Inlägg från: UndrandeSökare |Visa alla inlägg
  • UndrandeSökare

Äggdonation 2017

Bell13- Du kan ju börja med att kontakta AvaPeter och kolla vad du tycker om kliniken. Läkaren Olga ska tydligen vara duktig. Har läst om flera som lyckats där på första försöket, så det är nog ett vettigt val att välja deras babygarantpaket. Då får man ju 80% av pengarna tillbaka om man inte fått nåt barn efter 4 insättningar.

Jag tror du hade nog bara otur med äggdonatorn du fick i Riga. De har nog mycket mer koll på allt i Ryssland om de kan erbjuda 80% av pengarna tillbaka.

• UndrandeSökare

Bell13- Du kan ju börja med att kontakta AvaPeter och kolla vad du tycker om kliniken. Läkaren Olga ska tydligen vara duktig. Har läst om flera som lyckats där på första försöket, så det är nog ett vettigt val att välja deras babygarantpaket. Då får man ju 80% av pengarna tillbaka om man inte fått nåt barn efter 4 insättningar.

Jag tror du hade nog bara otur med äggdonatorn du fick i Riga. De har nog mycket mer koll på allt i Ryssland om de kan erbjuda 80% av pengarna tillbaka.

• UndrandeSökare

• UndrandeSökare

För er som är intresserade av att läsa mer om andras äggdonationsberättelser kan jag tipsa om 2 böcker som jsg läst och gillade

" Operation barn, om kampen att bli förälder" av Marie Granmar

"Den tuffaste ronden" av Åsa Sandell

Båda böckerna brukar finnas på bibliotek annars kolla på Adlibris eller Bokus.

• UndrandeSökare
    Bell13 skrev 2018-03-14 14:18:07 följande:

Alltså jag måste få skriva av mig lite grann.

Hcg var på 1 och jag visste ju att jag inte var gravid.

Har meddelat kliniken och nu säger hon att de misstänkte dålig spermiekvalitet pga att jag haft multipla missfall och att de två embryona som slutade utvecklas inte hade fler än 12 celler på odlingsdag 5.

Jag ifrågasatte hur de kunde låta oss betala 77000 kr utan att säga vad de misstänkte och att de inte avbröt istället.

Är verkligen arg och besviken

Mycket tråkigt att ni fick detta besked nu i efterhand,

Ja, om det blir få embryon och inga går att frysa, som i ert fall, så är det endera problem med spermierna eller äggen. Detta kan inträffa även om mannen har barn med egna spermier sen tidigare, eftersom fragmentationshalten och andra fel på spermierna kan öka med åldern. Men det går ju inte att bevisa nu i efterhand om det var äggen det var fel på eller spermierna. Det kan endast bevisas innan,  genom att man gör sperm dna fragmentationstest på spermierna. Samt att man gör PGS på embryona på dag 5 för att se så att de är normala kromosommässigt innan insättning.

Men fick ni inte göra Sperm dna fragmentationstest först på din mans spermier????  innan de lät er använda din mans spermier på den kliniken ni gick på i Riga?

Vi går på AvaClinic och där använder de inga spermier utan att göra spermatest först så. Vi reste till Riga en månad innan insättning och min man gjorde sperm dna fragmentationstest som är det bästa spermatestet (finns ej i Sverige) och är bättre än de spermatest som finns här.

Här i Sverige kan man endast mäta spermiemängd, hur många rörliga och morfologi (dvs spermiernas utseende). Men även spermier som ser normala ut kan ha dnafel eller för hög procentsats fragmentation och då kan det inte bli levande barn av de spermierna.

Efter testet fick vi svar efter ett dygn att spermierna var för dåliga, det fanns både dnafel och fragmantationsfel så de skulle inte leda till levande barn (trots att vi lätt blivit gravida naturligt men fått 5 missfall). Så vi gjorde då dubbeldonation med PGS (kromosomtest för att vara säkra på att endast embryon som var normala kromosommässigt sattes in).

Så jag kan rekommendera AvaClinic om ni tänker byta klinik där använder de både sperm dna fragmentationstest och PGS. 

• UndrandeSökare
    Bell13 skrev 2018-03-14 15:09:12 följande:

Jag har mailat och kräver svar. Alldeles innan återföringen frågade också läkaren vilken blodgrupp jag hade. Borde de inte kollat upp det?

Det verkar tyvärr inte vara någon bra klinik ni valde
    Jättetråkigt detta. 

Blodgrupp och rhfaktor brukar man kolla upp innan man väljer donator ! Speciellt viktigt om man är rh- negativ själv. Hos AvaClinic krävde de först att vi skickade in blodprovsresultat på både blodgrupp, rhfaktor, och alla infektionsprover (hiv, syfilis, hepatit etc ) INNAN vi var välkomna som patienter där. Sen matchade de donatorer mot de blodgrupper och rhfaktorer som vi har. 
  • UndrandeSökare
    Bell13 skrev 2018-03-14 14:18:07 följande:

Alltså jag måste få skriva av mig lite grann.

Hcg var på 1 och jag visste ju att jag inte var gravid.

Har meddelat kliniken och nu säger hon att de misstänkte dålig spermiekvalitet pga att jag haft multipla missfall och att de två embryona som slutade utvecklas inte hade fler än 12 celler på odlingsdag 5.

Jag ifrågasatte hur de kunde låta oss betala 77000 kr utan att säga vad de misstänkte och att de inte avbröt istället.

Är verkligen arg och besviken

Bell13- Hur många celler hade de 2st 5 dagars som de satte in?
    Hade de också bara 12 celler? Blastos alltså 5dagars embryon ska ha många fler än 12 celler- De skulle aldrig ha satt in dem i såfall.Troligen hade de embryon som sattes in redan slutat delat sig när de satte in   Alltså blev ni tyvärr lurade i så fall. 

Här kan du se hur många celler ett 5 dagars embryo ska ha:
    txfertility.com/ivf/day-5-embryo-grading/

Känns som om kliniken bara var ute efter att tjäna pengar i detta fall. De får ju mindre med pengar om det inte blir någon insättning överhuvudtaget. 
    Känns som att kliniken bara i efterhand skyller på spermierna för att de inte kollade upp dem ordentligt innan (det är klinikens ansvar). De vill inte ta ansvar nu (kan ju vara dåliga ägg ni fick från donatorn också) så därför skyller de på dålig spermiekvalitet. Men ansvaret är i vilket fall som helst klinikens fulla ansvar ifall de använder spermier som inte är kollade med sperm dna framgntationstest. Hade ni gjort det testet och spermierna var för dåliga hade ni gått gjort dubbeldonation eller om ni istället hade gjort PGS så hade inga dåliga embryon satts in och du hade inte behövt riskera minus eller missfall pgr av dåliga embryon.
  • UndrandeSökare
    Bell13 skrev 2018-03-14 17:20:34 följande:

Nä spermaprov gjordes i Sthlm där vi bor. Nu babblar hon om att vi måste göra grundligt spermatest innan nästa behandling.

Kommer aldrig nånsin mer att åka dit.

Är så oerhört arg. De pratade så fint om att de är en all inclusive klinik osv de är ju dyrast och sämst

Ja, väldigt tråkigt att ni blev av med 77.000kr och det inte blev mycket av det. Nej, ni ska självklart inte vända er till dem igen, utan välja en annan klinik. Detta verkar inte vara någon bra eller seriös klinik. Men nu vet du det iallafall. Jättetråkigt naturligtvis förstår att du är arg och besviken.

Men jag råder er att absolut att resa till någon klinik utomlands nu först och låta mannen göra Sperm dna fragmentstionstest innan ni börjar fundera på fler försök (oavsett vilken klinik ni väljer sen). Eftersom spermaprovet som finns i Sverige räcker INTE !!!!

Med Dnatestresultatet i handen så vet ni hur det ligger till med hans spermier och då kan ingen klinik hävda

något annat. För det är det resultatet som gäller.

Så slipper ni hamna i denna sits igen på någon annan klinik sen.

Säger dna fragmentationstestet att spermierna är för dåliga, ja då är det dubbeldonation (embryodonation) som blir nästa steg, och är spermierna bra då kan inte nästa klinik hävda att det är fel på spermierna. Det pappret blir en säkerhet sen.

Det går att resa till Riga med tex båt, ta en promenad till AvaClinic och göra sperm dna fragmentationstestet och sen ta båten hem igen samma dag. Båten stannar 6 timmar i Riga innan den åker tillbaka till Värtahamnen, Sverige. Kliniken ligger på 10 min promenadavstånd från båtterminalen. Provet kostade 750kr när vi gjorde det och man får svar på mail nästa dag. Man kan resa dit och endast göra det testet utan att göra annan behandling hos dem har jag fattat det som.

Annars maila AvaPeter eller nån annan klinik och kolla upp först om man får göra sperm dna fragmentationstestet hos dem.

Tänk på att man behöver söka visum för att resa till Ryssland, kolla upp vilka regler som gäller innan !
  • UndrandeSökare
    linanton skrev 2018-03-15 08:00:42 följande:

?Undrande sökare? måste säga att du är väldigt kunnig i ämnet. Har du gjort äd? Hur många barn har du?

Tackar ! Ja, man blir kunnig om man hållit på med detta i flera år som jag gjort och hjälper gärna andra med tips och råd på vägen. Jag har varit gravid 6ggr, men alla har slutat i missfall tyvärr. Inga levande födda barn. Ingen av oss har barn sen tidigare. Blir gravid naturligt väldigt lätt men alltid missfall. 5 naturliga graviditeter och 1 ägg och spermiedonation (dubbeldonation).

Efter 3e missfallet gjorde vi missfallsutredning genom Landstinget i Sverige som inte hittade något fel eftersom de tog för få prover. Inte ens ett spermaprov fick vi ta.

Efter 4e missfallet hittade jag tråden "Vi som snart är gravida efter utredning i Aten" , reste dit och fick bättre utredning på Life clinic i Aten. Dock togs inga prover på mannen, inte ens ett spermaprov. Hittades koagulationssjukdom och överaktivt immunförsvar på mig. Fick behandling med Intralipiddropp, kortisontabletter, Fragmin och Trombyl men missfall ändå (nr 5).

Då reste vi till Avaclinic i Riga, Lettland och fick där göra sperm dna fragmentstionstest och både dnafel och fragmentationsfel hittades. Spermierna var för dåliga och skulle aldrig leda till levande fött barn. Eftersom jag var över 40 så gjorde vi dubbeldonation och gjorde dessutom PGS (kromosomtest på embryona dag 5). Så vi skulle vara säkra på att om det ändå blev missfall så skulle vi veta att det berodde på min kropp och inte på felaktiga embryon. Donationen gick jättebra 13 ägg från donatorn, 12 befruktades, alla levde dag 3. Dag 5 gjordes PGS på 8st och 7 var normala kromosommässigt. 2 sattes in och 5 till frysen. Använde immunmediciner och normala embryon. Men missfall ändå (nr6).

Jag har också gjort Mensblodtest via kliniken Serum i Aten men inga infektioner hittades har också gjort aqua scan av livmodern och äggstockarna och inget onormalt hittades.

Men har nu varit till en annan klinik och tagit mer immunprover, väntar på provsvar och hoppas de ska komma nästa vecka.

Så ser vår historia ut, så om du undrar om donation, spermatest eller immunproblem är du välkommen att fråga, så ska jag svara så gott jag kan. Om du misstänker att du har immunproblem så kan jag varmt rekommendera boken "is your body babyfriendly" av Dr Alan E Beer. Finns på Adlibris och Bokus för ca 200kr. Info om alla immuntester och behandlingar finns där.
Svar på tråden Äggdonation 2017