• Anonym (Varför inte i Sverige)

Följa med elker inte Bröllop utomlands

Vad har ni för erfarenheter? Min ena syster ska gifta sig nästa år och planerar bröllop utomlands. Jag och min familj kommer inte ha så god ekonomi pga av nytt boende och förhoppningsvis av att jag är föräldraledig just då. Tror att fler från vår släkt har svårt att komma pga av samma orsaker så det känns lite tråkigt att det är pijkvännens släkt och deras vänner detta brölopp är till för. Har någon erfarenhet av liknande. Vad kan man räkna med att man blir bjuden på? Om inte så många från en släkt har haft möjlighet att komma hur har det uppfattats? Kan man föreslå att vår släkt har en fest hemma efteråt? ( vi har även fler som är äldre som kommer att välja att stanna hemma pga av ålder). Känns jättetråkigt att kanske inte kunna följa med på mitt syskons brölopp.

• Svar på tråden Följa med elker inte Bröllop utomlands
  • Anonym (Hanna)

Kopplade först nu att inbjudningar och sånt inte gått ut utan att det bara är en planering än så länge.

Då är väl det bästa att fråga syrran hur hon tänkt?

Vad är orsaken till att bröllopet sker utomlands? Bor den blivande makens släkt i landet ifråga?

• Anonym (faltk)

Jag hade inte åkt, även fast jag står mina syskon nära. Men du har en förpliktelse att handla klokt med dina pengar, speciellt om du planerar familj, och om det är lite knapert kommer du troligen bättre behöva pengarna som buffert.

Rent generellt kan man inte förvänta sig att alla gäster har möjlighet att närvara ifall man planerar ett bröllop som kostar gästerna väldigt mycket pengar.

Du kommer alltså inte hamna i dålig dager

• Anonym (Hanna)
    Anonym (Varför inte i Sverige) skrev 2017-05-28 22:37:21 följande:

Tycker också att det är dålig planering och våra föräldrar ser ju givetvis till att de kan åka men tycker det såklart att det är jättetråkigt om de är de enda från vår familj/släkt som har möjlighet att komma. Självklart kommer det vara skitprat att inte alla kan komma från brudens familj/släkt och det kommer inte vara kul att träffas sedan när vi får höra om det fantastiska bröloppet. Kan ju nämna att stället som kommer väljas förmodligen är där brudgummen med släkt har lägenheter redan.

För mig är det inte självklart att det blir skitsnack, men jag har nog trevligare släkt än din blivande svåger :)

Men om släkten har lägenheter där antar jag att din systers närmaste familj (dina föräldrar och du) får bo i dessa lägenheter?

Är du säker på att din syster inte tänkt på att det blir dyrt för er med resa och boende eller är det bara sånt du antar? Kanske har hon en jättebra plan för att lösa problemet?

[quote=77711035][quote-nick]Anonym (Hanna) skrev 2017-05-28 22:42:27 följande:[/quote-nick]För mig är det inte självklart att det blir skitsnack, men jag har nog trevligare släkt än din blivande svåger :)

Men om släkten har lägenheter där antar jag att din systers närmaste familj (dina föräldrar och du) får bo i dessa lägenheter?

Är du säker på att din syster inte tänkt på att det blir dyrt för er med resa och boende eller är det bara sånt du antar? Kanske har hon en jättebra plan för att lösa problemet .

Vår mamma har varit tydlig med att det hör inte är en bra ide, men det är väldigt viktigt för den andra sidan i många olika saker att det ska vara lite fint. Och vår syster är rätt påverkad av det fina. Vi har bra sammanhållning och umgås mycket både nära familj och den övriga och vi har roligt och är som vi är har inget behov av att visa upp en bätte fasad än vi är. Vi är i alla åldrar vilket också gör det svårt att komma iväg alla efterdom vi har skolbarn vi har gamka släktingar och småbarn. I den andra sidan så finns en rik fin gren väldigt trevliga iofs men det ses upp till dem och så ska då sllt vara. Nej npgon tanke att vi brudens närmadtw får bo i några lägenheter finns inte flr fär bor ju de med familj som har lägenheterna. Och nej ingen tanke att brudparet ska betala några resor och boenden finns inte med. Anledningen till att vara utomlands är att det är häftigare och billigare för dem. Så att de ksn bjuda absolut så många som möjligt. Tror vi pratar ca 150 inbjudna . Hursom så skulle det för oss inbjudna bli så mycket billigare och lättare om vi varvi Svetige även om vi fick beysla bornde

• Anonym (allie)

Du låter lite avundsjuk och missunnsam i dina inlägg, tyvärr. Kanske har jag fel, men det verkar "störa" dig att din systers blivandes släkt är lite rikare än er och du tror att det ska "snackas skit" och dyl. Tex att du skriver att ni inte har behov av att visa upp en fasad om att ni är finare än vad ni är...varför tror du att den andre familjen försöker göra det? De kanske bara gör som de är vana vid och har råd med. 
    Och varför skulle de snacka skit om er? Knappast troligt!
    Och eftersom hela fästmannens familj verkar bo i det land de ska gifta sig i, så kan de ju inte "göra rätt" var de än lägger sitt bröllop. Någons familj och vänkrets måste resa. Lägger de bröllopet i Sverige, skulle din familj och släkt gå med på att inhysa fästmannens familj/släkt/vänner i era hem?

Var glad för din systers skull istället, tala om för henne att ni kanske inte kan komma men att du gläds för hennes skull och hoppas att hon får det bästa bröllopet. Spara sedan så mycket du kan till nästa år och hoppas på att du lyckas komma, det kan vara en överraskning till syrran om du lyckas få ihop det (innan OSA givetvis!)
    Skulle det sedan inte gå att få ihop pengarna så ha en fin fest för bröllopsparet nästa gång de är i Sverige efter bröllopet.

• Annoannonym

En tanke, kan ju vara så att bruden faktiskt inte bryr sig vilka som kommer på bröllopet. Har man ett bröllop utomlands så vet man att det blir lite svinn på folk. Och din syster kan ju inte berätta för dig att hon inte bryr sig att kusiner, mostrar och farbröder inte kan komma. Jag vet faktiskt flera par som tänkt så när de förla sitt bröllop utomlands. Och jag tycker inte att det är så konstigt heller, vill man ha sitt bröllop på en fransk vingård så kompromissar man hellre om att faster agda inte kan komma.

• Anonym (MS)

Det låter lite som att du redan bestämt dig för varför din syster och hennes blivande har valt att göra såhär, hur de tänker, hur de kommer prata om er osv. Men vet du verkligen allt detta eller är det bara något du fått för dig?

För jag vet flera vänner som valt destinationsbröllop av olika anledningar. En anledning som två par jag känner har haft har faktiskt vart att de ville ha ett bröllop där det skulle bli att de flesta inte kan komma. Förväntningarna bland framförallt familj och släkt, men också en del vänner, var att alla skulle bli bjudna medan paret ville ha ett mindre bröllop. Således hade de bröllpet utomlands, ett par väldigt långt bort (Australien), det andra paret något närmare men mitt i en vanlig vecka. På det sättet fick de ha ett litet bröllop med sina allra närmsta som de ville ha där, kunde bjuda alla så ingen blev sur för de blev bjudna men var tvungna att tacka nej.

Ska också lägga till att jag har en vän som planerade ett destinationsbröllop för att hon visste att hennes familj inte kunde åka och var inte så taggad på att ha just den där. Familjen bråkade otroligt mycket och ett av syskonen hade ingen kontakt med pappan och det andra syskonet rätt lite kontakt med mamman. Tjejen själv i fråga hade en ansträngd relation till allihop pga att hon liksom satt fast i mitten mellan alla.

Sen blev det aldrig destionationsbröllop för de gifte sig på Arlanda själva istället och drog sedan på smekmånad. Men min poäng är bara att belysa att det kan finnas faktiska anledningar till att man medvetet väljer något som kan exkludera delar av familj/släkt/vänner.

Och om det nu är så som du tror, att de vill vara lite "finare" eller hur du uttryckte det, so what? Låt de vara det då. Då får de väl stå ut med att ni är många som inte kan komma pga deras planer. Strunta i det. Förklara enkelt varför ni inte kan komma, kolla om någon kanske kan livestreama cermonim så ni får se den, önska grattis och kanske skicka ett telegram till festen. Gör man destinationsbröllop får man räkna med att en del gäster inte kan komma. Och gör man det trots att man vet att ens närmsta familj inte kan komma pga ekonomi så vet man det också. Det är vad det är. Låt det vara bara då.

• Anonym (Agnes)

Prata med din syster. Säg att du vill komma men att det är svårt med pengarna. Kanske om det bara är du är det lättare att stuva in dig i en av lägenheterna fästmannens familj har? Kanske känner de någon annan som bor där?

Annars är det ju bara att säga som det är. Att du inte kommer kunna komma, men ni kan fira sen i Sverige. Förstår din syster som vill gifta sig utomlands om de nu har möjlighet. Det är ju dessutom DERAS bröllop, och de har kanske ingen lust att försöka göra varenda kotte i familjerna nöjda.

Brudgummen med familj bor i Sverige. Viljan är ett stort brölopp där så många som möjligt kommer och kan umgås i flera dagar tillsammans. Så det har tidigt gått bort att vara i närheten där vi alla bor för då kan man åka hem det vill de inte utan det skavara fest i flera dagar. Blev för dyrt att ha det i Sverige då de vill bjuda på "allt" . Sedan att de inte tänker på att resan är mycket dyrare och längre till ett annat land än att ta bilen några mil i Sverige. Och i Sverige kan man ju då välja om man vill åka hem. Och nej jag är inte missunsam bara lite ledsen att hon inte vill ta in konsekvenserna av att det kommer väldigt få från hennes sida och jag vet att hon så gärna vill att hennes släkt kommer för vi är lite roligare

• Niko92

Jag kan bara prata för mig själv när jag säger att jag och mina syskon skulle göra vad som krävs för att närvara på varandras bröllop även om det var på andra sidan jorden. Jag själv gifte mig utomlands men det visste familjen mer än 1 år innan. Alla som ville närvarade även om vissa hade ansträngd ekonomi. Jag tycker att du som syster borde spara under det här året och göra ditt bästa för att åka på hennes bröllop. Förlåt om jag misstolkar men det känns som om du redan bestämt att du inte kommer gå för bröllopet inte är i Sverige och inte heller kommer anstränga dig för att närvara.

Jag tycker att en vigsel är en intim gest mellan två människor och det är faktiskt deras dag. De som känner att de vill närvara kommer göra det på ett eller annat sätt. Dock är det bara min åsikt. Förstör inte relationen ni har utan ta det försiktigt fram. Inga pengar i världen skulle kunna få mig att inte vara med när min syster gifter sig.

Svar på tråden Följa med elker inte Bröllop utomlands