• Nettan86

    Sista 2 månaderna, Funderingar (första barnet)

    Hej Nettan här!


    Första gången jag skriver på ett forum så ursäktar om jag skriver konstigt.
    Är också mitt i ett gräl med min sambo om rökning.

    (ja vår läkare har sagt att jag inte ska röka alls så kommentarer om att sluta undanbedes. det är stressigt nog att vara gravid)

    Han tror inte att det hjälper om jag byter till Marlboro light istället för mina vanliga röda LM sista 2 månaderna utan vill att jag ska forstätta med röda LM för att det blir för dyrt annars.

    Jag vill dock själklart att mitt barn ska ha så lite nikotin i sig som möjligt dom 2 sista månaderna innan jag föder i September :D SoligSkålGladOskyldig Cant wait men är orolig. hoppas nån har erfarenheter ang det här och ge lite tips och råd 

    tack på förhand 

    Nettan 

  • Svar på tråden Sista 2 månaderna, Funderingar (första barnet)
  • Jw83

    Jag läste en studie i plötslig spädbarnsdöd. Där jämförde dom bl.a. Lightcigg och vanliga cigg. Risken för psd är väldigt mycket högre om man rökat som gravid än om man inte gjort det. I den studien så var det ungefär lika många bebisar som dog (troligtvis)för att deras mamma rökt vanliga cigg som bland dom var mamma rökt Light. Så när det gäller just risken att er bebis dör under tidiga barndomen så kvittar det.

    Det är svårt att sluta röka. Självklart! Det är svårare att hitta sitt barn dött i sin säng. Det är stressigt att sluta röka men tror du inte att det är stressigare att planera sitt barns begravning, lägga fram favoritkläderna hen ska ha i kistan osv och samtidigt veta att det med högsta sannolikhet var dina val som dödade hen? Säger inte det för att vara elak. En vän gick igenom samma sak. Alla säger så klart "det är ju inte säkert att det var rökningen". Men alla vet att hon valde ciggen framför sitt barns liv bokstavligt talat. Hon mår väldigt dåligt och vill bara skaka om alla gravida som röker och skrika åt dom. Smärtan av att ha dödat sitt barn är värre än all abstinens i världen.

    Min egen mamma fick många mycket sena missfall. Hon rökade i alla graviditeter. Självklart säger hon att missfallen inte nödvändigtvis berodde på rökningen. Men hon ökade missfallsrisken med 50% fullt frivilligt. Hon säger att min bror föddes fullt frisk trots rökningen... men han vägde knappt 1kg och var på väg att dö när han föddes och idag har han migrän, allergier och en något lägre begåvning.

    Jag förstår att alla kommentarer om rökningen undanbedes men min vännina önskar att alla hade låtit bli att vara så jävla snälla och finkänsliga. Hon önskar att omgivningen hade skammat henne ordentligt så ångesten över rökningen blivit större än suget.

  • lövet2

    Nej, det är meningslöst att byta till svagare cigaretter. Minska antalet i stället. Du vet ju redan att du egentligen borde sluta, eller hur? Sikta på att inte röka lika många, så kanske du en dag helt kan låta bli.

  • Melii

    Du kommer nog inte få tips på hur du ska göra. Vill du verkligen att bebisen ska få så lite nikotin som möjligt så vet du nog själva vad du bör göra.

  • Vet hur det känns

    Min syster har rökt med alla sina barn och samtliga vägde strax över 2 kg (fullgågna) samt astma.

    Min mamma rökte med alla oss barn men vi verkar ha klarat oss för ingen av oss har astma men jag lider av extremt torr hy och mina syskon av atopisk eksem. Jag tror rökningen påverkade oss samt att vi alla vägde under 3 kilo (en bror vägde 3100) fullt gångna..

    Jag har aldrig rökt när jag varit gravid och mina barn har vägt 3850 och 3560 Inga problem med astma.eller torr hy.

    Mitt tips till dig är att dra ner på antalet cigaretter. Att det är light har ingen betydelse.. för varje cigarett så mår bebisen bättre. Tänk på att syrebristen bebisen får i magen när du röker varar i 2 timmar längre än själva ciggen. Försök dra ner på antalet du kan få hjälp av din bm

  • Jsv17

    Det viktigaste här är antalet cigaretter, min vän rökte också under sin graviditet, hon har legat inne för att värkar satt igång för tidigt med båda sina barn, och de har sedermera fötts tidigt med låg födelsevikt, men riskerna för det här vet du redan...

    Så skit i sort, varje cigarett du kan avstå är bra, så försök att välja ut de som är viktigast, är morgonciggen, och en efter varje måltid det som känns jobbigast tex ta de, och endast de då och avstå från resten, kan du hålla dig till 2-3 cigaretter om dagen har du gjort det du kan om du verkligen inte kan sluta, och iaf minskat riskerna... Hoppas du kan sluta helt en dag, men för nu, försök minimera skadan.

Svar på tråden Sista 2 månaderna, Funderingar (första barnet)