Vi styvmammor som kämpar med att gilla styvbarnen.
Som det låter!
Hur många med mig ogillar sina styvbarn och varför? Hur mycket får ni kämpa? Kämpar ni eller gett upp? Kan vi utbyta erfarenheter för att få lite trix och idéer?
Som det låter!
Hur många med mig ogillar sina styvbarn och varför? Hur mycket får ni kämpa? Kämpar ni eller gett upp? Kan vi utbyta erfarenheter för att få lite trix och idéer?
Är det värd att kämpa att gilla styvbarnen ?Det är ju ett val ni gör.
Exakt
varför är det så påfallande ofta som det ska läggas skulden på biomammor och styvmammor och bonusbarn när många problem hade kunnat undvikas om biopappor hade skött saker bättre, det spelar ingen roll om det handlra om att sätta gränser mot sitt barn, sitt ex eller sin nuvarande, att kräva klara och tydliga gränser för vad som är ok och att man måste inte tycka om varandra men man måste visa varandra respekt
Såklart att någon som inte är styvmor tycker man ska lämna.. Urk
Såklart att någon som inte är styvmor tycker man ska lämna.. Urk
Fast det är väl en legitim fråga? (Hon skrev dessutom inte att man borde lämna..)
Det ÄR ett val man gör - är det värt att kämpa för eller är det inte? Det är ju ingen annan som tvingar en eller väljer åt en.
Så du vill inte lämna, du vill att dottern ska lämna?
Jag känner igen mig i så mycket ni alla skriver, Jag är kvinna och har sedan tidigare 2 barn. Min sambo har också 2 barn sedan tidigare och gemensamt har vi 1. Min sambo lever kvar i sitt gamla liv när det gäller hans barn. dvs deras mamma bestämmer och han gör. Ofta går det ut över mina barn. Ibland avskyr jag hans barn så sjukt mycket och många gånger har jag varit nära att lämna denna relation men jag älskar min sambo så otroligt mycket och har efter senaste tjaffset insett att det inte är barnen jag inte tycker om utan hans ex och han som inte kan ta ett vuxet ansvar för barnen och låter dem bestämma hej vilt. Barnen är jättefina barn men tyvärr vilsna då de är vana att bestämma. Det är inte lätt att leva i denna formen av familjekonstellation med ex, olika mor- och farföräldrar, ständiga diskussioner kring julfirande, födelsedagar osv. vi alla är hjältar som lever så här. Klappa er på axeln, jag tror vi alla gör vårt bästa för i vårt hjärta finns nog de där små någonstans, annars hade vi lämnat för längesedan.
Då får man anta att ni i familjen har ungefär samma syn på det?
Jag hade uppfattat ditt sätt som mkt ohövligt, nonchalant, orevligt och egocentriskt. Deginitivy inte som grundläggande hövlighet - det du nämner ÄR för mig delar av grundläggande hövlighet.
Sedan beror det naturligtvis på hur man beter sig i övrigt. Om inget duger för att det är "fel" person som köpt det, om man aldrig tackar för en gåva osv, så blir de sakerna du nämner ytterligare saker som gör personen ohövlig. Om man normalt tackar vid en gåva och beter sig hövligt i övrigt blir de enskilda sakerna förmodligen mindre betydelsefulla.