• Mrs.W

Äggdonation 2017

Hej!

Någon fler som ska påbörja äggdonation i höst? Vill gärna hitta någon i samma sits att prata känslor, tankar och frågor som dyker upp.

Jag och min man har försökt få barn i 4 år. Vi har gjort flera IVF-behandlingar innan vi fick veta att jag har väldigt liten äggreserv. Vårt hopp är nu äggdonation.

Idag ska jag ta nedregleringssprutan Enanton och därefter Femanest fram till ÄD i november.

Känner mig väldigt väldigt liten i världen just nu. Det är så många känslor inblandade.

• Svar på tråden Äggdonation 2017
  • Sjuttiosjuan
    Zwillinge86 skrev 2017-12-11 08:52:29 följande:

Tack, usch, var verkligen inte beredd på att det skulle kännas så här hemskt. Har ändå intalat mig att det kanske inte funkar. Men vi har haft så mycket oflyt i vårt liv den senaste tiden att jag nog inte riktigt hunnit ta in konsekvenserna av ett ev misslyckat försök. Har liksom bara jämnt att det måste gå, det måste vara här oturen vänder. Särskilt ödesbestämt kändes det ju när ET inföll exakt samma dag som med sonen. Efter 3 års helvete kändes det som att vi nu kunde få knyta ihop säcken och cirkeln slutas. Men just nu känns det bara som att eländet fortsätter att förfölja oss.....

Men vi fick mkt riktigt 4st blastocyster till frysen.

Förstår känslan.. men hur som helst så har ni fina ägg i frysen så även om inte detta funkar så har ni väldigt god chans att vara gravida inom snar framtid! Visst gjorde ni i Umeå och satte in 2 st tredagars? Inte lätt att hålla reda på alla:) Men inte deppa ihop nu!!!

Kram
  • UndrandeSökare
    lill111 skrev 2017-12-11 08:49:10 följande:

Japp, men principen är väl detsamma ?

Tack för svar guld värt..

Jag är oerhört sugen på en hysto via penny - dock är jag orolig om den retar upp immunförsvaret ytterligare tänker på mig som har högt tnf a? En ny hysto kanske bara gör kroppen än mer irriterad - förra året efter hysto hos dr d blev jag rejält sjuk ..

Alka dessa beslut och val..

Ok, över 50% omogna. Vad fick han för resultat på dnadelen? Hur hög fragmentationshalt hade hans spermier?

Skillnaden är att vid embryoadoption så finns redan de färdiga frysta embryona och vid embryodonation är det ni som väljer donatorer/na, och färska embryon skapas efter ni valt vilka celler som ska blandas.

Förstår om du är orolig för hysto då.

Du kan ju prata med Penny på telefon och fråga vad hon säger? Om du vill alltså.

Om man fyller i Serums questionaire och mailar in så svarar Katie på Serum och erbjuder ett gratis telrfonsamtal med någon av deras läkare eller med klinikchefen Penny. Då kan man ju ställa alla frågor man funderar över.

Jag vet att mom2012 också hade problem vid syskonförsök, hon var runt på minst 3 kliniker, bla Dr Gorgy i England. Det som gjorde att hon till slut lyckades var att hon gjorde hysto hos Serum och läkaren förde en en mycket liten borste som han roterade mot livmoderns väggar och liksom ruggade upp sidorna och sen blev hon gravid direkt och fick ett syskon.

Det krångliga med fertilitetsproblem är att problemen kan se så olika ut, och det finns ju alltid en nyckel men det gäller att hitta den och hur mycket ork man har och hur mycket pengar man kan lägga ut. Det är frusterande att det ska kosta så mycket pengar att få hjälp när man behöver söka sig utomlands. Håller med dig om att det är många val man behöver göra ja.
  • lill111
    UndrandeSökare skrev 2017-12-11 09:30:08 följande:
    Ok, över 50% omogna. Vad fick han för resultat på dnadelen? Hur hög fragmentationshalt hade hans spermier?

Skillnaden är att vid embryoadoption så finns redan de färdiga frysta embryona och vid embryodonation är det ni som väljer donatorer/na, och färska embryon skapas efter ni valt vilka celler som ska blandas.

Förstår om du är orolig för hysto då.

Du kan ju prata med Penny på telefon och fråga vad hon säger? Om du vill alltså.

Om man fyller i Serums questionaire och mailar in så svarar Katie på Serum och erbjuder ett gratis telrfonsamtal med någon av deras läkare eller med klinikchefen Penny. Då kan man ju ställa alla frågor man funderar över.

Jag vet att mom2012 också hade problem vid syskonförsök, hon var runt på minst 3 kliniker, bla Dr Gorgy i England. Det som gjorde att hon till slut lyckades var att hon gjorde hysto hos Serum och läkaren förde en en mycket liten borste som han roterade mot livmoderns väggar och liksom ruggade upp sidorna och sen blev hon gravid direkt och fick ett syskon.

Det krångliga med fertilitetsproblem är att problemen kan se så olika ut, och det finns ju alltid en nyckel men det gäller att hitta den och hur mycket ork man har och hur mycket pengar man kan lägga ut. Det är frusterande att det ska kosta så mycket pengar att få hjälp när man behöver söka sig utomlands. Håller med dig om att det är många val man behöver göra ja.
    Tusen tack igen vad vore jag utan all denna kloka in-put - ja, det är inte lätt, men ska försöka ta en telefonkonsultation med Penny - vet att dr d även ruggade upp min slemhinna han ansåg att cuts var onödigt då jag hade en mkt fin slemhinna enligt honom - inget togs bort eller så - inga polyper...har ju varit gravid 6 gånger 7 med den lyckade 2010 men efter första hyston här i sverige 2014 har jag aldrig blivit gravid...har ju även två mkt små myomer sitter på utsidan av livmoden... men dessa ska inte störa enligt flera gynekologer inkl dr d...

Jag har gjort två hysto en 2014 och en januari 2015 samtidigt LAP för att utesluta endo på Shalgrenska ingen endo funnen bara en mkt fin slemhinna enligt en erfaren gynekolog även mom 11 har varit hos henne.

Dna-fel var 0 % samt 0 fragmenterade det enda som var alamerande var antalet omogna spermier -  men läkaren i Riga rådde inte till spermadonation utan hävdade att det skulle fungera med IMSI då helst - men det gjorde ju inte dr d...
    Ja, jag vet inte hur länge till jag orkar är heelt slut - har hållt på nu i 6 år med syskonförsök allt för att sonen inte ska behöva vara ensam, är sååå jobbigt när ha frågar om det blir ngt syskon ngn gång...;(((
  • smurfen 11
    Asil76 skrev 2017-12-10 13:09:37 följande:
    Ja, jag har samma som mediciner nu i 12 veckor (om det skulle bli ett plus).

Jag tror vår donator var 28 år med två egna barn. Utbudet av donatorer verkar variera lite, och när vi skulle välja fanns som sagt i princip bara hon. Men måste vi göra ett nytt försök vet jag inte om jag kommer tycka det är lika viktigt att hon är lik mig, huvudsaken är ju äggen.. Synd att man inte kan läsa om dom redan innan! :)
    Urk, när vi valde Invimed trodde jag att de stoppade in i naturlig cykel, så man slapp de flesta medicinerna. Men de stoppar in i naturlig, fast i stimulerad ju...:(...behövs all estrofem sen då? Undrar jag. Progesteron är aldrig fel dock. Får jag fråga om du fortfarande går på 16 mg metypred? Det kändes som löpande band när vi var där, protokollet var standard sa dom, alla får likadant med mediciner.

Det har varit få donatorer för oss också, och de nya med bilder från när de är vuxna går på en gång. Få blåögda och blonda, vilket både jag och min sambo är. Däremot är det svårt att få nån som liknar mig, får vara glad de har samma längd, ögonfärg och hårfärg. Nu lyckades vi även hitta en med samma blodgrupp som mig också.

Vår donator är ju 30, 5 syskon och 3 egna barn, så det lät fertilt tänkte jag:)

Men faktiskt inte hört nåt om vi fått henne, inget svar från kliniken. Kanske väntar hon på svar på min fråga från läkaren.
  • Zwillinge86
    Sjuttiosjuan skrev 2017-12-11 09:10:45 följande:

Förstår känslan.. men hur som helst så har ni fina ägg i frysen så även om inte detta funkar så har ni väldigt god chans att vara gravida inom snar framtid! Visst gjorde ni i Umeå och satte in 2 st tredagars? Inte lätt att hålla reda på alla:) Men inte deppa ihop nu!!!

Kram

Mm vi var i Umeå och de var mkt nöjda med de två ägg vi fick tillbaks så jag har ju gått mkt på det. Har ju aldrig haft svårt att få äggen att fästa (med immunsupport) då jag har fin slemhinna osv, utan problemet har varit kassa ägg i kombination med aggressivt immunförsvar. Tänkte nog att det är klart det går nu, med två och allt, lyckades ju med sonen som var det enda av nio ägg som utvecklades normalt. Oddsen är ju så mycket bättre nu. Men blir nu påminnd om vilket jävla lotteri en graviditet i slutändan alltid är, hur fint allt än ser är det ingen garanti för att man ska lyckas. Men tack för pepp! Föll långt idag känner jag :(
  • Asil76
    smurfen 11 skrev 2017-12-11 11:34:18 följande:

Urk, när vi valde Invimed trodde jag att de stoppade in i naturlig cykel, så man slapp de flesta medicinerna. Men de stoppar in i naturlig, fast i stimulerad ju...:(...behövs all estrofem sen då? Undrar jag. Progesteron är aldrig fel dock. Får jag fråga om du fortfarande går på 16 mg metypred? Det kändes som löpande band när vi var där, protokollet var standard sa dom, alla får likadant med mediciner.

Det har varit få donatorer för oss också, och de nya med bilder från när de är vuxna går på en gång. Få blåögda och blonda, vilket både jag och min sambo är. Däremot är det svårt att få nån som liknar mig, får vara glad de har samma längd, ögonfärg och hårfärg. Nu lyckades vi även hitta en med samma blodgrupp som mig också.

Vår donator är ju 30, 5 syskon och 3 egna barn, så det lät fertilt tänkte jag:)

Men faktiskt inte hört nåt om vi fått henne, inget svar från kliniken. Kanske väntar hon på svar på min fråga från läkaren.

Ja det kändes lite som att dom kör på samma sätt med alla, inte direkt individuella behandlingar.. När jag hade svårt att bygga slemhinna frågade jag om alternativa mediciner /doser men då sa han bara att det inte fanns några.. Och jag tänkte att man ju ändå måste kunna testa olika preparat eller doser gör att se vad som funkar bäst, men det verkade inte vara ett alternativ.

Men ja, fortfarande 16 mg Metypred.

Tyvärr tror jag inte att det blivit nåt den här gången heller., precis som Swillinge86 har jag haft molvärk och lite mindre känningar i brösten men inget mer än så. Det känns liksom i kroppen som att det inte är nåt. Jag har testdag på onsdag och då får vi se. Men jag har inget större hopp.

Går det inte är frågan om vi ska testa igen på invimed eller om vi ska testa nåt annat.. Pengarna spelar ju en stor roll i det här, invimed är ju himla billigt om man jämför, men frågan är om man får det man betalar för?

Vi fick inte heller nån bekräftelse ang donator, så om dom inte säger nåt har ni nog fått den ni vill ha. :)
  • Asil76
    Zwillinge86 skrev 2017-12-11 07:19:27 följande:

Helt blankt på Stickan idag också, vilket får mig att vara mindre hoppfull inför blodprovet. Vet ju att det krävs mkt högre nivåer för att få utslag på urin, men ändå. Ett litet spökstreck borde jag väl ha sett!? Nu kommer väntan på provsvaret, som säkerligen dröjer tills imorrn, vara sjukt lång. Är jag inte gravid nu så vet jag inte vad jag gör, inser att jag ändå nån stans utgått ifrån att det ska funka. Fan!

Fyfan vad trist! Jag hoppas ditt blodprov visar annat! Jag tror tyvärr inte att det blivit nåt för min del heller tyvärr. Jag har testdag ons, men känner på mig att det inte funkat. :( jag har haft molvärk och pyttelite känningar i brösten men det känns som vanliga biverkningar. Jag försöker att inte ta ut nåt i förskott, men vi har haft så himla mycket otur i det här, så jag har knappt nåt hopp! Så himla jobbigt att behöva börja om ifrån början igen.. Suck. Jag håller tummarna för dig.
  • Zwillinge86
    Asil76 skrev 2017-12-11 22:05:29 följande:

Fyfan vad trist! Jag hoppas ditt blodprov visar annat! Jag tror tyvärr inte att det blivit nåt för min del heller tyvärr. Jag har testdag ons, men känner på mig att det inte funkat. :( jag har haft molvärk och pyttelite känningar i brösten men det känns som vanliga biverkningar. Jag försöker att inte ta ut nåt i förskott, men vi har haft så himla mycket otur i det här, så jag har knappt nåt hopp! Så himla jobbigt att behöva börja om ifrån början igen.. Suck. Jag håller tummarna för dig.

Tänker på dig också. Hoppet är ju det sista som överger en, men ibland bara känns det helt kört. Går det inte för oss nu får vi försöka ladda om ihop <3
  • lill111

Heja heja nu alla! Jag känner mig också nere av vårt dåliga resultat...,

Får försöka peppa varandra här... är sååå otroligt uppboch ner i denna värld ...

Kram och hopp nu!!!

• UndrandeSökare
    Asil76 skrev 2017-12-11 21:56:57 följande:

Ja det kändes lite som att dom kör på samma sätt med alla, inte direkt individuella behandlingar.. När jag hade svårt att bygga slemhinna frågade jag om alternativa mediciner /doser men då sa han bara att det inte fanns några..

Går det inte är frågan om vi ska testa igen på invimed eller om vi ska testa nåt annat.. Pengarna spelar ju en stor roll i det här, invimed är ju himla billigt om man jämför, men frågan är om man får det man betalar för?

)

Byt klinik föreslår jag. Jag har hört om många som lyckats hos ivfSerum i Aten.

Annars välj en klinik med babygaranti, AvaPeter har en garanti som ger 70% av pengarna tillbaka om man inte lyckas få barn.

Jag har också hört att Reprofit i Tjeckien har babygaranti. MammaDA går hos dem.
Svar på tråden Äggdonation 2017