linanton skrev 2018-03-15 08:00:42 följande:
?Undrande sökare? måste säga att du är väldigt kunnig i ämnet. Har du gjort äd? Hur många barn har du?
Tackar ! Ja, man blir kunnig om man hållit på med detta i flera år som jag gjort och hjälper gärna andra med tips och råd på vägen. Jag har varit gravid 6ggr, men alla har slutat i missfall tyvärr. Inga levande födda barn. Ingen av oss har barn sen tidigare. Blir gravid naturligt väldigt lätt men alltid missfall. 5 naturliga graviditeter och 1 ägg och spermiedonation (dubbeldonation).
Efter 3e missfallet gjorde vi missfallsutredning genom Landstinget i Sverige som inte hittade något fel eftersom de tog för få prover. Inte ens ett spermaprov fick vi ta.
Efter 4e missfallet hittade jag tråden "Vi som snart är gravida efter utredning i Aten" , reste dit och fick bättre utredning på Life clinic i Aten. Dock togs inga prover på mannen, inte ens ett spermaprov. Hittades koagulationssjukdom och överaktivt immunförsvar på mig. Fick behandling med Intralipiddropp, kortisontabletter, Fragmin och Trombyl men missfall ändå (nr 5).
Då reste vi till Avaclinic i Riga, Lettland och fick där göra sperm dna fragmentstionstest och både dnafel och fragmentationsfel hittades. Spermierna var för dåliga och skulle aldrig leda till levande fött barn. Eftersom jag var över 40 så gjorde vi dubbeldonation och gjorde dessutom PGS (kromosomtest på embryona dag 5). Så vi skulle vara säkra på att om det ändå blev missfall så skulle vi veta att det berodde på min kropp och inte på felaktiga embryon. Donationen gick jättebra 13 ägg från donatorn, 12 befruktades, alla levde dag 3. Dag 5 gjordes PGS på 8st och 7 var normala kromosommässigt. 2 sattes in och 5 till frysen. Använde immunmediciner och normala embryon. Men missfall ändå (nr6).
Jag har också gjort Mensblodtest via kliniken Serum i Aten men inga infektioner hittades har också gjort aqua scan av livmodern och äggstockarna och inget onormalt hittades.
Men har nu varit till en annan klinik och tagit mer immunprover, väntar på provsvar och hoppas de ska komma nästa vecka.
Så ser vår historia ut, så om du undrar om donation, spermatest eller immunproblem är du välkommen att fråga, så ska jag svara så gott jag kan. Om du misstänker att du har immunproblem så kan jag varmt rekommendera boken "is your body babyfriendly" av Dr Alan E Beer. Finns på Adlibris och Bokus för ca 200kr. Info om alla immuntester och behandlingar finns där.