Inlägg från: Anonym (Freja) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Freja)

    Varför är biljettkontrollanter snällare mot barn?

    Jag upplever det generellt sett att västtrafiks kontrollanter är snällare mot barn än vuxna. Västtrafik säger själva att kontrollanterna inte ska särbehandla folk. Men bland annat idag var jag med om en incident där det var ett barn i ca 8-9-årsåldern och hade ingen biljett. Barnet åkte ensamt. Kontrollanten frågade vart barnet skulle och barnet svarade till "hållplats E". Kontrollanten sa bara att ungen skulle ha biljett nästa gång. Hallå! Att åka utan biljett är ett brott! Och vilken annan som helst hade fått en tilläggsavgift på 1200 kr! Varför är man snällare mot barn? Biljettkontrollanten ska ju bötfälla SAMTLIGA som inte har biljett..SUCK.

  • Svar på tråden Varför är biljettkontrollanter snällare mot barn?
  • Anonym (Freja)
    Tofflans skrev 2017-08-15 20:32:55 följande:

    Förstår du inte det så är det allvarligt fel på dig...


    Rätt ska vara rätt. Lagen gäller alla. Barn får ju inte snatta på ica heller, det är ju som att säga att barnet får stjäla en godis och nästa gång ta med plånboken...
  • Anonym (Freja)

    Men ärligt. Att säga att ungen ska ha med biljett nästa gång gör ju att ungen inte får någon konsekvens av sitt handlande. En vuxen hade fått tilläggsavgift alt blivit polisanmäld.

  • Anonym (Freja)

    Haha. Den blev flyttad till sandlådan för att jag ställde en fråga. Typiskt fl

  • Anonym (Freja)
    Anonym (Tyuio) skrev 2017-08-15 22:05:22 följande:

    Nej det har du definitivt inte


    takontakt skrev 2017-08-15 22:05:30 följande:

    Eller tycker du det är bra med en "polischef" som sitter och gråter i morgonsoffan på tv4a och säger det är minnst lika synd om mördare och våldtäksmän? Delar du detta sosse gullande?


    Nu var det ju inte detta som skulle diskuteras. Håll er till ämnet tack!
  • Anonym (Freja)
    Regndamen skrev 2017-08-15 22:05:16 följande:

    Så, vad hade du tänkt att de skulle göra? Plocka med sig barnet och vägra låta det gå? Ringa polisen?

    Har du ofta problem med empatin? Blev du tappad på huvudet ofta som barn?


    Ringa polisen vore på sin plats då det är bedrägligt beteende att åka utan biljett!
  • Anonym (Freja)
    takontakt skrev 2017-08-15 22:08:07 följande:

    Så brott är ok om man är barn? var går gränsen enligt dig? tycker du det är ok om barn mördar och våldtar också? Ett brott är ett brott ta man inte tag i det kraftfull i tidig ålder kan det bli värre 


    Bra skrivit!
  • Anonym (Freja)
    Anonym (Tyuio) skrev 2017-08-15 22:13:12 följande:

    "Bedrägligt beteende"? Att fisa i hissen är bedrägligt beteende, ska man börja ringa polisen för det också?


    Läs gärna detta;

    lawline.se/answers/4317
  • Anonym (Freja)
    Regndamen skrev 2017-08-15 22:15:35 följande:

    Ringa polisen på en 9-åring? Skulle du hålla fadt ungen så den inte skulle kunna smita också?


    Jag är inte biljettkontrollant så jag vet inte, men skulle absolut skriva ut 1200 kr i tilläggsavgift.
  • Anonym (Freja)
    Regndamen skrev 2017-08-15 22:17:47 följande:

    Det är en jävla skillnad mot ett barn som åker utan biljett på bussen och ett barn som mördar ett annat barn. Sen tror jag inte många 9-åringar våldtar folk.

    Hur långt ner i åldrarna sträcker du dig?


    Att åka buss utan biljett är likförbannat ett brott.
  • Anonym (Freja)
    Regndamen skrev 2017-08-15 22:20:10 följande:

    Ah, sandlådan. Jag fattar. Då tycker jag vi avlivar dem på plats. De förtjänar inte att leva, de små smutsiga brottslingarna.


    Jag är seriös med min åsikt. Att man knte får tycka så får stå för FL. patetiskt.
  • Anonym (Freja)
    Anonym (Mia) skrev 2017-08-15 22:21:56 följande:

    Hur känns det att vara arbetslös OCH ha svårt att förstå sin omvärld?


    Jag är inte arbetslös. Vart får du det ifrån?
  • Anonym (Freja)
    takontakt skrev 2017-08-15 22:23:26 följande:

    Tycker du att man ska ha dödstraff för att man tjuvåker, håller verkligen inte med dig där, dom förtjännar att leva och dom förtjännar att bli lärda att samhället ogillar den typen av handlingar,så dom kan välja rätt nästa gång 


    Det är inte ovanligt att man blir hånad på detta forumet för man har "fel" åsikter, så "Regndamen" är ironisk.
  • Anonym (Freja)
    Regndamen skrev 2017-08-15 22:23:38 följande:

    Precis, avliva.


    Skärp dig människa!
  • Anonym (Freja)

    Återigen anonym (Mia) vill jag veta hur du vet om jag är arbetslös eller ej? Du verkar inte kunna svara på det?

  • Anonym (Freja)
    Anonym (AAA) skrev 2017-08-16 09:08:20 följande:

    Jag ser ofta hur kontrollanterna släpper igenom diverse invandrare i alla möjliga åldrar som fullt medvetet åker utan biljett. Allt för att kontrollanterna inte orkar ta striden. Det kan vara tonårsgäng, vuxna män, barn, mammor med småbarn etc. Dock ytterst sällan svenskar.


    Det är INTE OK att kontrollanterna gör så! Jag tycker du ska anmäla till västtrafik om du ser något sånt igen. ALLA ska betala, inte bara vissa. Detta barnet såg svenskt ut iaf..
  • Anonym (Freja)
    Glinda från Oz skrev 2017-08-16 09:58:17 följande:

    Du har helt rätt ts, jag blir så arg då barn särbehandlas. Bara en sådan sak att de går i skolan istället för att jobba. Eller slippa betala för mat, husrum, inga räkningar alls ovs Det är fruktansvärt orättvist! Nu när jag tänker på det gör min dotter mindre hemma än vad jag gör, det måste det bli ändring på! Varför ska hon få slappa bara för att hon är fem år?!


    Vilken otroligt korkad jämförelse du gör. Så då tycker du att barn ska få snatta på ica också eftersom de är, just barn? Du tycker inte barn ska få några konsekvenser för sitt handlande? Och så undrar man varför barn och ungdomar inte kan bete sig idag?
  • Anonym (Freja)
    Anonym (Tyuio) skrev 2017-08-16 09:44:26 följande:

    I Stockholm har kontrollanterna alltid med sig väktare. Vilket gör det mycket lättare för dem att "ta striden". Visst ska man göra sitt jobb, men inte till vilket pris som helst. De som medvetet åker utan biljett tenderar att ofta bli ganska aggressiva när de åker dit. Om man då vet att man måste hantera personen helt själv så kan jag faktiskt förstå varför man ser genom fingrarna.


    Då ringer man polisen om personen uppträder aggressivt. Man låter inte alla andra betala.
  • Anonym (Freja)
    Anonym (Micke) skrev 2017-08-17 15:24:23 följande:

    Busschaufförer i stockholm gör lika dant, framförallt dom äldre.

    Dom orkar inte med att bli spottade i ansiktet och hotade.

    Samma grupp som du beskriver som beter sig på detta vis.

    Tragiskt.


    Att dra rasist-kortet går bra i detta landet så slipper de betala.
Svar på tråden Varför är biljettkontrollanter snällare mot barn?