• Anonym (Varför inte i Sverige)

Följa med elker inte Bröllop utomlands

Vad har ni för erfarenheter? Min ena syster ska gifta sig nästa år och planerar bröllop utomlands. Jag och min familj kommer inte ha så god ekonomi pga av nytt boende och förhoppningsvis av att jag är föräldraledig just då. Tror att fler från vår släkt har svårt att komma pga av samma orsaker så det känns lite tråkigt att det är pijkvännens släkt och deras vänner detta brölopp är till för. Har någon erfarenhet av liknande. Vad kan man räkna med att man blir bjuden på? Om inte så många från en släkt har haft möjlighet att komma hur har det uppfattats? Kan man föreslå att vår släkt har en fest hemma efteråt? ( vi har även fler som är äldre som kommer att välja att stanna hemma pga av ålder). Känns jättetråkigt att kanske inte kunna följa med på mitt syskons brölopp.

• Svar på tråden Följa med elker inte Bröllop utomlands
  • Almina

Hade det varit min syster hade jag absolut prioriterat att åka dit, men lämnat resten av familjen hemma om det var ekonomiskt omöjligt att åka allihop. Både flygbiljetter och boende går ju att ordna relativt "billigt" om inte bröllopet är på andra sidan jorden förstås...

Att ha en fest för dem hemma i Sverige sen låter väl som en bra idé, för de som inte har möjlighet att komma. Vad tycker/tänker din syster?

• Anonym (Inte råd)

Och din syster förstår inte detta? Hon tror alla har råd att åka utomlands bara sådär? Jag hade inte heller gått. Hade även varit tydlig med varför till syrran.

• Anonym (Camilla)

Viktigaste är att prata med din syster och berätta hur läget ligger till..

Om inte hela familjen kan åka så kanske du kan åka i alla fall?

Vad de bjuder på är helt olika..

Present behöver du ju inte köpa tycker jag...

• Anonym (Hanna)

Jag hade gjort som Almina.

Att arrangera en fest för syrran med partner bär de kommer tillbaka tycker jag låter jättefint och en gullig gest till syster.

Min kompis gifte sig med en amerikan och hade bröllop i Sverige. Hans närmsta fanilj och bästa kompis kom på bröllopet, tror det var mamma, pappa, syskon och nån mormor och så då en kompis. Vet ej hur boende och sådant arrangerades.

En annan vän var på bröllop i Frankrike då en svensk kompis som flyttat dit gifte sig. Hon blev bjuden på resa och enkelt boende av brudparet.

Det är de två exempel jag har på hur andra gjort.

Men det är ju just det som känns så tråkigt att vi nog inte kommer att ha möjlighet att ens prioritera detta och även om vi skulle ha det så har de flesta från vår släkt inte någon möjlighet och då blir det liksom en tillställning för hennes man och deras kompisar så då vet jag inte ens om det är så kul att ens försöka få ihop pengar till detta. Tanken är nog att det ska bli ett stort och häftigt brölopp men jag kan tycka att man måste tänka lite på hur de olika släkterna har för olika förutsättningar. Så att i vårt fall våran sida inte hamnar helt utanför och i väldigt dålig dager för att vi inte har den ekonomiska möjligheten.

• Anonym (Hanna)
    Anonym (Varför inte i Sverige) skrev 2017-05-28 22:20:34 följande:

Men det är ju just det som känns så tråkigt att vi nog inte kommer att ha möjlighet att ens prioritera detta och även om vi skulle ha det så har de flesta från vår släkt inte någon möjlighet och då blir det liksom en tillställning för hennes man och deras kompisar så då vet jag inte ens om det är så kul att ens försöka få ihop pengar till detta. Tanken är nog att det ska bli ett stort och häftigt brölopp men jag kan tycka att man måste tänka lite på hur de olika släkterna har för olika förutsättningar. Så att i vårt fall våran sida inte hamnar helt utanför och i väldigt dålig dager för att vi inte har den ekonomiska möjligheten.

Jagvskulle nog inte brytt mig om det var roligt eller inte, känns inte som huvudsaken utan hade åkt ensam om det var det jag hade möjlighet till, eller hjälpt till med föräldrarnas resa om de inte har råd. De känns ju ännu viktigare.

Inför vem skulle ni hamna i "dålig dager"?

Men det låter som lite dålig planering av din syster om det är ett välkännt faktum att närmaste familjen har det knapert. Har hon inte alls lyft detta själv? Erbjudit sig att betala för föräldrarnas resa tex?
  • Anonym (Kim)

Jag undrar om ni inte står varandra så när i er familj? Jag tänker att eftersom din syster planerar bröllop utomlands utan en tanke på att en del av släkten är för gamla för att vilja åka och resten har för dålig ekonomi. Ni borde ju prata med din syster innan planerna går för långt och fråga hur hon tänkt och hur ni i familjen känner. Sen får hon ju utgå ifrån det när de planerar sitt bröllop. Är det viktigt för henne att niär med så får hon ju tänka om helt enkelt. Det är inte så att hon och blivande maken har det väldigt gott ställt och tänker bjuda på resa och uppehälle?

Som sagt, det är ju viktigt att ni pratar om saken och inte bara låter henne planera på och sedan ska ni tacka nej allihop när allt redan är planerat och inbjudningarna utskickade.

• Anonym (Inte råd)
    Anonym (Hanna) skrev 2017-05-28 22:26:48 följande:
    Jagvskulle nog inte brytt mig om det var roligt eller inte, känns inte som huvudsaken utan hade åkt ensam om det var det jag hade möjlighet till, eller hjälpt till med föräldrarnas resa om de inte har råd. De känns ju ännu viktigare.

Men det låter som lite dålig planering av din syster om det är ett välkännt faktum att närmaste familjen har det knapert. Har hon inte alls lyft detta själv? Erbjudit sig att betala för föräldrarnas resa tex?
    Ts har inte ens råd att åka själv. Hur sk hon D åh råd att hjälpa till med sina förälders kostnader också? Ts jag hade inte åkt. Kanske syrran fattar vinken?!
  • Anonym (Hanna)
    Anonym (Inte råd) skrev 2017-05-28 22:30:21 följande:

Ts har inte ens råd att åka själv. Hur sk hon D åh råd att hjälpa till med sina förälders kostnader också? Ts jag hade inte åkt. Kanske syrran fattar vinken?!

Jag menade istället för att åka själv.

Alltså om jag hade ekonomisk möjlighet åka själv (utan min man och barn) eller hjälpa föräldrarna om de inte heller har råd. Jag kanske var otydlig.
    Anonym (Hanna) skrev 2017-05-28 22:26:48 följande:

Tycker också att det är dålig planering och våra föräldrar ser ju givetvis till att de kan åka men tycker det såklart att det är jättetråkigt om de är de enda från vår familj/släkt som har möjlighet att komma. Självklart kommer det vara skitprat att inte alla kan komma från brudens familj/släkt och det kommer inte vara kul att träffas sedan när vi får höra om det fantastiska bröloppet. Kan ju nämna att stället som kommer väljas förmodligen är där brudgummen med släkt har lägenheter redan.
Svar på tråden Följa med elker inte Bröllop utomlands