• Anonym (Körkort)

    Körkort på receptbelagda mediciner

    Skulle inte erfarna patienter kunna få "körkort" på de mediciner som de har använt eller använder? Dvs att dom är fria att köpa de mediciner som de brukar ha eller tidigare har haft recept på?

    Äldre läkare byter tjänst eller går i pension och yngre ska ta över. Erfarna och kunniga patienter vet mer om sig själva och många gånger mer om sina mediciner än vad den nya läkaren gör. Borde det inte underlätta för systemet? Det är ju ändå brist på tider på vårdcentralerna och det tar bara upp en massa tid till diskussioner eller för patienten att bli tvungen att byta läkare igen eller att tom behöva byta vårdcentral.

    Vad tycker ni?

  • Svar på tråden Körkort på receptbelagda mediciner
  • sugarfree

    Nja, däremot kan man få flera uttag med intervall tex. Funkar bra även med starkare preparat där läkarna kan vara oroliga att det ska missbrukas då det inte går att hämta ut innan intervallet.

    Får man då 6 intervall på 2 månader behöver man bara ett besök hos läkaren per år, om allt funkar bra :) svagare grejer behöver ju inte ens vara på intervall utan bara flera uttag, men det brukar å andra sidan inte vara svårt att få en ny läkare att skriva ut heller!

  • Anonym (H)

    Ja, för vissa mediciner skulle det funka.

  • Anonym (Körkort)
    sugarfree skrev 2017-07-13 14:04:02 följande:

    Nja, däremot kan man få flera uttag med intervall tex. Funkar bra även med starkare preparat där läkarna kan vara oroliga att det ska missbrukas då det inte går att hämta ut innan intervallet.

    Får man då 6 intervall på 2 månader behöver man bara ett besök hos läkaren per år, om allt funkar bra :) svagare grejer behöver ju inte ens vara på intervall utan bara flera uttag, men det brukar å andra sidan inte vara svårt att få en ny läkare att skriva ut heller!


    Det vore bra om det fungerade så som du beskriver. Men tyvärr så gör det inte det, utan det kan uppstå problem vid läkarbyte, så som jag beskriver i min TS.

    Jag tycker att vuxna ansvarsfulla människor också ska få vara fria och få lov att sköta sin egen medicinering efter att de provat och vet hur det funkar. En person som inte klarar att sköta sina mediciner, tex en person med beroendeproblematik får inget "körkort".
  • Anonym (Körkort)
    Anonym (H) skrev 2017-07-13 14:35:49 följande:

    Ja, för vissa mediciner skulle det funka.


    Vilka tänker du?
  • Anonym (-.-)

    Nej, det känns för osäkert. Speciellt gällande tyngre preparat. Min morfar samlade på sig tabletter under en längre tid och begick därefter självmord. En uppföljning och regelbunden kontakt med läkare hade kanske kunnat förhindra detta. Så riskerna är för stora, även om antagligen de flesta hade skött sin medicering exemplariskt.

  • Aniiee

    Alltså, nej, den tror jag inte på.  Alldeles för enkelt att kunna hämta ut hundratals tabletter morfin på det viset och... ja.... alla vet vad man kan göra med morfin.....


    Litter your world with your gems of thoughts and deeds
  • Frontline
    Aniiee skrev 2017-07-14 00:59:31 följande:
    Alltså, nej, den tror jag inte på.  Alldeles för enkelt att kunna hämta ut hundratals tabletter morfin på det viset och... ja.... alla vet vad man kan göra med morfin.....
    Absolut
    Jag vet för ca 15 år sen tog jag massor med mediciner ordinerat av läkare som var opiater och idag vet jag att det var oansvarigt  att köra bil men då tänkte jag inte på det..
    Idag skulle jag aldrig göra det då jag har mina barn att tänka på...
    Simsalabim trosorna försvinn :)
  • klenben
    Anonym (Körkort) skrev 2017-07-13 14:39:24 följande:

    Det vore bra om det fungerade så som du beskriver. Men tyvärr så gör det inte det, utan det kan uppstå problem vid läkarbyte, så som jag beskriver i min TS.

    Jag tycker att vuxna ansvarsfulla människor också ska få vara fria och få lov att sköta sin egen medicinering efter att de provat och vet hur det funkar. En person som inte klarar att sköta sina mediciner, tex en person med beroendeproblematik får inget "körkort".


    Ett stort problem med att låta varje individ själv välja vilken medicin man vill ha, är bl.a. att folk överlag är väldigt dåliga på att avgöra vad vad som är bra för en själv.

    En utomstående(läkare i det här fallet) är så gott som alltid bättre på att se "hela bilden".
  • Anonym (Cilla)

    Jag som har stått på samma dos Levaxin i över tio år håller med om att det känns fånigt att gå och visa upp sig för läkaren en gång om året. Läkarbesöket tar iofs bara fem minuter men det är tid som de kunde lägga på någon patient som faktiskt behöver det.

Svar på tråden Körkort på receptbelagda mediciner