• Anonym (anonym)

Förlovning=giftermål?

Hur ser ni på saken? Är en förlovning något som visar att man planerar bröllop?

• Svar på tråden Förlovning=giftermål?
  • Anonym (Så klart)

Ja självklart. Däremot gör det inte alltid det för fjortisar och folk i tidiga 20-årsåldern. Är personerna i åldern då man stadgar sig tror jag sannolikheten är väldigt hög. Det kommer efter ett frieri och är ett nytt stadie i förhållandet framtill bröllop. Idag kan det ju ta lite längre tid än ett år eftersom många vill ha en fest, fin klänning osv och kanske måste spara ett tag.

• sextiotalist
    Anonym (Så klart) skrev 2017-10-05 09:55:11 följande:

Ja självklart. Däremot gör det inte alltid det för fjortisar och folk i tidiga 20-årsåldern. Är personerna i åldern då man stadgar sig tror jag sannolikheten är väldigt hög. Det kommer efter ett frieri och är ett nytt stadie i förhållandet framtill bröllop. Idag kan det ju ta lite längre tid än ett år eftersom många vill ha en fest, fin klänning osv och kanske måste spara ett tag.

Och min generation då, där det inte alls är ovanligt att man väljer att ha förlovningen och inget annat. Jag har flera vänner som har långa förlovningar bakom sig och var inga fjortisar eller i tidiga 20-års-åldern när de förlovade sig, utan mogna vuxna personer i 30-årsåldern som inte ville gifta sig, men ändå vara mer än sambos.
    Jag vet att jag nu kommer få massor av "har jag bara hört talas om", men i samband med dessa trådar så gick jag igenom min vänkrets och bekantskapskrets.
    Hälften är gifta, 1/4 är sambos och inte förlovade, 1/4 är sambos och förlovade (av de som lever ihop med en annan). Av de som är förlovade är det ett par som bildats för fyra-fem år sedan, resten har 15-25 års relationer.
    Generellt har mina vänner längre högskoleutbildning, separationsfrekvensen är låg.
    Av de som är gifta är det likadant, men däremot finns det några av de som är gifta som är gifta för tredje gången, samtliga dessa är personer som anser att är man förlovad så ska man gifta sig.
    Dvs min erfarenhet är att de som förlovat sig har tagit sin relation lika seriöst som de som valt att gifta sig

Förutom det så har vi några långtidsförlovningar i min släkt i tidigare generationer
  • Anonym (B)

Ja. Förlovning = bröllop.

Helst inom ett år.

• Glinda från Oz

Ja, självklart, annars är man inte förlovade påriktigt.

• sextiotalist
    Glinda från Oz skrev 2017-10-05 12:34:40 följande:

Ja, självklart, annars är man inte förlovade påriktigt.

Åh, det ska jag tala om för mina långförlovade vänner. Förresten är det din egen defintion eftersom även den, numera ej med oss längre, Ribbing ansåg att det var OK att förlova sig utan tanke på äktenskap.
  • Glinda från Oz
    sextiotalist skrev 2017-10-05 12:36:34 följande:

Åh, det ska jag tala om för mina långförlovade vänner. Förresten är det din egen defintion eftersom även den, numera ej med oss längre, Ribbing ansåg att det var OK att förlova sig utan tanke på äktenskap.

Gör det om du vill, men själv hade jag haft lite mer taktkänsla än så. Själva betydelsen av förlovning är att man ska gifta sig, det är det ordet betyder och det kunde inte Ribbing ändra på heller.
  • sextiotalist
    Glinda från Oz skrev 2017-10-05 13:02:27 följande:

Gör det om du vill, men själv hade jag haft lite mer taktkänsla än så. Själva betydelsen av förlovning är att man ska gifta sig, det är det ordet betyder och det kunde inte Ribbing ändra på heller.

De har mött detta också.

Du har aldrig tänk på att ord och handlingar kan får bredare betydelse under årtionden.

Vissa ord ändrar betydelse helt. Förutom det att även för hundra år sedan valde par bort äktenskapet och tyckte förlovning var fullt tillräckligt
  • Glinda från Oz
    sextiotalist skrev 2017-10-05 13:32:26 följande:

De har mött detta också.

Du har aldrig tänk på att ord och handlingar kan får bredare betydelse under årtionden.

Vissa ord ändrar betydelse helt. Förutom det att även för hundra år sedan valde par bort äktenskapet och tyckte förlovning var fullt tillräckligt

Visst kan både ord och handlingar ändras. Idag har vi sambolagen t.ex som på många punkter påminner om äktenskap, för 100 år sedan var det helt otänkbart att vara sambo. Men en förlovning är resultatet av ett frieri och ett frieri är då man frågar sin partner om hen vill gifta sig med än. Att se förlovning som att man byter kompishjärtan är något ganska unikt för Norden, kolla i t.ex USA.
  • Stårschan
    Glinda från Oz skrev 2017-10-05 14:00:05 följande:
    Visst kan både ord och handlingar ändras. Idag har vi sambolagen t.ex som på många punkter påminner om äktenskap, för 100 år sedan var det helt otänkbart att vara sambo. Men en förlovning är resultatet av ett frieri och ett frieri är då man frågar sin partner om hen vill gifta sig med än. Att se förlovning som att man byter kompishjärtan är något ganska unikt för Norden, kolla i t.ex USA.
    Sanning med modifikation. Det förekom faktiskt redan även hundra år sedan. Jag har stött på fall när jag släktforskat, med bland annat en familj som fick tre barn under tidigt 1900-tal som samtliga noterades som oäkta, men paret bodde ihop, och mannen tog på sig faderskapet för alla. De tycks bara inte ha varit intresserade av att gifta sig. Det här var en torparfamilj på landsbygden. Om jag inte minns fel stod det någon notering om "samvetsäktenskap" i marginalen.
Svar på tråden Förlovning=giftermål?