Förlovning=giftermål?
Hur ser ni på saken? Är en förlovning något som visar att man planerar bröllop?
Hur ser ni på saken? Är en förlovning något som visar att man planerar bröllop?
Ja självklart. Däremot gör det inte alltid det för fjortisar och folk i tidiga 20-årsåldern. Är personerna i åldern då man stadgar sig tror jag sannolikheten är väldigt hög. Det kommer efter ett frieri och är ett nytt stadie i förhållandet framtill bröllop. Idag kan det ju ta lite längre tid än ett år eftersom många vill ha en fest, fin klänning osv och kanske måste spara ett tag.
Ja självklart. Däremot gör det inte alltid det för fjortisar och folk i tidiga 20-årsåldern. Är personerna i åldern då man stadgar sig tror jag sannolikheten är väldigt hög. Det kommer efter ett frieri och är ett nytt stadie i förhållandet framtill bröllop. Idag kan det ju ta lite längre tid än ett år eftersom många vill ha en fest, fin klänning osv och kanske måste spara ett tag.
Ja. Förlovning = bröllop.
Helst inom ett år.
Ja, självklart, annars är man inte förlovade påriktigt.
Ja, självklart, annars är man inte förlovade påriktigt.
Åh, det ska jag tala om för mina långförlovade vänner. Förresten är det din egen defintion eftersom även den, numera ej med oss längre, Ribbing ansåg att det var OK att förlova sig utan tanke på äktenskap.
Gör det om du vill, men själv hade jag haft lite mer taktkänsla än så. Själva betydelsen av förlovning är att man ska gifta sig, det är det ordet betyder och det kunde inte Ribbing ändra på heller.
Ja.
De har mött detta också.
Du har aldrig tänk på att ord och handlingar kan får bredare betydelse under årtionden.
Vissa ord ändrar betydelse helt. Förutom det att även för hundra år sedan valde par bort äktenskapet och tyckte förlovning var fullt tillräckligt