• Mrs.W

Äggdonation 2017

Hej!

Någon fler som ska påbörja äggdonation i höst? Vill gärna hitta någon i samma sits att prata känslor, tankar och frågor som dyker upp.

Jag och min man har försökt få barn i 4 år. Vi har gjort flera IVF-behandlingar innan vi fick veta att jag har väldigt liten äggreserv. Vårt hopp är nu äggdonation.

Idag ska jag ta nedregleringssprutan Enanton och därefter Femanest fram till ÄD i november.

Känner mig väldigt väldigt liten i världen just nu. Det är så många känslor inblandade.

• Svar på tråden Äggdonation 2017
  • UndrandeSökare

Familj77- Även kliniken Reprofit i Tjeckien har en babygaranti. Googla så hittar ni deras hemsida.

Jag håller med det som sjuttiosjuan sagt tidigare i tråden. Gör inte mer av samma sak, gör något annorlunda denna gång så ni ökar chanserna.

Har ni gjort dnatest på spermierna? Problemet kan sitta där, speciellt om det blir få embryon eller inga till frysen. Görs inte i Sverige, men utomlands finns testet sperm dna fragmentationstest. Vi gjorde det hos AvaRiga, men många kliniker utomlands har det testet.

Kostade 700 svenska kronor då vi gjorde det i Riga.

Annars är immunutredning och hysto också ett sätt att förbättra chanserna. Ibland behövs det supportmediciner för att kunna få barn och det får man genom immunsupport. Genom hysto med inplantationssnitt ökar man chanserna att embryot får extra bra fäste.

Lycka till oavsett vad ni väljer !

• UndrandeSökare

Familj77- Även spermier som ser normala ut i mikroskåp kan ha dnafel, så ett vanligt spermaprov räcker inte, där man bara mäter antal och rörlighet.

• Sjuttiosjuan
    Familj77 skrev 2017-11-23 03:27:25 följande:

Mitt i natten....

Kan inte sova

Vi har valt samma klinik i Finland.

Kan man verkligen få en garanti på att det blir en graviditet efter ÄD?? Hur kan en klinik lova det??

Låter ju för bra för att vara sant.

Efter alla år av kämpande, hopp och förtvivlan i en enda soppa, vet jag inte om jag vågar tro längreMen jag vill så gärna, känns ändå in i benmärgen. Vill och önskar!!

Hur upplevde ni kliniken i St Petersburg?? Proffsiga? Välkomnande? Fanns det en känsla av att "här bryr dom sig"?

Kram

St Petersburg var jättebra! Vi hade en fantastisk koordinator som svarade på mail dygnet runt, väl där var alla gulliga och hjälpsamma. Dom är väldigt duktiga och de flesta jag hört har blivit gravida, många vid första försöket och med massa fina embryon i frysen. Men det är lite dyrare där och lite bökigare eftersom man behöver visum men det var verkligen inte svårt att skaffa. Babygaranti kräver givetvis en del tester och undersökningar , man måste bli godkänd för den och det gäller både Reprofit och Ava. Reprofits babygaranti är mycket billigare, på Ava kostar den 250 000kr och tror i Tjeckien runt 100 000 (utan att veta exakt) men tycker definitivt du ska kolla upp det! Ava har inga köer heller, från att vi bestämde oss så tog det 2 mån tills jag var gravid. Kolla deras hemsida, dom har seninarium nästan varje månad i både Sthlm och Göteborg. Jättebra där man fick träffa doktorer och andra i samma situation.

Det kommer ordna sig men jag tror på nån form av garanti, tycker man ska få nåt till frysen när man väljer unga friska ägg!

Kram
  • strong85
    Zwillinge86 skrev 2017-11-23 00:38:16 följande:
    Jag gjorde ÄD i Linköping och fick en son aug-15 :)
    Så härligt att höra att det lyckades, Jag känner att många andra har gjort betydligt fler utredningar än vad jag har. Fick veta att jag inte kunde få barn när jag var 23 (är 32 nu) har inte tidigare varit så aktuellt med barn då jag träffade min man för 3 år sedan.  Äter novofem varje dag för menstruation och jag och min man Vi var i Linköping förra året i september och jag har haft spontana ägglossningar emellan varven på kontroller. Dock så fick jag hör att mitt AMH värde var 0,7 över telefon av min läkare och då tänkte jag det var ju inte helt hopplöst iallafall. Sen när jag träffar henne 3-4 veckor senare för kontroll så säger hon -ja men här står det 0,07 varpå jag funderar på om hon själv skrivit in det och skrivit fel eller om det är svaret från provet hon talar om (vet fortfarande inte vilket) då jag i den stunden var lite i chock eftersom jag inser i den stunden att det är helt kört ingen kommer ta i det med ett värde på 0,07. Så i mitt chocktillstånd (då jag ändå haft lite lite hopp om 0,7 inte är fullt extrem dåligt) bara börjar gråta och på något sätt släpper väll något i mig som så kämpaglöden eftersom det varit upp och ned dom senaste åren. Men jag känner när jag läser andras inlägg att någon speciell utredning mer än AMH FSH värden mätta  har jag inte fått utan efter de mätt dessa blev det direkt svar ÄD i Linköping punkt. Ibland undrar jag om jag gjort tillräckligt skulle jag ifrågasatt mer eller  är det bara så att det aldrig kunde blivit mer..
  • Familj77
    Sjuttiosjuan skrev 2017-11-23 08:40:46 följande:
    St Petersburg var jättebra! Vi hade en fantastisk koordinator som svarade på mail dygnet runt, väl där var alla gulliga och hjälpsamma. Dom är väldigt duktiga och de flesta jag hört har blivit gravida, många vid första försöket och med massa fina embryon i frysen. Men det är lite dyrare där och lite bökigare eftersom man behöver visum men det var verkligen inte svårt att skaffa. Babygaranti kräver givetvis en del tester och undersökningar , man måste bli godkänd för den och det gäller både Reprofit och Ava. Reprofits babygaranti är mycket billigare, på Ava kostar den 250 000kr och tror i Tjeckien runt 100 000 (utan att veta exakt) men tycker definitivt du ska kolla upp det! Ava har inga köer heller, från att vi bestämde oss så tog det 2 mån tills jag var gravid. Kolla deras hemsida, dom har seninarium nästan varje månad i både Sthlm och Göteborg. Jättebra där man fick träffa doktorer och andra i samma situation.

Det kommer ordna sig men jag tror på nån form av garanti, tycker man ska få nåt till frysen när man väljer unga friska ägg!

Kram
    Tack för alla tips.
    Givetvis har jag tänkt att det kanske vore bra att vända sig till en annan klinik där det har något mer att erbjuda. Fast orkar man dra upp ALLT från början igen??
    Kliniken i Finland vet vilka vi är, har alla papper om oss. Bara det är värt så mycket i denna eviga kamp!
    Vi fick tips från IVF kliniken här i Sverige om just St Petersburg, dom är tydligen väldigt duktiga där. Kanske värt att kolla iaf.
    Hur var det att resa dit? Boende?

• Familj77

Kram
    Hittar inget som seminarium på deras hemsida. Vart hittar jag det??
  • Familj77

Kram
    Tusen frågor till dig nu, sorryGlad
    När jag söker på AVA i St Petersburg hittar jag en klinik som heter AVA-Peter och en som bara heter AVA
    Vilken är det du/ni har varit i kontakt med??
  • Sjuttiosjuan
    Familj77 skrev 2017-11-23 16:06:45 följande:

Tusen frågor till dig nu, sorry

När jag söker på AVA i St Petersburg hittar jag en klinik som heter AVA-Peter och en som bara heter AVA

Vilken är det du/ni har varit i kontakt med??

Ingen fara! Svarar gärna på frågor.

www.avapeter.com/se/about/
  • Familj77
    Sjuttiosjuan skrev 2017-11-23 16:25:19 följande:
    Ingen fara! Svarar gärna på frågor.

www.avapeter.com/se/about/
    Tack!! Så snällt av dig att hjälpa ossHjärta
    Jag har en massa frågor men vet inte om jag "kan" eller "bör" fråga dom...
    Det är frågor som i detta sammanhang är lite förbjudna. Har ingen att dela det med, förutom min man såklart men ibland vill man ha lite svar från någon som vet vad man pratar om och är i samma situation.

Det fanns inga seminarium planerade för Göteborg, det ligger närmast oss och hade passat bäst. Funderar på Stockholm men vet inte hur vi skall göra.
    Var ni på det?? Gav det något??
  • Sjuttiosjuan
    Familj77 skrev 2017-11-23 18:36:09 följande:

Tack!! Så snällt av dig att hjälpa oss

Jag har en massa frågor men vet inte om jag "kan" eller "bör" fråga dom...

Det är frågor som i detta sammanhang är lite förbjudna. Har ingen att dela det med, förutom min man såklart men ibland vill man ha lite svar från någon som vet vad man pratar om och är i samma situation.

Det fanns inga seminarium planerade för Göteborg, det ligger närmast oss och hade passat bäst. Funderar på Stockholm men vet inte hur vi skall göra.

Var ni på det?? Gav det något??

Skicka PM! Inga frågor är förbjudna!
Svar på tråden Äggdonation 2017