• Anonym (Varför inte i Sverige)

Följa med elker inte Bröllop utomlands

Vad har ni för erfarenheter? Min ena syster ska gifta sig nästa år och planerar bröllop utomlands. Jag och min familj kommer inte ha så god ekonomi pga av nytt boende och förhoppningsvis av att jag är föräldraledig just då. Tror att fler från vår släkt har svårt att komma pga av samma orsaker så det känns lite tråkigt att det är pijkvännens släkt och deras vänner detta brölopp är till för. Har någon erfarenhet av liknande. Vad kan man räkna med att man blir bjuden på? Om inte så många från en släkt har haft möjlighet att komma hur har det uppfattats? Kan man föreslå att vår släkt har en fest hemma efteråt? ( vi har även fler som är äldre som kommer att välja att stanna hemma pga av ålder). Känns jättetråkigt att kanske inte kunna följa med på mitt syskons brölopp.

• Svar på tråden Följa med elker inte Bröllop utomlands
  • John22

Skulle aldrig falla mig in att bränna en massa pengar för någon annans bröllop.

Sjukt egotrippat att förvänta sig att folk i princip ska åka på semester bara för att ens bröllop ska bli så bra som möjligt. Förlägger någon sitt bröllop utomlands tar jag det som en vink att de inte vill att folk ska komma.

• Dixie

Jag hade inte prioriterat ett bröllop utomlands - väljer man att gifta sig långt från alla får man räkna med att få kommer.

Jag skulle inte vilja lägga min semester budget på någons bröllop....

• Anonym (X)
    Anonym (Varför inte i Sverige) skrev 2017-05-29 05:33:52 följande:

Brudgummen med familj bor i Sverige.

Du kan ju iaf LÄSA TS inlägg. Folk bor i Sverige men har semesterboende på orten bröllopet ska vara, ej, TS får inte bo jos dem.
    Niko92 skrev 2017-05-29 14:23:38 följande:

Kan det vara så att delar av mannens släkt inte kan komma till Sverige pga. Visum till exempel?

Som någon skrev kan ts åka 1-2 dagar och utan man och barn. Då kan hon tom bo hos släkt till brudgummen och har då en kostnad mindre.

Dessutom,
    Anonym (X) skrev 2017-05-29 08:50:56 följande:

Hur många med knaper ekonomi väljer bort semestet med de egna barnen för att gå på bröllop?

• Anonym (Inte råd)
    John22 skrev 2017-05-29 14:30:46 följande:

Skulle aldrig falla mig in att bränna en massa pengar för någon annans bröllop.

Sjukt egotrippat att förvänta sig att folk i princip ska åka på semester bara för att ens bröllop ska bli så bra som möjligt. Förlägger någon sitt bröllop utomlands tar jag det som en vink att de inte vill att folk ska komma.

Håller med.
  • Anonym (Varför inte i Sverige)

Skönt att höra att många verkar ha samma tankar som mig att det inte är helt självklart att alla kan följa med och att man kan tycka och önska att brudparet stämmer av med de närmaste som de vill ha med att det fungerar. I just det här fallet är datum inte satt ännu. Men inte längre en ett år från nu. Och nej jag kommer inte åka utan min man. Tack för alla tänkvärda svar. Nu är det bara till att vänta och se var det blir så får vi väl helt enkelt se hur det blir

• Anonym (hmm)
    Niko92 skrev 2017-05-29 14:23:38 följande:
    Jag skrev att det KÄNNS så inte att TS skrev så och det är min känsla. Alla vi är olika och prioriterar olika saker. Kan det vara så att delar av mannens släkt inte kan komma till Sverige pga. Visum till exempel? Bara för det är nära för brudens släkt kanske det inte är det för brudgummens? Man måste ta hänsyn till alla aspekter tycker jag. Sen om någon tycker ett bröllop är för gästerna eller för paret får stå för dem. Tycker ändå att ett år är väldigt lång tid som man hinner spara ihop en del på. Fortfarande är det då prioriteringar det handlar om. Som någon skrev kan ts åka 1-2 dagar och utan man och barn. Då kan hon tom bo hos släkt till brudgummen och har då en kostnad mindre.
    Fast som sagt alla är vi olika och har rätt till våra åsikter.
    Har man bra ekonomi är det ju inga problem. Men om jag förstår TS rätt har de många andra kostnader framöver. Så det handlar inte bara om prioriteringar och man ska heller inte behöva prioritera bort allt annat. Det är inte rimligt att förvänta sig av nära och kära bara för att man gifter sig.

Sen håller jag med om att det inte behöver bli svindyrt om TS åker själv och bara är borta några dagar. Men har hon ganska nyligen fått barn då (skriver att hon kommer att vara föräldraledig?) går det kanske inte att åka iväg själv.
  • Anonym (Polly)

När vi gifte oss så bjöd vi min mans släkt från Sarajevo samt hans faster och hennes man från USA.
    Vi bjöd på alla flygbiljetterna samt boende på hotell, mat och uppehälle fick dom betala själva. Dom var ju dock hos och med oss för det mesta under dom 3 veckorna dom var här så vi åt ju mest hos oss osv. Då pratar vi om 12 personer allt som allt.
    Resterande gäster som bor i Sverige men i andra städer, hyrde vi boende för men resan fick dom betala själva. Och gäster som bor nära fick komma till bröllopet helt för egen maskin;)
    Men det är min erfarenhet. Jag tycker att din syster kan betala för dig och kanske även din familj.

• Anonym (Kanske medvetet)

Det kanske är så att ts syster vet om att hennes familj snackar skit om blivande makens släkt och inte ens unnar systern ett drömbröllop utan att snacka skit. För det gör ts i sina inlägg. Blivande mannens släkt kanske är jätte varma och välkomnande och kanske bara talar gott om ts systers familj.

Då kan det ju vara så att ts syster skäms över sin familjs inställning, inte vill ha en dålig stämning på sitt livs största dag och därför medvetet lägger bröllopet där hon vet att släkten inte vill/kan komma?

• Nicco123
    Anonym (Varför inte i Sverige) skrev 2017-05-29 20:40:49 följande:

Skönt att höra att många verkar ha samma tankar som mig att det inte är helt självklart att alla kan följa med och att man kan tycka och önska att brudparet stämmer av med de närmaste som de vill ha med att det fungerar. I just det här fallet är datum inte satt ännu. Men inte längre en ett år från nu. Och nej jag kommer inte åka utan min man. Tack för alla tänkvärda svar. Nu är det bara till att vänta och se var det blir så får vi väl helt enkelt se hur det blir

Varför skulle du inte åka utan din man? om ni har det tufft ekonomiskt är det väll bättre att du åker själv på din systers bröllop?
  • Fiona M
    Nicco123 skrev 2017-05-30 08:12:01 följande:

Varför skulle du inte åka utan din man? om ni har det tufft ekonomiskt är det väll bättre att du åker själv på din systers bröllop?

Om man har ont om pengar är det väl inte konstigt att prioritera sin egen familj?

På bröllop har brudparet generellt ganska lite tid att prata med varje gäst, och det här ska vara ett stort bröllop, så att åka själv och sen inte ens hinna umgås med systern? Njae.

(Jag har inte uppfattat det som att TS har uppdrag som tätna eller toastmaster heller, då inte så att systern räknat in henne så heller innan ni säger ngt sånt.)
Svar på tråden Följa med elker inte Bröllop utomlands