag under flera månader) så hade jag helt enkelt suttit hos kronofogden och förmodligen haft svårt att komma ur träsket sedan.
Samtidigt är jag glad att min mamma inte sparade mer pengar till mig. De hade kanske gått till något annat, eller så hade de gjort att jag hade bott kvar i en lägenhet som jag inte hade råd med, under ytterligare ett tag.
Vi sparar inte till vår son än, men har talat om att göra det, och i så fall ska pengarna vara öronmärkta till ett bra boende. Han ska inte få en summa pengar i handen när han fyller 18 (som en hel del av mina närmaste kompisar fick: de använde pengarna till att resa!) utan i så fall så ska pengarna gå till en kontantinsats till en bostadsrätt, eftersom det blir allt svårare att ta sig in på hyresmarknaden.