• Mrs.W

Äggdonation 2017

Hej!

Någon fler som ska påbörja äggdonation i höst? Vill gärna hitta någon i samma sits att prata känslor, tankar och frågor som dyker upp.

Jag och min man har försökt få barn i 4 år. Vi har gjort flera IVF-behandlingar innan vi fick veta att jag har väldigt liten äggreserv. Vårt hopp är nu äggdonation.

Idag ska jag ta nedregleringssprutan Enanton och därefter Femanest fram till ÄD i november.

Känner mig väldigt väldigt liten i världen just nu. Det är så många känslor inblandade.

• Svar på tråden Äggdonation 2017
  • UndrandeSökare
    lill111 skrev 2017-12-09 22:00:04 följande:

När min man åkte till riga och gjorde spermitestet så fann de att många var omogna och han fick en dunderkur med vitaminer...

de var 0%dna- fel vilket jag var mest orolig för...

Vår donator fick ut 10 ägg, 8 befruktades normalt...endast två blastocyster...:( vilket gjorde mig besviken....

Nu undrar jag... om det kan varit just parametern omogna spermier som var boven i dramat? Det trodde inte dr d...

Hur som, så ska mannen ta ett nytt test igen... dock inte i Riga utan i Sverige...

Ja, spermieproblem kan vara orsaken till att det blir få embryon som klarar sig till blastos. Låter bra att ni ska låta mannen göra fler spermietest om han har hög halt omogna spermier.
  • lill111
    UndrandeSökare skrev 2017-12-10 09:23:04 följande:

Ja, spermieproblem kan vara orsaken till att det blir få embryon som klarar sig till blastos. Låter bra att ni ska låta mannen göra fler spermietest om han har hög halt omogna spermier.

Tack US:) måste fråga har du varit hos penny för hysto?
  • UndrandeSökare
    lill111 skrev 2017-12-10 09:32:16 följande:

Tack US:) måste fråga har du varit hos penny för hysto?

Inte än, men planen är att åka dit 2018 om inte nästa försök lyckas i Riga. Ska man göra hysto så är det Serum som gäller. Många här har ju lyckats efter hysto hos Serum bla finee som bara hade fått kemiska graviditeter förut men nu efter hysto satte hon in 2 embryon och har nu sett hjärtslag på båda.

Funderar du på att göra hysto hos Serum?
  • lill111
    UndrandeSökare skrev 2017-12-10 09:45:55 följande:

Inte än, men planen är att åka dit 2018 om inte nästa försök lyckas i Riga. Ska man göra hysto så är det Serum som gäller. Många här har ju lyckats efter hysto hos Serum bla finee som bara hade fått kemiska graviditeter förut men nu efter hysto satte hon in 2 embryon och har nu sett hjärtslag på båda.

Funderar du på att göra hysto hos Serum?

Jag vet inte, är ju så svårt detta ... gjorde ju hysto hos dr d i oktober 2016 och allt var mkt bra då.. hummm.., ja.. alla dessa val och mannens spermier... usch..

hoppas calanderska kollar antalet omogna för det var de som var dåliga...

Tack snälla!!
  • smurfen 11
    Asil76 skrev 2017-12-09 17:53:17 följande:

Ja min sambo fick också "very good" först, men sen hörde dom av sig och sa att det var nåt värde som inte såg bra ut, så dom gjorde nåt extra test. Jag tror aldrig dom sa vad det hette. Däremot så fick vi ju provsvar, med det är på polska och säger oss inte så mycket utan en förklaring. 

Jag vi hade också svårt att välja, jag tror bara det var en eller två som matchade mig både till utseende och blodgrupp, och hennes ägg var ju som sagt inte särskilt bra tyvärr.

Ja den svenska tolken är jättebra! Tyvärr är hon bara med på första besöket, och då blir kommunikationen mycket svårare , framförallt om man har medicinska frågor, eftersom koordinatorn inte kan svara på sådana, och inte heller verkar vara jättebenägen att skicka frågorna vidare. Vi mer eller mindre krävde att få ha med henne innan transfern så vi kunde reda ut lite av våra frågetecken, och dom gick till slut med på det, om än motvilligt...

Nä det är ett tredagars, det är bara jag som inte kan hålla isär alla de här begreppen... :/ Jag fick skäll när jag råkade kalla octocyster för embryo..

Jag är nog egentligen glad övar alla mediciner dom kan pumpa i mig, för jag tror jag behöver all hjälp jag kan få!

Nu tar jag Estrofem, Lutinus (vilket tydligen enl en av läkarna ska vara bättre än lutinea, men jag vet inte varför), Accard, Methypred, och Dephaston. Och folsyra och vitaminer.. Estrofem, lutinus och Duphaston tar jag tre gånger om dagen och resten en gång om dagen.

Jaha, vi har inte hört nåt sen om spermierna, så förhoppningsvis är det bra då.

Vi fick aldrig med oss provsvaren hem, jag frågade faktiskt det, men alt gick så fort där, men hon Anita svenska koordinatorn sa " visst det får ni med er"

Hur gammal är er donator då? Hon vi valde är 30, huggde direkt när det kom in en med allt som stämde. Det har varit si och så med infon när nya donatorer kommer in, ibland har hon inte sagt att nya kommit in, ibland säger hon nya ska komma men det dröjer länge osv. 

Haha då är vi olika där, jag vill ha så få mediciner, men ändå att det funkar !

Behöver du ta lika mycket metypred och estrofem nu efter insätt också?
  • smurfen 11
    lill111 skrev 2017-12-10 09:57:35 följande:
    Jag vet inte, är ju så svårt detta ... gjorde ju hysto hos dr d i oktober 2016 och allt var mkt bra då.. hummm.., ja.. alla dessa val och mannens spermier... usch..

hoppas calanderska kollar antalet omogna för det var de som var dåliga...

Tack snälla!!
    Nu blandar jag mig i här, Carlanderska?

De kollar väl bara antalet? De gjorde dom bara på min sambo vad jag vet i alla fall.

Finns väl nån klinik i Skåne som kollar mer, kanske nån vet här i tråden vad den heter?
  • lill111
    smurfen 11 skrev 2017-12-10 10:54:27 följande:

Nu blandar jag mig i här, Carlanderska?

De kollar väl bara antalet? De gjorde dom bara på min sambo vad jag vet i alla fall.

Finns väl nån klinik i Skåne som kollar mer, kanske nån vet här i tråden vad den heter?

Bra du hojtar till... vi gjorde våra ivfer där... de kollade antal, morfologi och rörlighet...

Thats it... tyvärr....
  • Asil76
    smurfen 11 skrev 2017-12-10 10:52:23 följande:

Vi fick aldrig med oss provsvaren hem, jag frågade faktiskt det, men alt gick så fort där, men hon Anita svenska koordinatorn sa " visst det får ni med er"

Hur gammal är er donator då? Hon vi valde är 30, huggde direkt när det kom in en med allt som stämde. Det har varit si och så med infon när nya donatorer kommer in, ibland har hon inte sagt att nya kommit in, ibland säger hon nya ska komma men det dröjer länge osv. 

• Asil76
    smurfen 11 skrev 2017-12-10 10:52:23 följande:

Ja, jag har samma som mediciner nu i 12 veckor (om det skulle bli ett plus).

Jag tror vår donator var 28 år med två egna barn. Utbudet av donatorer verkar variera lite, och när vi skulle välja fanns som sagt i princip bara hon. Men måste vi göra ett nytt försök vet jag inte om jag kommer tycka det är lika viktigt att hon är lik mig, huvudsaken är ju äggen.. Synd att man inte kan läsa om dom redan innan! :)
  • Asil76
    UndrandeSökare skrev 2017-12-10 09:08:36 följande:

Spermaprovet som heter sperm dna fragmentationstest går inte att göra i Sverige. Men många kliniker utomlands gör det rutinmässigt bla Serum i Aten. Min man gjorde sitt hos AvaRiga. Det kostade motsvarande 700svenska kronor och man får svar efter ett dygn på mailen. Det går att resa till Riga med både båt och flyg (flyget från Arlanda tar bara 1 timme). Kliniken ligger på promenadavstånd från båtterminalen i Riga.

Man kan ta kontakt med kliniken och endast göra det testet om man vill. Spermieproblem kan vara orsaken till att det endast är få embryon som blir blastos och även vara orsaken till att det blir minus eller missfall tyvärr. Så det är värt att kolla upp.

Okej! Tack! Är det testet samma sak som morfologi?
Svar på tråden Äggdonation 2017