• Mrs.W

Äggdonation 2017

Hej!

Någon fler som ska påbörja äggdonation i höst? Vill gärna hitta någon i samma sits att prata känslor, tankar och frågor som dyker upp.

Jag och min man har försökt få barn i 4 år. Vi har gjort flera IVF-behandlingar innan vi fick veta att jag har väldigt liten äggreserv. Vårt hopp är nu äggdonation.

Idag ska jag ta nedregleringssprutan Enanton och därefter Femanest fram till ÄD i november.

Känner mig väldigt väldigt liten i världen just nu. Det är så många känslor inblandade.

• Svar på tråden Äggdonation 2017
  • Polly1981

Hej
    Jag får nu sälla mig till er. Har gjort en äggdonation i Danmark i september och där blev bara 1 blastocyst till frysen som nu legat där och väntat på mig och idag var det dax. Du vilar det tryggt inne i mig.
    Har sedan innan gjort 5 icsi här i sverige och bara fått tillbaka 2 ägg men aldrig några med toppkvalitet och av de 40-50 ägg de plockat ut ur mig hamnade det aldrig något i frysen. Så efter 10 år bestämde vi oss för att prova andra alternativ och detta är det 3 ägget som totalt sätts in i mig så kanske kanske vi kan säga 3 gången gillt.

• Myran1979
    Polly1981 skrev 2018-11-06 19:38:07 följande:

Hej

Jag får nu sälla mig till er. Har gjort en äggdonation i Danmark i september och där blev bara 1 blastocyst till frysen som nu legat där och väntat på mig och idag var det dax. Du vilar det tryggt inne i mig.

Har sedan innan gjort 5 icsi här i sverige och bara fått tillbaka 2 ägg men aldrig några med toppkvalitet och av de 40-50 ägg de plockat ut ur mig hamnade det aldrig något i frysen. Så efter 10 år bestämde vi oss för att prova andra alternativ och detta är det 3 ägget som totalt sätts in i mig så kanske kanske vi kan säga 3 gången gillt.

Vilken resa! Att du orkat?! Lycka till!
  • linanton

[quote=79193773][quote-nick]UndrandeSökare skrev 2018-11-06 12:03:16 följande:[/quote-nick]Hur långt har ni kommit i processen med Riga? Har ni fyllt i deras Patientforulär?

Ja, Spermatest med Morfologi kan utföras på tex RMC (Reproduktions centrum) i Sverige, det finns flera RMC i Sverige (finns oftast på Universitetssjukhusen).

Men om ni ej kan få göra detta spermatest i Sverige, så kan ni istället resa till kliniken i Riga och göra Sperm dna fragmentationstest där på plats, detta måste då göras i god tid innan äggplocket på äggdonatorn. Vi reste öer och gjorde det en månad innan äggplocket. .

Vi bokade tid och reste till kliniken i Riga och gjorde Sperm dna fragmentationstestet där, och gjorde samtidigt VUL (vaginalt ultraljud) på CD21,och eftersom allt såg bra ut så satte sköterskan nedregleringssprutan i min skinka direkt efteråt. Man försätts då i kemiskt klimakterium för att kunna synkas mot äggdonatorns menscykel, sen bygger mn upp slemhinnan kemiskt med östrogen och progesteron så att din kropp är i rätt fas när donatorns ägg är uttagna, befruktade och odlade till dag 3 eller 5 och ska sättas in.

När man tar blodprov för Blodgrupp så brukar man samtidigt ta reda på RH faktorn. RH-faktor innebär om du har ett plus eller ett minus efter din blodgrupp.

Man har någon av dessa: A+, A-, B+, B-, AB+,  AB- , 0+ eller 0-.

Hos Avaclinic i Riga matchar de endast dig mot äggdonatorer som har samma blodgrupp och rh-faktor som du har. Samma sak om era spermier är för dåliga, så kommer ni att matchas mot manliga spermadonatorer som har samma blodgrupp och rhfaktor som din man.

Tyvärr är svensk fertilitetsvård rätt så dålig, vår missfallsutredning i Sverige var extremt dålig, de tog för få prover och inte ens ett spermaprov fick vi ta, man får oftast bättre och proffsigare vård utomlands.

VUL= Vaginalt ultraljud, man går in via slidan med en ultraljudstav och undersöker hur livmodern ser ut.

Hur länge man behöver stanna i Riga beror på hur din mans spermatest går (beroende på om hans sperma går att använda eller inte) samt om ni vill odla embryona till dag 3 eller 5. Standard är 3dagar, och betalar man lite extra så odlas de vidare till dag 5 (blastos). Men jag rekommenderar absolut att man odlar vidare till dag 5 eftersom många embryon dör mellan dag 3 och 5 oavsett om de är i livmodern eller labbet. De starkaste överlever till dag 5. Så sätter man in på dag 3 då riskerar man att sätta in embryon som ändå skulle ha dött på dag 4 oavsett. Så det är bättre och säkrare att odla till dag 5 och sen sätta in 1 eller 2 embryon då.

Köper man dessutom tillvalet PGS (kromosomtest på embryonas dag 5) så är man säker på att endast embryon som är normala kromosommässigt kommer att sättas in. Eftersom onormala embryon ändå bara blir minus eller missfall eller resulterar i ett barn med kromosomavvikelser tex Downs syndrom (då har barnet 3st av kromosom 21, istället för normala 2st). Alla onormala embryon kastas och endast de normala sparas och fryses in (förutom de 1-2 som de sätter in i livmodern).

När det gäller bakterier i de nedre regionerna, så kan jag rekommendera att man gör IvfSerums Mensblodtest som man gör hemifrån och skickar med posten till labbet i Aten. Man kan ha baciller utan symptom och utan att de svenska testerna visat något. OM man har baciller därinne så kan de störa implantationen när embryot försöker fästa och då blir resultatet minus eller missfall.

Om baciller hittas så får både mannen och kvinnan varsitt antibiotikarecept som kan lösas ut på apotek i Sverige. Båda måste ta varsin antibiotikakur samtidigt annars bollar man bara bacillerna mellan varandra. Mensblodtestet kostar 300euro. Man gör BÅDE Locus Medicustestet och 11 in one.

Man behöver bara 5 saker:

1. En vadderad påse av minsta storlek

2. Några frimärken

3.Urinprovrör med skruvkork

4.Koksaltlösning ( att späda blodet med lite i röret)

5.Bruksanvisning inkl adressen att skicka till som du hittar här:

www.ivfserum.com/infection-screening/[/

Tack så mycket för svar!

Vi har just påbörjat vår plan. Har kontaktat en gykekolog här som turligt nog har en patient som precis är på väg till Riga för återföring, känns tryggt då att han har koll på läget.

Men har som sagt gjort en återföring och är nu på dag 9 av ruvartiden... fick tillbaka lite symptom på att något kanske finns kvar igår kväll efter 2,5 dagar med otrolig tysthet på alla fronter... vet dock inte om det är bra smärtor i och med att det kom långt ner ifrån underlivet...

har dock inte fått någon blödning som kanske kan tyda på ?missfall? endast mina kraftiga buksmärtor lördag natt...

Vet inte vad jag vill tro, vågar inte hoppas trots att man inte kan låta bli... men det verkar inte vara gott tecken att det ska smärta såhär.

På det även att våra andra embryo kastades pga kromosomavvikelser, min mans och donatorns kromosomer klaffade inte...

Usch många tankar och har googlat slut på allt...

vad tror ni??

• UndrandeSökare

linanton- Vilket datum ville kliniken att du skulle testa?

Ta ett test på den dagen med morgonurin skulle jag föreslå. Helst ett Clearblue digitaly eller helst ett blodprov och mät hcg.

Med tanke på att inga av era embryon kunde frysas så kan det vara fel på mannens spermier. Jag skulle rekommendera att ni börjar med att låta din man gör Sperm dna fragmentationstest för att utreda det först.

• linanton

[quote=79196365][quote-nick]UndrandeSökare skrev 2018-11-07 12:18:03 följande:[/quote-nick]linanton- Vilket datum ville kliniken att du skulle testa?

Ta ett test på den dagen med morgonurin skulle jag föreslå. Helst ett Clearblue digitaly eller helst ett blodprov och mät hcg.

Med tanke på att inga av era embryon kunde frysas så kan det vara fel på mannens spermier. Jag skulle rekommendera att ni börjar med att låta din man gör Sperm dna fragmentationstest för att utreda det först.[/

Usch känns så tufft, vill inte höra att hans spermier inte är bra.. det gjordes ett test på Huddinge och dem tyckte att det såg bra ut.. men man vet inte om dem kollar allt. Ska be att dem gör det igen.

Kan det ha att göra att han frös väldigt mkt innan han lämnade spermierna inför befruktningen? Att det blev sämre kvalite?

Vårt testdatum är den 13/11

Har fått lite hopp men det är nog som du säger, alla fick slängas så rätt kass chans att den var av bra kvalite även den..

• UndrandeSökare

linanton- Det är inte säkert att det är fel på spermierna, men det KAN vara så. Enda sättet att veta om hans spermier är normala eller ej är att göra en ny Spermaanalys.

Om ni ska göra nytt Spermaprov i Sverige, så måste du kräva att det ska vara Spermaprov MED Morfologi som jag sa till dig tidigare (och som även Avaclinic kräver om man ska göra ÄD där).

Morfologin är den viktigaste delen !

Att endast mäta antalet spermier och antalet rörliga räcker inte.

Annars maila Avaclinic och boka en tid hos dem och res dit och gör Sperm dna fragmentationstest där. Då vet ni sen hur det ligger till med spermierna. Om spermierna är för dåliga så är det ingen idé att använda hans spermier mer, utan att byta till Spermadonation.

Annars om spermierna bara är halvdåliga så kanske man kan använda picsi eller icsi.

Just nu (2018) är det ej lagligt att både använda äggdonation och spermadonation samtidigt i Sverige. MEN lagen kommer att ändras from 1 januari 2019 och sen kommer dubbeldonation bli lagligt i Sverige. Men det är ännu ej klart vilka kliniker som kommer få göra det i Sverige i framtiden och troligtvis kommer det bli väntetider. Däremot är dubbedonation redan nu lagligt i Riga och de har inga väntetider.

Så om det efter nytt spermaprov står klart att man behöver dubbeldonation, så måste man endera vänta i kö i Sverige eller åka utomlands och göra det där istället.

• linanton

[quote=79196576][quote-nick]UndrandeSökare skrev 2018-11-07 14:18:18 följande:[/quote-nick]linanton- Det är inte säkert att det är fel på spermierna, men det KAN vara så. Enda sättet att veta om hans spermier är normala eller ej är att göra en ny Spermaanalys.

Om ni ska göra nytt Spermaprov i Sverige, så måste du kräva att det ska vara Spermaprov MED Morfologi som jag sa till dig tidigare (och som även Avaclinic kräver om man ska göra ÄD där).

Morfologin är den viktigaste delen !

Att endast mäta antalet spermier och antalet rörliga räcker inte.

Annars maila Avaclinic och boka en tid hos dem och res dit och gör Sperm dna fragmentationstest där. Då vet ni sen hur det ligger till med spermierna. Om spermierna är för dåliga så är det ingen idé att använda hans spermier mer, utan att byta till Spermadonation.

Annars om spermierna bara är halvdåliga så kanske man kan använda picsi eller icsi.

Just nu (2018) är det ej lagligt att både använda äggdonation och spermadonation samtidigt i Sverige. MEN lagen kommer att ändras from 1 januari 2019 och sen kommer dubbeldonation bli lagligt i Sverige. Men det är ännu ej klart vilka kliniker som kommer få göra det i Sverige i framtiden och troligtvis kommer det bli väntetider. Däremot är dubbedonation redan nu lagligt i Riga och de har inga väntetider.

Så om det efter nytt spermaprov står klart att man behöver dubbeldonation, så måste man endera vänta i kö i Sverige eller åka utomlands och göra det där istället.[/

Tack du hade så rätt. Ringde dem och Dem kollade endast volym, rörlighet och ngt mer onödigt.

Tack för all hjälp väldigt uppskattat.

Nu väntar vi på testdagen därefter rullar vi till Riga och lägger lyckan där:) att vänta på byråkratin i Sverige är ingen idé :p

Tack ännu en gång

• Polly1981

Såg nu att jag hamnat på fel år. Det är ju 2018 nu men tror denna tråd är lite aktivare än 2018.

Eftersom det är 10 år sedan jag fick satt in ett ägg har jag helt glömt bort känslan.

Är på dag 3 idag insättning i tisdags och i eftermiddag på jobbet fick jag sådan mensvärk.

Det drogs och slets i min lilla livmoder. Ska jag ta detta som ett gott tecken? Kommer ni ihåg? Jag fick satt in en 5 dagars blastocyst.

• UndrandeSökare
    Polly1981 skrev 2018-11-08 21:17:52 följande:

Såg nu att jag hamnat på fel år. Det är ju 2018 nu men tror denna tråd är lite aktivare än 2018.

Eftersom det är 10 år sedan jag fick satt in ett ägg har jag helt glömt bort känslan.

Är på dag 3 idag insättning i tisdags och i eftermiddag på jobbet fick jag sådan mensvärk.

Det drogs och slets i min lilla livmoder. Ska jag ta detta som ett gott tecken? Kommer ni ihåg? Jag fick satt in en 5 dagars blastocyst.

Jag vet inte om det startades nån 2018s tråd, men jag har startat en " Vi som planerar Äggdonation 2019" tråd.
Svar på tråden Äggdonation 2017