• Anonym (Varför inte i Sverige)

Följa med elker inte Bröllop utomlands

Vad har ni för erfarenheter? Min ena syster ska gifta sig nästa år och planerar bröllop utomlands. Jag och min familj kommer inte ha så god ekonomi pga av nytt boende och förhoppningsvis av att jag är föräldraledig just då. Tror att fler från vår släkt har svårt att komma pga av samma orsaker så det känns lite tråkigt att det är pijkvännens släkt och deras vänner detta brölopp är till för. Har någon erfarenhet av liknande. Vad kan man räkna med att man blir bjuden på? Om inte så många från en släkt har haft möjlighet att komma hur har det uppfattats? Kan man föreslå att vår släkt har en fest hemma efteråt? ( vi har även fler som är äldre som kommer att välja att stanna hemma pga av ålder). Känns jättetråkigt att kanske inte kunna följa med på mitt syskons brölopp.

• Svar på tråden Följa med elker inte Bröllop utomlands
  • Anonym (Ska gifta mig utomlands)

Självklart är ingen situation den andra lik, men jag ska gifta mig i Thailand nästa år. Det blir vid jul och våra familjer fick reda på det för ett tag sen, dvs mer än 18 månader i förväg (dock måste det bokas både flyg och boende med ganska mycket framförhållning). Alla blev jätteglada för vår skull och sa direkt att dom ville följa med. Detta trots ganska varierande ekonomi. Min sambos tre syskon har dessutom småbarn allihop. Vi kommer bjuda på det man normalt bjuder på under en bröllopsdag, dvs mat, dryck, arrangemang osv men med största sannolikhet inget boende eller så.

Såhär vill vi gifta oss och det fick bli ett risktagande att inte samtliga inbjudna följer med. Än är det inte bokat, så helt säkert är det inte än att alla verkligen kommer följa med och heller inte hur vi alla kommer bo i anslutning till själva bröllopet. Det är ganska mycket i planeringsstadiet fortfarande :)

Förstår dock om det är en tråkig känsla att inte tycka sig ha råd. Det framgår inte om det är långt för TS att åka? Hade vi valt att gifta oss typ vi medelhavet hade vi nog bjudit in ett gäng kompisar också om det hade räckt att åka ett par dagar.

• Anonym (Lisa)
    Anonym (X) skrev 2017-05-29 08:50:56 följande:
    Hur många med knaper ekonomi väljer bort semestet med de egna barnen för att gå på bröllop?
    Det är ju en utlandsresa, perfekt tillfälle att kombinera med familjesemester.

1 år är lång tid att spara pengar på.
    Vilket land gäller det?
  • Anonym (K)

Nu har inte jag läst alla inlägg men det känns som att du går händelserna i förväg något enormt TS, och målar verkligen fan på väggen.

Vad jag förstår har inte ens inbjudningarna skickats ut än?

Nu känns det i och för sig som att du inte bryr dig så mycket om syrran, men om jag var du skulle jag ringa min syster när jag hörde om det här och först och främst gratulera till det kommande bröllopet.

Sedan skulle jag fråga om det stämmer att de tänker ha bröllopet utomlands.

Det är mycket möjligt att systern nu i samtalet säger att de tex tänkte bjuda syskon och föräldrar på resa och boende på orten. Då är ju alla problem lösta!? Eller tex att de bjuder på flygbiljetter.

Säger systern inget så är det bara att förklara den ansträngda ekonomin och att du inte kan komma alt inte kan svara nu om du kan komma.

Du kan ju även då föreslå en fest för brudparet i Sverige.

• Anonym (K)
    Anonym (Lisa) skrev 2017-05-30 10:14:35 följande:

Vilket land gäller det?

Tänkte också på detta. Det beror såklart lite på vilket land det gäller, men varför inte slå två flugor i en smäll? Åk och var med på syrrans bröllopsdag, resten av veckan har ni egen semester med barnen.
  • Anonym (Lisa)
    Anonym (K) skrev 2017-05-30 10:43:25 följande:
    Tänkte också på detta. Det beror såklart lite på vilket land det gäller, men varför inte slå två flugor i en smäll? Åk och var med på syrrans bröllopsdag, resten av veckan har ni egen semester med barnen.
    Exakt

Dessutom är det extremt enkelt att resa väldigt billigt nuförtiden. Flyg till exempel Spanien kan man hitta för ca 600kr ToR per person. Boende kan man hyra billigt av privatperson eller bytlåna med nån familj gratis.
  • Anonym (Inte råd)

Vilket land gäller det?
    Suck. Att det finns människor som inte förstår att alla KAN SPARA PENGAR! Många har INTE RÅD ATT SPARA!! Hoppas det var tydligt nog.
  • Anonym (Syskonfri)

Till TS... Har det kommit på tal att gästerna inte ska ha bröllopspresent för att ni betalar er egen resa? Saken är den att om man ska ha bröllop utomlands så kan man inte förutsätta att andra har den tiden eller dom pengarna att lägga så då bör brudparet även betala resan för att förenkla. Att tro att andra ska se det som en kul semester och frivilligt lägga sparpengar på att åka till nåt ställe dom inte själva valt är ju väldigt ego. Tycker du ska prata omgående med din syster och förklara läget.

Jag gifte mig utomlands. Var maken och jag och ett par vittnen. Gick kanonbra.  Glad

• Anonym (--)

Man får se det som en ära att man blir bjuden. Dom räknar inte med att alla kommer eftersom dom gifter sig utomlands, och att man gifter sig utomlands, om Du läser på, så handlar det om att de inte vill ha den traditionella hemmavigseln som kostar massor av pengar. (Man brukar räkna på va 500 kr per kuvert i mat) Gästernas "present till brudparet" är att man kommer. Man brukar se det som gåvan till brudparet. Då betalar de själva mer eller mindre enbart för sin smekmånadsresa.

• Anonym (Lisa)
    Anonym (Inte råd) skrev 2017-05-30 11:53:16 följande:
    Suck. Att det finns människor som inte förstår att alla KAN SPARA PENGAR! Många har INTE RÅD ATT SPARA!! Hoppas det var tydligt nog.
    Men då är ju detta en ickefråga, ni har inte pengar och kan inte spara. Bara att tacka nej när inbjudan kommer och önska dem lycka till!
  • Anonym (Agnes)

Vilket land gäller det?

Huruvida vet är "perfekt" eller inte beror ju väldigt mycket på resemålet. Inget illa menat mot bruden högre upp i tråden, men min mamma skulle t.ex. aldrig någonsin kunna tänka sig att åka till Thailand. Det skulle bli ett himla liv om jag berättade att jag skulle gifta mig där. Vet ärligt talat inte om hon skulle komma på bröllopet oavsett om hon hade råd eller inte.

Har man det knapert är det ju definitivt inte kul att spara ihop det lilla man kan, bara för att åka till ett ställe du eg. inte vill åka till. Ofta kan ju resmålet fungera, men det är ju absolut inte självklart.
Svar på tråden Följa med elker inte Bröllop utomlands