• Anonym (Varför inte i Sverige)

Följa med elker inte Bröllop utomlands

Vad har ni för erfarenheter? Min ena syster ska gifta sig nästa år och planerar bröllop utomlands. Jag och min familj kommer inte ha så god ekonomi pga av nytt boende och förhoppningsvis av att jag är föräldraledig just då. Tror att fler från vår släkt har svårt att komma pga av samma orsaker så det känns lite tråkigt att det är pijkvännens släkt och deras vänner detta brölopp är till för. Har någon erfarenhet av liknande. Vad kan man räkna med att man blir bjuden på? Om inte så många från en släkt har haft möjlighet att komma hur har det uppfattats? Kan man föreslå att vår släkt har en fest hemma efteråt? ( vi har även fler som är äldre som kommer att välja att stanna hemma pga av ålder). Känns jättetråkigt att kanske inte kunna följa med på mitt syskons brölopp.

• Svar på tråden Följa med elker inte Bröllop utomlands
  • Anonym (Ska gifta mig utomlands)
    Anonym (Agnes) skrev 2017-05-30 12:34:41 följande:
    Huruvida vet är "perfekt" eller inte beror ju väldigt mycket på resemålet. Inget illa menat mot bruden högre upp i tråden, men min mamma skulle t.ex. aldrig någonsin kunna tänka sig att åka till Thailand. Det skulle bli ett himla liv om jag berättade att jag skulle gifta mig där. Vet ärligt talat inte om hon skulle komma på bröllopet oavsett om hon hade råd eller inte.

Har man det knapert är det ju definitivt inte kul att spara ihop det lilla man kan, bara för att åka till ett ställe du eg. inte vill åka till. Ofta kan ju resmålet fungera, men det är ju absolut inte självklart.
    Det var ju det jag menade med att alla situationer och familjer är olika. Min mamma har inte varit i Thailand förut, och kanske blir det enda gången, men i vårt fall så vet jag att hon inte vill missa mitt bröllop för allt smör i småland plus att mina föräldrar gillar att resa, sol och bad och har råd med en sån semester. Jag är en person som inte vill göra mina föräldrar besvikna, så om situationen varit annorlunda och dom inte kunnat tänka sig att åka med och därmed blivit upprörda eller något så kanske det inte varit lika givet att hålla bröllopet där. 

Men precis som jag skrev så är det också ett aktivt val som riskerar att bidra till att inte samtliga familjemedlemmar kan följa med. Tex har vi inte ens tillfrågat mor- och farföräldrar då dom är för gamla. 
  • Anonym (keke)
    Anonym (Varför inte i Sverige) skrev 2017-05-29 20:40:49 följande:

Skönt att höra att många verkar ha samma tankar som mig att det inte är helt självklart att alla kan följa med och att man kan tycka och önska att brudparet stämmer av med de närmaste som de vill ha med att det fungerar. I just det här fallet är datum inte satt ännu. Men inte längre en ett år från nu. Och nej jag kommer inte åka utan min man. Tack för alla tänkvärda svar. Nu är det bara till att vänta och se var det blir så får vi väl helt enkelt se hur det blir

Du kan inte fråga om brudgummens släkt kan låta er låna en av lägenheterna och att de får knö ihop sig över några dagar? Är det kalas så är det! De kanske kan lösa en del av kostnaderna. Eftersom det blir fest i flera dagar och brudparet står för allt blir det inte så mycket kostnader för er på plats? En annan lösning är att ni bokar väldigt tidigt och på så vis får hyfsat billiga biljetter. Kan ni kanske bila ner istället för att flyga? Hyra husbil? Osv

Har du pratat med brudgummens familj? De kanske vill hjälpa till mer än ni tror. Jag hade lätt hjälpt till eller "sponsrat" om någon blivande släkting hade haft svårt att komma iväg pga ekonomi - bröllop är ju familjefest!

Det känns lite som om du inte är beredd att ta tag i lösningar innan du "ger upp" när du egentligen bara sitter med antaganden.
  • Anonym (X)
    Anonym (keke) skrev 2017-05-30 16:43:21 följande:
    Eftersom det blir fest i flera dagar och brudparet står för allt blir det inte så mycket kostnader för er på plats?
    Var står det att brudparet står för allt?
  • Anonym (keke)
    Anonym (X) skrev 2017-05-30 16:50:39 följande:

Var står det att brudparet står för allt?

Tyckte att jag läste det i ett av TS inlägg, att de planerar att bjuda på fest som pågår i ett par dagar. Kan hända att jag misstolkade det TS skrev. Orka leta upp det i denna långa tråd? Nej du, jag har bättre saker för mig.
  • Anonym (keke)

Okej då. Letade upp det i alla fall. Here it goes:

"Viljan är ett stort brölopp där så många som möjligt kommer och kan umgås i flera dagar tillsammans. Så det har tidigt gått bort att vara i närheten där vi alla bor för då kan man åka hem det vill de inte utan det skavara fest i flera dagar. Blev för dyrt att ha det i Sverige då de vill bjuda på "allt""

• Anonym (vart?)

Hej TS!
    Jag skulle vilja veta i vilket land brölloppet kommer vara?

• Ollonianalen
    Anonym (Inte råd) skrev 2017-05-30 11:53:16 följande:

Suck. Att det finns människor som inte förstår att alla KAN SPARA PENGAR! Många har INTE RÅD ATT SPARA!! Hoppas det var tydligt nog.

Nej det var faktiskt extremt otydligt...
  • Anonym (Bitterfittanfattig)
    Anonym (Inte råd) skrev 2017-05-30 11:53:16 följande:

Suck. Att det finns människor som inte förstår att alla KAN SPARA PENGAR! Många har INTE RÅD ATT SPARA!! Hoppas det var tydligt nog.

Även om du skriver som ett barn så...

Alla som har någon form av självbevarelsedrift och minsta tillstymmelse till disciplin kan spara något. Lever du på bidrag kanske du ska steppa upp ditt game lite och plocka av offerkoftan.

Sluta bli kränkt av att andra kan saker du är för lat för.
  • Anonym (Lisa)
    Anonym (Bitterfittanfattig) skrev 2017-05-30 20:18:25 följande:
    Även om du skriver som ett barn så...

Alla som har någon form av självbevarelsedrift och minsta tillstymmelse till disciplin kan spara något. Lever du på bidrag kanske du ska steppa upp ditt game lite och plocka av offerkoftan.

Sluta bli kränkt av att andra kan saker du är för lat för.
    Jag arbetar heltid men kan omöjligt spara en enda krona!
  • Anonym (Varför inte i Sverige)

Nu tror jag en del har läst in lite egna värderingar som ett förtydligande så vill jag bara nämna att brudgummens närmaste familj och släkt är jättetrevliga och att vi från båda sidor gärna umgås så det är inga problem på då sätt. Problemet är att vi är i väldigt olika faser i livet. Vi på vår sida har i många fall nya boenden nya barn och skolbarn. Den andra släkten har inte riktigt kommit dit ännu och har vet jag ingen förståelse för när inte vi kan hänga med på saker av olika slag för att vi på vårsida är mer låsta. Det här vet jag och vi har fått gliringar tidigare tyvärr. Resemålet som det då pratad om är enav medelhavets populäraste resemål och datum ej bestämt men straxt innan skollov eller straxt efter så nej det är inte jättebilligt att åka dit. Jag är inte missundsam och har självklart grattat min syster till de ska gifta sig och jag kan anta att jag blir en av tärnorna om de ska ha några.eftersom tanken är ett stort brölopp med ca 150 inbjudna ( så måste jag försöka få ihop pengar så skulle det nog också kännas mysigate om det inte skulle vara så mycket folk så man hann umgås) så blir det ju inte så personligt, en av anledningarna till att jag inte vill åka utan min man men även som en del skriver så vill jag lägga pengar på semester med min familj.

• Anonym (MS)
    Anonym (Varför inte i Sverige) skrev 2017-05-30 21:16:30 följande:

Nu tror jag en del har läst in lite egna värderingar som ett förtydligande så vill jag bara nämna att brudgummens närmaste familj och släkt är jättetrevliga och att vi från båda sidor gärna umgås så det är inga problem på då sätt. Problemet är att vi är i väldigt olika faser i livet. Vi på vår sida har i många fall nya boenden nya barn och skolbarn. Den andra släkten har inte riktigt kommit dit ännu och har vet jag ingen förståelse för när inte vi kan hänga med på saker av olika slag för att vi på vårsida är mer låsta. Det här vet jag och vi har fått gliringar tidigare tyvärr. Resemålet som det då pratad om är enav medelhavets populäraste resemål och datum ej bestämt men straxt innan skollov eller straxt efter så nej det är inte jättebilligt att åka dit. Jag är inte missundsam och har självklart grattat min syster till de ska gifta sig och jag kan anta att jag blir en av tärnorna om de ska ha några.eftersom tanken är ett stort brölopp med ca 150 inbjudna ( så måste jag försöka få ihop pengar så skulle det nog också kännas mysigate om det inte skulle vara så mycket folk så man hann umgås) så blir det ju inte så personligt, en av anledningarna till att jag inte vill åka utan min man men även som en del skriver så vill jag lägga pengar på semester med min familj.

Jag förstår grundproblemet, ett bröllop utomlands gör det svårt för många av er släkt att komma till bröllopet. Det är synd. Personligen är det en av anledningarna att jag och sambon kommer välja bort bröllop utomlands. Vi kommer bjuda gäster från lite här och där då vi bott i flera länder, men väljer nog att ha bröllop i Sverige då 80% av våra gäster bor där. Så jag förstår den delen. Men, alla par är olika och prioriterar olika saker. Finns inte så mycket att göra åt det. Om ni redan har påpelat detta problem för henne som du säger att ni har, och hon ändå är inställd på ett bröllop utomlands så är det vad det är. Åk om du kan och om du vill. Du behöver inte åka om du inte vill och kan du inte så kan du inte. Systern är ju isåfall redan medveten om det.

Det är resten du skriver däremellan som jag inte riktigt förstår varför det är relevant och vad som nog gör att flera tolkar dig på ett sätt som du tycker är att "läsa in sina egna värderingar". Dina uttryck som

"tråkigt att det är pojkvännens släkt och deras vänner detta bröllop är till för"

"blir det liksom en tillställning för hennes man och deras kompisar så då vet jag inte ens om det är så kul att ens försöka få ihop pengar till detta"

"Tycker också att det är dålig planering "

"Självklart kommer det vara skitprat att inte alla kan komma från brudens familj/släkt och det kommer inte vara kul att träffas sedan när vi får höra om det fantastiska bröloppet"

"det är väldigt viktigt för den andra sidan i många olika saker att det ska vara lite fint. Och vår syster är rätt påverkad av det fina"

"vi har roligt och är som vi är har inget behov av att visa upp en bätte fasad än vi är" m.m.

Det är väldigt mycket fokus på vad du/er familj tycker, men bröllopet är faktiskt inte för att serva era viljor. Många av de saker du skriver hör inte ens till grundproblemet och låter faktiskt rätt dömande. Som sagt, kan eller vill du inte åka är det helt okej. Skulle din syster inte förstå det så ligger det problemet hos henne. Men hoppas att du inte använder samma "ton" och uttyck gällande bröllopet när du pratar med henne.
  • Anonym (Micke)

Väljer man att ha ett bröllop utomlands får man räkna med att vissa gäster inte kommer att komma. Så är det bara. Inget att tjura över. ?Fritt val för alla inblandade parter?. Väljer man att skicka folk kors och tvärs över världskartan får man räkna med dito. Alla är inte gjorda av pengar eller har oändligt med semesterdagar....!

Har varit på två bröllop utomlands och det blir sällan den ?semester? man hoppats på. Man tar en vecka för att få lite ledigt i samband med festiviteterna, men det blir två resdagar och tre dagar går alltid till bröllopet, (mingel, bla- ha, bla- ha, själva bröllopsdagen m.m) Kvar blir två till tre dagar som eventuellt tillbringas med folk man egentligen inte vill umgås med. I mina ögon ?waste of time and money?. Till detta förväntad det oftast bröllopspresenter fast man spenderat semesterdagar och x- antal tusenlappar på resa, boende, mat, (läs ca 10 000kr +/- 1000-lappar beroende på....). Då skall man dessutom hosta upp ytterligare en tusenlapp till för present.

Bröllopen har i vissa fall föranletts av en svensexa eller möhippa utomlands. Plussa då på sex till tiotusen på den totala bröllopskostnaden. (Svensexor utomlands= hjärndött)

Hade detta varit 10-15 år sedan så hade jag nog sett på det annorlunda. Visst, nu finns det mer pengar in, men utgifterna med hus, lån, landställe, barn (med allt vad det nu innebär), egna mål och hobbys osv så prioriterar jag och min fru bort detta och lägger pengarna på oss (och familjen). Skid-och/ eller solresa med familjen istället. ?Egoistiskt?? Ja, kanske?! Men vet ni vad. Vi bryr oss inte. Våra pengar och vår ledighet. Vårt val!

Man kan inte förvänta sig att vänner och bekanta skall lägga tio till tjugotusen kronor på ?er?.

Så: har ni bröllop utomlands. Förvänta er avhopp och ta det med sunt förnuft och ro.

Svar på tråden Följa med elker inte Bröllop utomlands