• Mrs.W

Äggdonation 2017

Hej!

Någon fler som ska påbörja äggdonation i höst? Vill gärna hitta någon i samma sits att prata känslor, tankar och frågor som dyker upp.

Jag och min man har försökt få barn i 4 år. Vi har gjort flera IVF-behandlingar innan vi fick veta att jag har väldigt liten äggreserv. Vårt hopp är nu äggdonation.

Idag ska jag ta nedregleringssprutan Enanton och därefter Femanest fram till ÄD i november.

Känner mig väldigt väldigt liten i världen just nu. Det är så många känslor inblandade.

• Svar på tråden Äggdonation 2017
  • Myran1979
    Mrs.W skrev 2017-09-14 19:17:26 följande:

Hej!

Någon fler som ska påbörja äggdonation i höst? Vill gärna hitta någon i samma sits att prata känslor, tankar och frågor som dyker upp.

Jag och min man har försökt få barn i 4 år. Vi har gjort flera IVF-behandlingar innan vi fick veta att jag har väldigt liten äggreserv. Vårt hopp är nu äggdonation.

Idag ska jag ta nedregleringssprutan Enanton och därefter Femanest fram till ÄD i november.

Känner mig väldigt väldigt liten i världen just nu. Det är så många känslor inblandade.

Hur gick det för dig? Var länge sen du startade tråden men undrar hur det gick för dig?

Bell13, nyfiken hur det går för dig? Vi ska också börja mef äd.
  • UndrandeSökare

Myran1979- Jag har följt denna tråden från start, och tyvärr gick det inte bra för MrsW. Hon gjorde ÄD i Umeå och fick ett embryo insatt men det blev minus, och tråkigt nog gick inga av de andra embryona att frysa in. Men hon ställde sig sen i ny kö igen i Umeå, det är 2 års kö innan man får en ny donator och nya ägg.

Bell13s första ÄD-omgång i Riga gick inte bra. Efteråt fick hennes man göra Sperm dna fragmentationstest och spermafel och bakterier upptäcktes. Så efter antibiotikakur skulle nytt spermatest göras och de skulle få en annan äggdonator. Har inte hört hur det gick sen med det nya spermatestet.

• Myran1979
    UndrandeSökare skrev 2018-10-18 08:59:50 följande:

Myran1979- Jag har följt denna tråden från start, och tyvärr gick det inte bra för MrsW. Hon gjorde ÄD i Umeå och fick ett embryo insatt men det blev minus, och tråkigt nog gick inga av de andra embryona att frysa in. Men hon ställde sig sen i ny kö igen i Umeå, det är 2 års kö innan man får en ny donator och nya ägg.

Bell13s första ÄD-omgång i Riga gick inte bra. Efteråt fick hennes man göra Sperm dna fragmentationstest och spermafel och bakterier upptäcktes. Så efter antibiotikakur skulle nytt spermatest göras och de skulle få en annan äggdonator. Har inte hört hur det gick sen med det nya spermatestet.

Åhhh tusen tack för svar! Så himla tråkigt att höra ????! Vi ska börja i Sverige men känns liksom redan nu innan vi börjat att jag tappat hoppet! Misslyckande på misslyckande... har ni försökt med äd i Sverige först?
  • UndrandeSökare
    Myran1979 skrev 2018-10-18 09:51:03 följande:

Åhhh tusen tack för svar! Så himla tråkigt att höra ????! Vi ska börja i Sverige men känns liksom redan nu innan vi börjat att jag tappat hoppet! Misslyckande på misslyckande... har ni försökt med äd i Sverige först?

Nej, har aldrig gjort varken ivf eller ÄD i Sverige. Vi blir lätt gravida naturligt och har haft totalt 6 missfall. Inga barn sen innan. Den svenska missfallsutredningen visade inget för de tog för få prover.

Efter missfall 4 åkte vi till Aten och gjorde immunutredning och fick behandling med Trombyl, Fragmin, kortison och intralipid, men missfall ändå. Då vände vi oss till Riga och fick göra Sperm dna fragmentationstest. Men både dnafel och fragmentationfel hittades så vi gjorde då dubbeldonation i Riga.
  • Sjuttiosjuan
    Myran1979 skrev 2018-10-18 09:51:03 följande:

Ge inte upp hoppet innan ni ens börjat<3

Finns många som lyckas både i Sverige och utomlands:) Skillnaden utomlands är nog att man generellt får mer medicinering och så slipper man kön förstås, men kostar ju också mer.

Vi vart för gamla för donation här så vände oss utomlands direkt och lyckades på första försöket.

Lycka till nu, klart det finns hopp!!!
  • Myran1979
    Sjuttiosjuan skrev 2018-10-18 10:34:03 följande:

Ge inte upp hoppet innan ni ens börjat<3

Finns många som lyckas både i Sverige och utomlands:) Skillnaden utomlands är nog att man generellt får mer medicinering och så slipper man kön förstås, men kostar ju också mer.

Vi vart för gamla för donation här så vände oss utomlands direkt och lyckades på första försöket.

Lycka till nu, klart det finns hopp!!!

Åhhh tusen tack för det fina svaret! Vart fick ni hjälp? Något du kan rekommendera?
  • Zwillinge86
    Myran1979 skrev 2018-10-18 10:41:57 följande:

Åhhh tusen tack för det fina svaret! Vart fick ni hjälp? Något du kan rekommendera?

Vi blev gravida på första ÄD-försöket i Sverige. Det var vårt andra landstingsfinansierade försök då vi svarade dåligt på ivf. Fick en son tack vare ÄD och/eller immunsupport från dr.D på Lifeclinic i Grekland. Gjorde igår min 4:e och sista insättning på Livio i Umeå, så nu hoppas vi att det tar sig denna sista gång. Tycker verkligen inte du ska ge upp hoppet, men det är såklart bra att vara realistisk. Eftersom vi lyckades på vår första ÄD (trots dåliga resultat pch bara ett livsdugligt embryo) så hade jag höga förhoppningar inför våra syskonförsök. Men trots bättre resultat och samma medicinering har jag ännu inte lyckats, och då har varje insättning sett lovande ut. Så det jag vill skicka med dig är att ÄD verkligen kan kännas som ett lotteri. Gör man ÄD utomlands gör de oftast fler tester och kan därmed erbjuda mer skräddarsydd-behandling utifrån just era förutsättningar. I Sverige kör man mer bara på och skyller på otur och det naturliga urvalet, vilket kan kännas som ett hån om man senare får veta att man behövt mer behandling än ett donerat ägg, som tex donerade spermier eller immunsupport. Inget av detta testas det dock tillräckligt för i Sverige, så när de säger att allt ser bra ut så är det en sanning med modifikation.
  • Sjuttiosjuan
    Myran1979 skrev 2018-10-18 10:41:57 följande:

Vi var på Avakliniken i St Petersburg! Upplevde verkligen att dom var väldigt proffesionella från början till slut. Men det finns nog många bra kliniker så man får nog gå lite på magkänsla, det gjorde vi och det blev ju toppen. Tror dock lite som Zwillinge skriver att dom är bättre på att skräddarsy programmet efter patienten när man söker sig utomlands. Jag gjorde väldigt mkt tester innan och gick på rätt ordentligt med hormoner de 12 första veckorna. Det var ju givetvis lite meckigt men kändes ändå som om om gjorde allt för att maximera våra chanser:)
  • Myran1979

Usch jag börjar bli så less...6 dagars för tidigt gravtest visade neg just. Jag är sååå ledsen! Tack alla ni som ger så bra och utförliga svar!

Svar på tråden Äggdonation 2017