• Anonym (Varför inte i Sverige)

Följa med elker inte Bröllop utomlands

Vad har ni för erfarenheter? Min ena syster ska gifta sig nästa år och planerar bröllop utomlands. Jag och min familj kommer inte ha så god ekonomi pga av nytt boende och förhoppningsvis av att jag är föräldraledig just då. Tror att fler från vår släkt har svårt att komma pga av samma orsaker så det känns lite tråkigt att det är pijkvännens släkt och deras vänner detta brölopp är till för. Har någon erfarenhet av liknande. Vad kan man räkna med att man blir bjuden på? Om inte så många från en släkt har haft möjlighet att komma hur har det uppfattats? Kan man föreslå att vår släkt har en fest hemma efteråt? ( vi har även fler som är äldre som kommer att välja att stanna hemma pga av ålder). Känns jättetråkigt att kanske inte kunna följa med på mitt syskons brölopp.

• Svar på tråden Följa med elker inte Bröllop utomlands
  • Anonym (Hanna)

Då låter det ju som att din syster med fästman tänkt till och egentligen vill väl och verkligen vill se till allas bästa, men att det har en lite naiv syn på vad andra kan/vill lägga ned i tid och pengar på deras bröllop.

Du skriver att er mamma berättat att det inte är en bra ide. Det låter ju lite dömande och svårt att veta vad det innebär. Men är det någon som helt neutralt förklarat att vissa av släktingarna inte har råd eller möjlighet att komma om bröllopet är utomlands och varför? Jag tycker inte att ni ska gå in och tala om för henne vad som är rätt och fel däremot är det ju schysst att förklara möjliga konsekvenser om ni inte tror att hon förstått dem. Så får hon själv avgöra vad som är en bra ide eller ej.

Om er vardagsekonomi står och faller med om ni åker (att ni får försaka nödvändiga saker) kan du givetvis inte åka utan får förklara det för din syster, desto tidigare desto bättre. Finns det ett litet utrymme i ekonomin hade jag åkt men lämnat man och barn hemma.

Det jag tycker att du ska släppa är saker som att svågerns familj anser sig finare och kommer se ned på er och att det inte är nån ide för dig att åka för att det inte blir lika roligt utan era släktingar. Har du inte råd så har du inte råd, men lägg undan alla andra värderingar och bedömningar. Åk ned för att finnas där för din syster som jag förstår står dig nära på hennes stora dag. Och släpp att du tycker att hon är lättpåverkad och planerar sitt bröllop dåligt. Efter att hon fått alla fakta är det trots allt upp till henne att besluta och stå för konsekvenserna av sitt beslut.

Jag får känslan att det handlar om en lillasyster här, har jag rätt?

• fornminne
    Niko92 skrev 2017-05-29 05:45:36 följande:
    Jag kan bara prata för mig själv när jag säger att jag och mina syskon skulle göra vad som krävs för att närvara på varandras bröllop även om det var på andra sidan jorden. Jag själv gifte mig utomlands men det visste familjen mer än 1 år innan. Alla som ville närvarade även om vissa hade ansträngd ekonomi. Jag tycker att du som syster borde spara under det här året och göra ditt bästa för att åka på hennes bröllop. Förlåt om jag misstolkar men det känns som om du redan bestämt att du inte kommer gå för bröllopet inte är i Sverige och inte heller kommer anstränga dig för att närvara.
    Jag tycker att en vigsel är en intim gest mellan två människor och det är faktiskt deras dag. De som känner att de vill närvara kommer göra det på ett eller annat sätt. Dock är det bara min åsikt. Förstör inte relationen ni har utan ta det försiktigt fram. Inga pengar i världen skulle kunna få mig att inte vara med när min syster gifter sig.
    Läste du ordentligt? TS skriver att de inte har råd, inte att de inte vill komma!

Självklart vill man dela sina nära och käras stora dag om man har en bra relation. Samtidigt kretsar faktiskt inte hela världen kring ett brudpar. Det är lite Bridezilla-inställning över det hela. Att lägga det utomlands och ändå FÖRVÄNTA sig att många kan komma, för "det är vår dag", är bra fräckt.

Vill man att så många som möjligt ska komma, lägger man det nära och billigt. Särskilt om man vet att många inte har så bra ekonomi.
  • Anonym (hmm)
    Niko92 skrev 2017-05-29 05:45:36 följande:
    Jag kan bara prata för mig själv när jag säger att jag och mina syskon skulle göra vad som krävs för att närvara på varandras bröllop även om det var på andra sidan jorden. Jag själv gifte mig utomlands men det visste familjen mer än 1 år innan. Alla som ville närvarade även om vissa hade ansträngd ekonomi. Jag tycker att du som syster borde spara under det här året och göra ditt bästa för att åka på hennes bröllop. Förlåt om jag misstolkar men det känns som om du redan bestämt att du inte kommer gå för bröllopet inte är i Sverige och inte heller kommer anstränga dig för att närvara.
    Jag tycker att en vigsel är en intim gest mellan två människor och det är faktiskt deras dag. De som känner att de vill närvara kommer göra det på ett eller annat sätt. Dock är det bara min åsikt. Förstör inte relationen ni har utan ta det försiktigt fram. Inga pengar i världen skulle kunna få mig att inte vara med när min syster gifter sig.
    Det är du det. Och så kan man förstås se det. Men jag har full förståelse för att alla inte vill lägga alla sina besparingar på ett syskons bröllop även om man står varandra nära. Som Fornminne skriver, världen kretsar inte bara kring brudpar.

Jag och mina syskon står varandra nära. Just därför skulle vi aldrig kräva av varandra att lägga massor med pengar på varandras bröllop. Det klart att det kan bli problematiskt om paret har familj och släkt i olika länder, men då får man lösa det. Eller helt enkelt anpassa bröllopet efter vad som är realistiskt.
  • AnnaSthlm

Skulle det fungera att endast du åker över 1-2 nätter för att närvara under själva bröllopsdagen? Ingen kan förvänta sig att gästerna med familjen ska ta ledigt och tömma årets semesterkassa på ett bröllop.

• enmamma

Bröllopet skulle ju vara nästa år.
    Med ett års varsel borde det finnas möjlighet att spara ihop till resa och hotell.
    Livet består av prioriteringar, om bröllopet är viktigt åk.
    Har ni yngre barn kanske de kan vara hos farmor och farfar.

• Anonym (X)
    enmamma skrev 2017-05-29 07:51:27 följande:

Bröllopet skulle ju vara nästa år.

Med ett års varsel borde det finnas möjlighet att spara ihop till resa och hotell.

Livet består av prioriteringar, om bröllopet är viktigt åk.

Har ni yngre barn kanske de kan vara hos farmor och farfar.

Hur många med knaper ekonomi väljer bort semestet med de egna barnen för att gå på bröllop?
  • Kjell2
    Anonym (Varför inte i Sverige) skrev 2017-05-28 21:58:06 följande:

Vad har ni för erfarenheter? Min ena syster ska gifta sig nästa år och planerar bröllop utomlands. Jag och min familj kommer inte ha så god ekonomi pga av nytt boende och förhoppningsvis av att jag är föräldraledig just då. Tror att fler från vår släkt har svårt att komma pga av samma orsaker så det känns lite tråkigt att det är pijkvännens släkt och deras vänner detta brölopp är till för. Har någon erfarenhet av liknande. Vad kan man räkna med att man blir bjuden på? Om inte så många från en släkt har haft möjlighet att komma hur har det uppfattats? Kan man föreslå att vår släkt har en fest hemma efteråt? ( vi har även fler som är äldre som kommer att välja att stanna hemma pga av ålder). Känns jättetråkigt att kanske inte kunna följa med på mitt syskons brölopp.

Tycker det är dålig stil att planera ett bröllop som kan bli kostsamt och besvärligt för gästerna utan att stämman av med de närmsta om de skulle kunna komma.

Ni bör snarast ta upp era bekymmer med brudparet och vara tydlig med att det kommer bli svårt/omöjligt för er och andra  att delta om kostnaderna i tid och pengar kommer bli för stora.

Diskuttera alternativ, t ex en efterföljande fest hemma i Sverige eller ett utlands arrangemang där det går att fixa billig resa och boende.

• Fiona M

Inser bruden att många från hennes sida kommer tacka nej, antingen pga pengar eller ålder?

• Physalis

Nu är inte bröllop någonstor grej för mig, varken mitt eget eller någon annans. Jag hade inte åkt på ett bröllop som innebar så många negativa konsekvenser som du räknar upp.

Väljer man att ha ett bröllop långt bort så kommer det finnas de som inte kan eller vill lägga ner massa pengar och sin semester för att närvara. Det får man räkna med.

Korrekturläser som en kratta
  • Niko92
    fornminne skrev 2017-05-29 06:58:18 följande:

Läste du ordentligt? TS skriver att de inte har råd, inte att de inte vill komma!

Självklart vill man dela sina nära och käras stora dag om man har en bra relation. Samtidigt kretsar faktiskt inte hela världen kring ett brudpar. Det är lite Bridezilla-inställning över det hela. Att lägga det utomlands och ändå FÖRVÄNTA sig att många kan komma, för "det är vår dag", är bra fräckt.

Vill man att så många som möjligt ska komma, lägger man det nära och billigt. Särskilt om man vet att många inte har så bra ekonomi.

Jag skrev att det KÄNNS så inte att TS skrev så och det är min känsla. Alla vi är olika och prioriterar olika saker. Kan det vara så att delar av mannens släkt inte kan komma till Sverige pga. Visum till exempel? Bara för det är nära för brudens släkt kanske det inte är det för brudgummens? Man måste ta hänsyn till alla aspekter tycker jag. Sen om någon tycker ett bröllop är för gästerna eller för paret får stå för dem. Tycker ändå att ett år är väldigt lång tid som man hinner spara ihop en del på. Fortfarande är det då prioriteringar det handlar om. Som någon skrev kan ts åka 1-2 dagar och utan man och barn. Då kan hon tom bo hos släkt till brudgummen och har då en kostnad mindre.

Fast som sagt alla är vi olika och har rätt till våra åsikter.
Svar på tråden Följa med elker inte Bröllop utomlands