Förlovning=giftermål?
Hur ser ni på saken? Är en förlovning något som visar att man planerar bröllop?
Hur ser ni på saken? Är en förlovning något som visar att man planerar bröllop?
Nu föringar du förlovningen. Så du ser dessa livslånga förlovningar som folk byter kompishjärtan och förresten, tonårsförlovningar finns även i andra länder och har funnits sedan jag var tonåring, så det är inget nytt.
Jo, man har i över 100 år kunnat förlova sig (fast det hette trolovning på den tiden) utan att gifta sig.
Och det var inte alls helt otänkbart att vara sambo för 100 år sedan, det var en vanligt bland många Stockholmare, därav namnet Stockholmsäktenskap
sv.wikipedia.org/wiki/Stockholms%C3%A4ktenskap
Visst kan både ord och handlingar ändras. Idag har vi sambolagen t.ex som på många punkter påminner om äktenskap, för 100 år sedan var det helt otänkbart att vara sambo. Men en förlovning är resultatet av ett frieri och ett frieri är då man frågar sin partner om hen vill gifta sig med än. Att se förlovning som att man byter kompishjärtan är något ganska unikt för Norden, kolla i t.ex USA.
Sanning med modifikation. Det förekom faktiskt redan även hundra år sedan. Jag har stött på fall när jag släktforskat, med bland annat en familj som fick tre barn under tidigt 1900-tal som samtliga noterades som oäkta, men paret bodde ihop, och mannen tog på sig faderskapet för alla. De tycks bara inte ha varit intresserade av att gifta sig. Det här var en torparfamilj på landsbygden. Om jag inte minns fel stod det någon notering om "samvetsäktenskap" i marginalen.
Och även inom medelklassen, speciellt under början av förra seklet då kyrklig vigsel var det enda alternativet.