• Anonym (anonym)

Förlovning=giftermål?

Hur ser ni på saken? Är en förlovning något som visar att man planerar bröllop?

• Svar på tråden Förlovning=giftermål?
  • Anonym (ordet)
    NELJ skrev 2017-10-04 19:46:58 följande:
    Jo och jag håller med. :) Ville bara lägga till vad jag tänker om tidplanen.
    Och jag håller med i det du skriver Glad
  • Anonym (anonym)
    Anonym (Fia) skrev 2017-10-04 19:38:36 följande:
    Förlovning = resultatet av ett frieri.

• fluu

För mig var det så. För andra inte och jag känner väl att jag inte riktigt bryr mig om vad andra gör.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Anonym (Lily)

Tycker att förlovning betyder att man planerar att gifta sig inom en snar framtid. Tycker inte "1-årsregeln" gäller, då man kanske har en viss årstid man vill gifta sig på. Jag antar att förlovar man sig, börjar man också planera bröllopet snart därefter.

Jag tycker ärligt talat att det är rätt fånigt när någon förlovar sig, utan en tanke på att de sen ska gifta sig. Att dom bara gör det för att det låter "mer seriöst". Känns som något folk gjorde på högstadiet.

• Anonym (Lydia)

Förlovning syftar till äktenskap. Jag tycker att det är tråkigt att dess betydelser urvattnas.

• NELJ
    Anonym (ordet) skrev 2017-10-04 19:49:40 följande:

Och jag håller med i det du skriver 

Vad fint! Det är alldeles för ovanligt här. :)
  • Anonym (Tjena)
    Anonym (anonym) skrev 2017-10-04 18:15:26 följande:

Hur ser ni på saken? Är en förlovning något som visar att man planerar bröllop?

Jag tycker det. Traditionellt är det ett år mellan förlovning och bröllop.
  • Stårschan

För mig är det självklart att förlovning ska leda till äktenskap, men det är ju så vanligt med folk som tycker annorlunda att man inte höjer på ögonbrynen. Huvudsaken är ju att man har samma syn på saken som den man funderar på att förlova sig med.

Svar på tråden Förlovning=giftermål?