• Anonym (anonym)

Förlovning=giftermål?

Hur ser ni på saken? Är en förlovning något som visar att man planerar bröllop?

• Svar på tråden Förlovning=giftermål?
  • Anonym (Samma)

Finns ju redan en tråd om detta. Men jag svarar väl samma som där. För oss och alla vi känner är förlovning =giftermål inom en ganska snar framtid.

• Anonym (.)

...och jag vet massor som förlovat sig och väntat väldigt länge på att gifta sig, eller aldrig kommer till skott och gifter sig

• Anonym (K)

Förut var det så men inte längre. Sen tycker ju människor olika men båda är lika socialt accepterat nu vilket det inte var tidigare. En del förlovar sig och gifter sig ett år senare, andra förlovar sig och gifter sig flera år senare och andra förlovar sig utan att gifta sig över huvud taget. Hur folk väljer att göra bryr jag mig inte om och jag fattar faktiskt inte att folk ens orkar bry sig. Själv förlovade jag mig och då fanns inte tanken att vi skulle gifta oss men åtta år senare gjorde vi det ända. Kan inte säga att vi som par känner oss annorlunda nu som gifta än vad vi gjorde när vi var förlovade.

• Anonym (ordet)

Enligt min mening betyder det att man är FÖR LOVAD till äktenskap. En slags tingning om du så vill. Jag tror mig veta att majoriteten av svenska folket upplever det likadant.

• NELJ
    Anonym (ordet) skrev 2017-10-04 19:31:04 följande:

Enligt min mening betyder det att man är FÖR LOVAD till äktenskap. En slags tingning om du så vill. Jag tror mig veta att majoriteten av svenska folket upplever det likadant.

Jag håller med men tycker inte att det är självklar att gifternålet ska ske om ett år. Det kan ta 5 eller 30 år likagärna. Huvudsaken är att paret bestämt sig för varandra.
  • Anonym (Fia)

Förlovning = resultatet av ett frieri.

• Anonym (ordet)
    NELJ skrev 2017-10-04 19:37:31 följande:
    Jag håller med men tycker inte att det är självklar att gifternålet ska ske om ett år. Det kan ta 5 eller 30 år likagärna. Huvudsaken är att paret bestämt sig för varandra.
    Jag svarade endast på vad som stod i trådstarten. Huruvida man skall gifta sig inom ett år eller inte känns som något som endast involverar dem som har FÖR LOVAT varandra till äktenskap. Traditionellt sett är inom ett år normen dock och man får leva med att folk undrar när det skall ske om den tiden passeras.
  • Anonym (ordet)
    Anonym (Fia) skrev 2017-10-04 19:38:36 följande:

Förlovning = resultatet av ett frieri.

Frieri, att fria = att föreslå ett äktenskap; sker medelst giftermål Skrattande 
  • SilverEmma

För min egen del behöver en förlovning inte leda till giftermål överhuvudtaget. Min (numera) man tjatade sig till en förlovning efter 4 månader, jag gick med på det eftersom det var viktigare för honom att vara förlovad än vad det var för mig att inte vara det. Visst ville jag leva med honom, men såg absolut inte ett bröllop framför mig inom de närmsta åren. Det slutade med att vi gifte oss efter ca 3 år.

• NELJ
    Anonym (ordet) skrev 2017-10-04 19:40:15 följande:

Jag svarade endast på vad som stod i trådstarten. Huruvida man skall gifta sig inom ett år eller inte känns som något som endast involverar dem som har FÖR LOVAT varandra till äktenskap. Traditionellt sett är inom ett år normen dock och man får leva med att folk undrar när det skall ske om den tiden passeras.

Jo och jag håller med. :) Ville bara lägga till vad jag tänker om tidplanen.
Svar på tråden Förlovning=giftermål?