• Mrs.W

Äggdonation 2017

Hej!

Någon fler som ska påbörja äggdonation i höst? Vill gärna hitta någon i samma sits att prata känslor, tankar och frågor som dyker upp.

Jag och min man har försökt få barn i 4 år. Vi har gjort flera IVF-behandlingar innan vi fick veta att jag har väldigt liten äggreserv. Vårt hopp är nu äggdonation.

Idag ska jag ta nedregleringssprutan Enanton och därefter Femanest fram till ÄD i november.

Känner mig väldigt väldigt liten i världen just nu. Det är så många känslor inblandade.

• Svar på tråden Äggdonation 2017
  • Asil76
    lill111 skrev 2017-12-09 07:32:36 följande:
    Tusen tack för att du felar med dig:)! Lycka till nu!!
    Tack! <3
  • Zwillinge86
    Asil76 skrev 2017-12-09 11:01:41 följande:

Jag fick mitt den 2/12, jag är bara lite dålig på att räkna tror jag.. Var ni också i Gdynia? Jag skulle gärna få lite fler erfarenheter därifrån!

Jag fick ingen officiell testdag, det stod bara allmänt på ett papper att man normalt skulle testa på dag 12. Jag lär knappast kunna vänta, om jag känner mig själv rätt. Jag ska försöka stå ut till på måndag iaf.. Jag tänker att jag inte ens planerar in nåt blodprov förrän jag sett den där stickan..

Jag jag hoppas verkligen att det funkar för oss båda!  Hur längre ha ni försökt?

Nej det var nog jag som räknade dåligt, tänkte inte på att det var nytt dygn när du skrev. Testdag 12 är vad jag fått när jag gjort försök utomlands också, men nu har vi varit i Umeå.

Jag kommer göra CB digitaltest med veckoindikator på måndag morgon för att se om det stämmer med antalet veckor, men sen kommer jag ta täta blodprov för att ha koll på om/när det börjar gå åt fel håll (har många missfall bakom mig), vi har försökt sedan 2011 så ganska länge nu. Men detta är ett syskonförsök, då vi faktiskt hade turen att lyckas på första ÄD-försöket 2015.
  • smurfen 11
    Asil76 skrev 2017-12-09 11:01:41 följande:

Jag fick mitt den 2/12, jag är bara lite dålig på att räkna tror jag.. Var ni också i Gdynia? Jag skulle gärna få lite fler erfarenheter därifrån!
    Jag fick ingen officiell testdag, det stod bara allmänt på ett papper att man normalt skulle testa på dag 12. Jag lär knappast kunna vänta, om jag känner mig själv rätt. Jag ska försöka stå ut till på måndag iaf.. Jag tänker att jag inte ens planerar in nåt blodprov förrän jag sett den där stickan..

Jag jag hoppas verkligen att det funkar för oss båda!  Hur längre ha ni försökt?

Hej Asil76,

Vi ska göra äd i Gdynia i januari, och har varit på ett första besök, min sambos spermier var " very good", som läkaren sa, så hoppas inte det är något där mer de inte sagt. Fick inte info om vad för slags test de gjorde, vet du vad de kollade?

För oss var det svårt välja donator, då få har funnits som matchade oss, men igår valde vi nån som matchar i allt, speciellt mig då.

Läkarens engelska var väldigt kass, men vi hade en svensk/polsk tolk med inne i rummet. Lämnade inget utrymme till frågor.

Också lite rädd få klarar upptining, men hoppas det ni fått nu är ett riktigt bra embryo:) Fick ni verkligen en blasto? Jag vill ha det, men de verkar inte alls medgörliga där. De sätter ju in tredagars vad jag fått veta.

Däremot har jag förhandlat lite om kortisonet, att äta någon mindre dos. Vad för mediciner äter du nu efter insätt?
  • Asil76
    Zwillinge86 skrev 2017-12-09 12:22:57 följande:
    Nej det var nog jag som räknade dåligt, tänkte inte på att det var nytt dygn när du skrev. Testdag 12 är vad jag fått när jag gjort försök utomlands också, men nu har vi varit i Umeå.

Jag kommer göra CB digitaltest med veckoindikator på måndag morgon för att se om det stämmer med antalet veckor, men sen kommer jag ta täta blodprov för att ha koll på om/när det börjar gå åt fel håll (har många missfall bakom mig), vi har försökt sedan 2011 så ganska länge nu. Men detta är ett syskonförsök, då vi faktiskt hade turen att lyckas på första ÄD-försöket 2015.
    Åh jag hoppas verkligen att det både blir positivt, och framförallt att det går hela vägen!!
  • Asil76
    smurfen 11 skrev 2017-12-09 13:26:04 följande:
    Hej Asil76,

Vi ska göra äd i Gdynia i januari, och har varit på ett första besök, min sambos spermier var " very good", som läkaren sa, så hoppas inte det är något där mer de inte sagt. Fick inte info om vad för slags test de gjorde, vet du vad de kollade?

För oss var det svårt välja donator, då få har funnits som matchade oss, men igår valde vi nån som matchar i allt, speciellt mig då.

Läkarens engelska var väldigt kass, men vi hade en svensk/polsk tolk med inne i rummet. Lämnade inget utrymme till frågor.

Också lite rädd få klarar upptining, men hoppas det ni fått nu är ett riktigt bra embryo:) Fick ni verkligen en blasto? Jag vill ha det, men de verkar inte alls medgörliga där. De sätter ju in tredagars vad jag fått veta.

Däremot har jag förhandlat lite om kortisonet, att äta någon mindre dos. Vad för mediciner äter du nu efter insätt?

Ja min sambo fick också "very good" först, men sen hörde dom av sig och sa att det var nåt värde som inte såg bra ut, så dom gjorde nåt extra test. Jag tror aldrig dom sa vad det hette. Däremot så fick vi ju provsvar, med det är på polska och säger oss inte så mycket utan en förklaring. 

Jag vi hade också svårt att välja, jag tror bara det var en eller två som matchade mig både till utseende och blodgrupp, och hennes ägg var ju som sagt inte särskilt bra tyvärr.

Ja den svenska tolken är jättebra! Tyvärr är hon bara med på första besöket, och då blir kommunikationen mycket svårare , framförallt om man har medicinska frågor, eftersom koordinatorn inte kan svara på sådana, och inte heller verkar vara jättebenägen att skicka frågorna vidare. Vi mer eller mindre krävde att få ha med henne innan transfern så vi kunde reda ut lite av våra frågetecken, och dom gick till slut med på det, om än motvilligt...

Nä det är ett tredagars, det är bara jag som inte kan hålla isär alla de här begreppen... :/ Jag fick skäll när jag råkade kalla octocyster för embryo..

Jag är nog egentligen glad övar alla mediciner dom kan pumpa i mig, för jag tror jag behöver all hjälp jag kan få!

Nu tar jag Estrofem, Lutinus (vilket tydligen enl en av läkarna ska vara bättre än lutinea, men jag vet inte varför), Accard, Methypred, och Dephaston. Och folsyra och vitaminer.. Estrofem, lutinus och Duphaston tar jag tre gånger om dagen och resten en gång om dagen.

• UndrandeSökare
    Asil76 skrev 2017-12-09 11:05:32 följande:

Jag vet faktiskt inte.. Läkaren i Gdynia pratade ingen engelska alls så kommunikationen var minst sagt knackig... Så därför vet vi inte heller vad som kan ha varit problemet. Dom hade ett gränsvärde på 4 (vad det nu innebär) och han nådde enligt deras test visst precis upp till det. Nåt PGS-test nämnde dom inte som möjlighet ens. men det kanske var för att bara 1 utvecklades..

Då var det nog spermatest med morfologi de gjorde.

Det finns ett gränsvärde på 5 där i Sverige, för att det ska kallas normalt. Morfologin betyder hur spermierna ser ut, svansar, huvuden, halsar. Vissa spermier kan ha för korta svansar, fel form på huvudet, och dem blir det inga levande barn födda av. De kan befrukta ägg men det blir bara missfall. Jag råder er att göra dnatest på sperierna för att få veta hela sanningen. Vi gjorde det hos AvaRiga.
  • UndrandeSökare

Asil- Om ni har fått provsvaren på polska så använd google granslate. Den är inte superbra men funkade när jag översatte mina grekiska provsvar till svenska iallafall.

• Asil76
    UndrandeSökare skrev 2017-12-09 20:26:52 följande:

Asil- Om ni har fått provsvaren på polska så använd google granslate. Den är inte superbra men funkade när jag översatte mina grekiska provsvar till svenska iallafall.

Tack för infon! Läkaren pratade nåt om ett gränsvärde på 4, och det låg vi (eller iaf sambon) precis på. Dom använde sig sen av någon metod som hette ixci eller nåt liknande för att sortera ut dom spermier som var bra, om vi förstod det rätt. Hår det att höra en sådan dna-utredning i Sverige?
  • lill111

När min man åkte till riga och gjorde spermitestet så fann de att många var omogna och han fick en dunderkur med vitaminer...

de var 0%dna- fel vilket jag var mest orolig för...

Vår donator fick ut 10 ägg, 8 befruktades normalt...endast två blastocyster...:( vilket gjorde mig besviken....

Nu undrar jag... om det kan varit just parametern omogna spermier som var boven i dramat? Det trodde inte dr d...

Hur som, så ska mannen ta ett nytt test igen... dock inte i Riga utan i Sverige...

• UndrandeSökare
    Asil76 skrev 2017-12-09 21:16:37 följande:

Tack för infon! Läkaren pratade nåt om ett gränsvärde på 4, och det låg vi (eller iaf sambon) precis på. Dom använde sig sen av någon metod som hette ixci eller nåt liknande för att sortera ut dom spermier som var bra, om vi förstod det rätt. Hår det att höra en sådan dna-utredning i Sverige?

Spermaprovet som heter sperm dna fragmentationstest går inte att göra i Sverige. Men många kliniker utomlands gör det rutinmässigt bla Serum i Aten. Min man gjorde sitt hos AvaRiga. Det kostade motsvarande 700svenska kronor och man får svar efter ett dygn på mailen. Det går att resa till Riga med både båt och flyg (flyget från Arlanda tar bara 1 timme). Kliniken ligger på promenadavstånd från båtterminalen i Riga.

Man kan ta kontakt med kliniken och endast göra det testet om man vill. Spermieproblem kan vara orsaken till att det endast är få embryon som blir blastos och även vara orsaken till att det blir minus eller missfall tyvärr. Så det är värt att kolla upp.
Svar på tråden Äggdonation 2017