Det låter lite som att du redan bestämt dig för varför din syster och hennes blivande har valt att göra såhär, hur de tänker, hur de kommer prata om er osv. Men vet du verkligen allt detta eller är det bara något du fått för dig?
För jag vet flera vänner som valt destinationsbröllop av olika anledningar. En anledning som två par jag känner har haft har faktiskt vart att de ville ha ett bröllop där det skulle bli att de flesta inte kan komma. Förväntningarna bland framförallt familj och släkt, men också en del vänner, var att alla skulle bli bjudna medan paret ville ha ett mindre bröllop. Således hade de bröllpet utomlands, ett par väldigt långt bort (Australien), det andra paret något närmare men mitt i en vanlig vecka. På det sättet fick de ha ett litet bröllop med sina allra närmsta som de ville ha där, kunde bjuda alla så ingen blev sur för de blev bjudna men var tvungna att tacka nej.
Ska också lägga till att jag har en vän som planerade ett destinationsbröllop för att hon visste att hennes familj inte kunde åka och var inte så taggad på att ha just den där. Familjen bråkade otroligt mycket och ett av syskonen hade ingen kontakt med pappan och det andra syskonet rätt lite kontakt med mamman. Tjejen själv i fråga hade en ansträngd relation till allihop pga att hon liksom satt fast i mitten mellan alla.
Sen blev det aldrig destionationsbröllop för de gifte sig på Arlanda själva istället och drog sedan på smekmånad. Men min poäng är bara att belysa att det kan finnas faktiska anledningar till att man medvetet väljer något som kan exkludera delar av familj/släkt/vänner.
Och om det nu är så som du tror, att de vill vara lite "finare" eller hur du uttryckte det, so what? Låt de vara det då. Då får de väl stå ut med att ni är många som inte kan komma pga deras planer. Strunta i det. Förklara enkelt varför ni inte kan komma, kolla om någon kanske kan livestreama cermonim så ni får se den, önska grattis och kanske skicka ett telegram till festen. Gör man destinationsbröllop får man räkna med att en del gäster inte kan komma. Och gör man det trots att man vet att ens närmsta familj inte kan komma pga ekonomi så vet man det också. Det är vad det är. Låt det vara bara då.