• Anonym (anonym)

Förlovning=giftermål?

Hur ser ni på saken? Är en förlovning något som visar att man planerar bröllop?

• Svar på tråden Förlovning=giftermål?
  • sextiotalist
    Glinda från Oz skrev 2017-10-05 14:00:05 följande:
    Visst kan både ord och handlingar ändras. Idag har vi sambolagen t.ex som på många punkter påminner om äktenskap, för 100 år sedan var det helt otänkbart att vara sambo. Men en förlovning är resultatet av ett frieri och ett frieri är då man frågar sin partner om hen vill gifta sig med än. Att se förlovning som att man byter kompishjärtan är något ganska unikt för Norden, kolla i t.ex USA.
    Nu föringar du förlovningen. Så du ser dessa livslånga förlovningar som folk byter kompishjärtan och förresten, tonårsförlovningar finns även i andra länder och har funnits sedan jag var tonåring, så det är inget nytt.

Jo, man har i över 100 år kunnat förlova sig (fast det hette trolovning på den tiden) utan att gifta sig.

Och det var inte alls helt otänkbart att vara sambo för 100 år sedan, det var en vanligt bland många Stockholmare, därav namnet Stockholmsäktenskap
    https://sv.wikipedia.org/wiki/Stockholms%C3%A4ktenskap

• Jw83
    sextiotalist skrev 2017-10-05 14:21:09 följande:

Nu föringar du förlovningen. Så du ser dessa livslånga förlovningar som folk byter kompishjärtan och förresten, tonårsförlovningar finns även i andra länder och har funnits sedan jag var tonåring, så det är inget nytt.

Jo, man har i över 100 år kunnat förlova sig (fast det hette trolovning på den tiden) utan att gifta sig.

Och det var inte alls helt otänkbart att vara sambo för 100 år sedan, det var en vanligt bland många Stockholmare, därav namnet Stockholmsäktenskap

sv.wikipedia.org/wiki/Stockholms%C3%A4ktenskap

Man kan leva ihop hela livet med brythjärta också. Förlovad blir man när man bestämmer sig för att gifta sig, oavsett om man har ring på sig eller inte. Man kan förlova sig med ett brythjärta eller kompisarmband då förlovningen bara är en transportsträcka.

Par kan byta brythjärta, tatuera matchande svank-Tribals, göra kompisarmband eller byta ringar deras relation blir inte mer eller mindre äkta än något par som inte gör det. Det är väl du som förringar brythjärta? ????Ett smycke utan riktig betydelse kan väl användas var som. Oavsett om dom kallar sig ?långtidsförlovade? , ?ihop? eller annat så förblir smycket bara en metallbit.

Det enda som har en riktig, officiell och juridisk effekt på en relation är äktenskapet.
  • sextiotalist
    Stårschan skrev 2017-10-05 14:12:28 följande:
    Sanning med modifikation. Det förekom faktiskt redan även hundra år sedan. Jag har stött på fall när jag släktforskat, med bland annat en familj som fick tre barn under tidigt 1900-tal som samtliga noterades som oäkta, men paret bodde ihop, och mannen tog på sig faderskapet för alla. De tycks bara inte ha varit intresserade av att gifta sig. Det här var en torparfamilj på landsbygden. Om jag inte minns fel stod det någon notering om "samvetsäktenskap" i marginalen.
    http://popularhistoria.se/artiklar/aktenskap-ett-karlekens-kontrakt

Än mer intressant var att läsa den här artikeln, fram till 1734 så räckte det med trolovning först då blev det obligatoriskt med vigsel.
    Så folk har varit trolovade utan att gifta sig innan 1734.
  • sextiotalist
    Jw83 skrev 2017-10-05 15:03:00 följande:
    Man kan leva ihop hela livet med brythjärta också. Förlovad blir man när man bestämmer sig för att gifta sig, oavsett om man har ring på sig eller inte. Man kan förlova sig med ett brythjärta eller kompisarmband då förlovningen bara är en transportsträcka.

Par kan byta brythjärta, tatuera matchande svank-Tribals, göra kompisarmband eller byta ringar deras relation blir inte mer eller mindre äkta än något par som inte gör det. Det är väl du som förringar brythjärta? ????Ett smycke utan riktig betydelse kan väl användas var som. Oavsett om dom kallar sig ?långtidsförlovade? , ?ihop? eller annat så förblir smycket bara en metallbit.

Det enda som har en riktig, officiell och juridisk effekt på en relation är äktenskapet.
    Ser mitt svar som kom för en liten stund sedan. Fram till 1734 så var en trolovning (dagens förlovning, dock även juridiskt) inte likställt, men nästan, som att vara gift.
    Så detta med att ett äktenskap skulle följas av en förlovning/trolovning kom först 1734. Så egentligen har man ju återtagit något som gällde förr
  • sextiotalist
    Jw83 skrev 2017-10-05 15:03:00 följande:

Sambo är halvjuridiskt, dvs det finns juridik som styr detta, annars håller jag med om att det är endast äktenskapet som är den juridiska institutionen, och innan fanns trolovningen
  • Anonym (Så klart)
    Glinda från Oz skrev 2017-10-05 14:00:05 följande:

Visst kan både ord och handlingar ändras. Idag har vi sambolagen t.ex som på många punkter påminner om äktenskap, för 100 år sedan var det helt otänkbart att vara sambo. Men en förlovning är resultatet av ett frieri och ett frieri är då man frågar sin partner om hen vill gifta sig med än. Att se förlovning som att man byter kompishjärtan är något ganska unikt för Norden, kolla i t.ex USA.

Håller med. Även om bröllopet kan dröja av tex ekonomiska orsaker och att man inte bara vill ha en borgerlig vigsel med för tajt budget eller så att man behöver låna pengar så betyder förlovning att man bestämt sig för att gifta sig. Dom enda "långförlovade" jag vet om är tonåringar och 20-åringar.
  • Anonym (Så klart)
    Stårschan skrev 2017-10-05 14:12:28 följande:

Sanning med modifikation. Det förekom faktiskt redan även hundra år sedan. Jag har stött på fall när jag släktforskat, med bland annat en familj som fick tre barn under tidigt 1900-tal som samtliga noterades som oäkta, men paret bodde ihop, och mannen tog på sig faderskapet för alla. De tycks bara inte ha varit intresserade av att gifta sig. Det här var en torparfamilj på landsbygden. Om jag inte minns fel stod det någon notering om "samvetsäktenskap" i marginalen.

Fattiga människor gifte sig inte i lika stor utsträckning, nej.
  • sextiotalist
    Anonym (Så klart) skrev 2017-10-05 15:44:09 följande:
    Fattiga människor gifte sig inte i lika stor utsträckning, nej.
    Och även inom medelklassen, speciellt under början av förra seklet då kyrklig vigsel var det enda alternativet.

• Anonym (Så klart)
    sextiotalist skrev 2017-10-05 15:48:00 följande:

Och även inom medelklassen, speciellt under början av förra seklet då kyrklig vigsel var det enda alternativet.

Jag har iofs inga torpare i släkten men precis alla gifte sig eller levde ogifta utan partner så långt tillbaka som jag kunnat se (1600-tal)
  • sextiotalist
    Anonym (Så klart) skrev 2017-10-05 15:53:11 följande:
    Jag har iofs inga torpare i släkten men precis alla gifte sig eller levde ogifta utan partner så långt tillbaka som jag kunnat se (1600-tal)
    Inte jag heller, däremot en del väldigt självständiga kvinnor som valde att trolovning och kunde därmed studera och sedan yrkesarbeta  och leva anständigt tillsammans med sin trolovade.

Svar på tråden Förlovning=giftermål?