• PSDrömmaren

Min fru vill inte längre

Jag älskar min fru otroligt mycket och vi har varit tillsammans sedan 2008, vi har 2 barn som är 3 och 5 år. Jag lämnar och hämtar på dagis då mina arbetsförhållande tillåter det, handlar all mat och lagar mat 7 dagar i veckan. Dessutom har jag byggt ut huset själv då vi har behövt mer utrymme. Prioriterar familjen som nr 1.
    Jag har efter alla år samma åtrå för min fru och om jag kunde skulle vi ha sex varje dag, det hade vi det första åren och vi båda hade inställningen att det är viktigt med intimitet. Är som person väldigt fysisk av mig och går jag förbi min fru så för jag gärna min hand över hennes rygg för att visa att jag är där och små kyssar på nacken.
    Min fru har tidigare sagt att hon älskar när jag gör det. När vi har gott och lagt oss tidigare så har vi alltid legat och kramats, men under sista åren har hon börjat sätta på sig dubbla tröjor och långbyxor trots att det är varmt i rummet. Vill tillägga att hon har inte gått upp i vikt utan har samma kroppsform som när vi träffades. För c:a 2 år sedan så började min fru ta avstånd från mig, sexet avtog och till dagens datum för 2017 så har vi haft sex 2 gånger och dessa gånger så har jag nästan fått tjata mig till det och hon ligger på rygg och tittar bort.
    När vi är klara så lägger hon sig längst ut på kanten på sängen och sover eller börjar knappa på telefonen. Jag har försökt att prata med henne om detta men hon vill inte prata om det. Vet inte hur eller vad jag ska göra.
    Börjar bli rädd för att hon tröttnat på mig. Har fram till nu visat att jag är intresserad av att kyssas, röras och vara intim med henne. Köpt presenter och masserar ofta hennes fötter och rygg. Hon vill under inga omständigheter att jag rör hennes bröst, eller några intima delar. Har försökt prata med henne men hon vill inte prata om detta.
    Detta har på gott i 2 år och jag är desperat av närhet. känner mig inte älskad. Har nu slutat att ens försöka vara intim med min fru. Behöver tips och råd om vad jag kan göra.
    Har vid flera gånger vilja prata med henne om detta utan att anklaga henne utan vill bara komma fram till en bra lösning.
    Dock är hon inte intresserad eller vill prata om det.

Vad ska jag göra. Älskar henne så.

• Svar på tråden Min fru vill inte längre
  • Anonym (Jaag)
    PSDrömmaren skrev 2017-10-10 13:23:21 följande:

Tack för alla tips.

Har också funderat på om hon träffat någon annan, tanken har ju förstås slagit mig.

Vet att hon pratat med en av sina kompisar om detta och har funderat på att kontakt den vännen som även jag känner ganska bra.

Jag kan hålla med om att jag är lite för mesig och det är något jag måste ta tag i.

Har som jag skrivit tidigare försökt prata om det med henne om att hon inte vill vara intim längre. Men hon är inte intresserad av att prata om det.

Hon har tidigare blivit våldtagen och det hände när vi precis hade träffats. Det har vi pratat om och hjälp henne med den biten så gott jag kunnat. Det va för c:a 10 år sedan. 

Har alltid försökt göra livet lätt för henne och våra barn och vill fortsätta med det.

När jag läste din trådstart så tänkte jag direkt; har hon blivit utsatt för något? Vill inte att du tar på hennes bröst eller har sex men massera fötter etc går bra. T ex.

O nu skriver du att hon faktiskt har blivit våldtagen. Även om det är 10 år sedan så kan det blossa upp minnen av det. O att det hänt de senaste två åren tänker jag kan vara en kombination av minnen av det och eventuellt en förlossningsdepression.

Tror inte nödvändigtvis att hon har någon annan. Är hon borta mkt hemifrån? Mer än vanligt? Hur är hon med barnen? Tar det ansvar hon alltid tagit?

Jag tror att hon mår dåligt. Flera lager kläder...för mig känns det som att hon försöker skydda sig från ytterligare övergrepp. Hon känns inte mentalt stabil.

Ni måste så klart prata om detta. Gå i parterapi.

Oavsett vad hon vill eller ej. Ni är ett gift par. Vill hon inte prata med dig så får hon prata med en professionell.

Ni kan inte ha det så här år in och år ut. Jag tror inte på att "ändra" sig själv, bli mer macho osv... men däremot måste man ibland sätta ner foten. På riktigt.

Lycka till!
  • MR Human
    Anonym (Jaag) skrev 2017-10-12 08:15:04 följande:
    När jag läste din trådstart så tänkte jag direkt; har hon blivit utsatt för något? Vill inte att du tar på hennes bröst eller har sex men massera fötter etc går bra. T ex.

O nu skriver du att hon faktiskt har blivit våldtagen. Även om det är 10 år sedan så kan det blossa upp minnen av det. O att det hänt de senaste två åren tänker jag kan vara en kombination av minnen av det och eventuellt en förlossningsdepression.

Tror inte nödvändigtvis att hon har någon annan. Är hon borta mkt hemifrån? Mer än vanligt? Hur är hon med barnen? Tar det ansvar hon alltid tagit?

Jag tror att hon mår dåligt. Flera lager kläder...för mig känns det som att hon försöker skydda sig från ytterligare övergrepp. Hon känns inte mentalt stabil.

Ni måste så klart prata om detta. Gå i parterapi.

Oavsett vad hon vill eller ej. Ni är ett gift par. Vill hon inte prata med dig så får hon prata med en professionell.

Ni kan inte ha det så här år in och år ut. Jag tror inte på att "ändra" sig själv, bli mer macho osv... men däremot måste man ibland sätta ner foten. På riktigt.

Lycka till!
    Så våldtäkten för 10 år sedan gjorde henne så handlingsförlamad att hon inte kan handla och laga mat till familjen heller?

• Anonym (c)
    MR Human skrev 2017-10-12 08:23:41 följande:
    Så våldtäkten för 10 år sedan gjorde henne så handlingsförlamad att hon inte kan handla och laga mat till familjen heller?
    Jag säger inget om ansvarsfördelningen i hushållet.
    Men det är inte ovanligt att trauman som kommer från sexuella övergrepp utlöses igen av graviditet och förlossning.

TS, jag säger som en del andra. Terapi är nog rätt väg att gå för att bena ut det här.
    PSDrömmaren skrev 2017-10-10 12:19:03 följande:

sexet avtog och till dagens datum för 2017 så har vi haft sex 2 gånger och dessa gånger så har jag nästan fått tjata mig till det och hon ligger på rygg och tittar bort.
    När vi är klara så lägger hon sig längst ut på kanten på sängen och sover eller börjar knappa på telefonen.

Och till citatet ovan, om hennes beteende beror på att hon återupplever övergrepp så är det här inte ett dugg bra och gör saken förmodligen sämre. Om du märker att hon inte "är med i sexet" så bör du inte fortsätta. Om (och notera att jag skriver OM) hennes beteende beror på övergreppen så är hon förmodligen bara halvt (om ens det) medveten om vad orsaken är till att hon känner som hon gör. Och hon är i stort behov av terapi.
    Men parterapi kan vara en bra början oavsett.
  • LejonSa
    MR Human skrev 2017-10-12 08:23:41 följande:

Hur de fördelar ansvaret i hushållet tänker inte jag nödvändigtvis hänger ihop. Ts skriver inte att även det förändrats under de senaste två åren. Han kan likväl ha gjort detta sen dag 1 och det har kanske funkat för dom.

I mitt egna hushåll så är det t ex jag som sköter hemmet för det mesta, vi har ingen självklar uppdelning. Det funkar för oss. Vi tar båda ansvar för barnen, vabb och dylikt. Men just hushållet vill jag gärna sköta själv. Handla kan han dock göra och gör, samt städning när jag inte orkar/hinner med. Men aldrig lagat en måltid i detta hem (jo när jag varit så dålig att jag inte kunde stå på benen!) Men så länge det sker på villkor som vi båda trivs med så ser jag inga problem i det.

Kanske har drt varit samma för ts och frun.
  • PSDrömmaren

Tack för alla diskussioner kring ämnet.
    Jag har väl alltid varit den som tagit största lasset gällande städning och skötsel av hemmet då jag är väldigt pedant. och i stället för att klaga på barnen eller frun så gör jag vissa saker direkt men ser inte det som något problem.
    Det som är problem är ju att hon inte vill prata med mig angående att vi inte är intima längre och ser inte att hon känner glädje för det vi har haft och kan ha.
    Fantastiska barn, jag trivs med mitt jobb och hon på sitt. 
    Måste lösa detta och det verkar som att jag måste gå lite hårdare på och tvinga henne att våga prata om problemen.
    Kanske är något som jag inte ens uppfattat som är orsaken.

• elyse

Låter som att hon vill att du ska ta första steget till att bryta upp.

• Anonym (Alltså)
    PSDrömmaren skrev 2017-10-12 10:46:47 följande:

Tack för alla diskussioner kring ämnet.

Jag har väl alltid varit den som tagit största lasset gällande städning och skötsel av hemmet då jag är väldigt pedant. och i stället för att klaga på barnen eller frun så gör jag vissa saker direkt men ser inte det som något problem.

Det som är problem är ju att hon inte vill prata med mig angående att vi inte är intima längre och ser inte att hon känner glädje för det vi har haft och kan ha.

Fantastiska barn, jag trivs med mitt jobb och hon på sitt. 

Måste lösa detta och det verkar som att jag måste gå lite hårdare på och tvinga henne att våga prata om problemen.

Kanske är något som jag inte ens uppfattat som är orsaken.

1. Det du tar upp upprepade gånger i tråden handlar om rent praktiska/mekaniska saker. Att du städar och lämnar barn underlättar säkert vardagen då hon slipper tänka på vissa moment. Dock(!) skriver du ingenting om hur ni fördelat det känslomässiga ansvaret och -arbetet. Hur vårdar ni er relation och hur tar ni hand om varandra och er själva?

2. Ta reda på hur din fru mår och hur hon trivs i relationen istället för att tjata om att ligga. Rikta fokus till det grundläggande istället för vad du "önskar".

3. Sluta övergreppa henne. Att fortsätta ligga med någon som uppenbart inte vill är våldtäkt. Sök hjälp och anmäl dig själv.
  • PSDrömmaren

Tack för alla tips.

1. Jag försöker ta reda på hur min fru mår, har frågat henne vid flera tillfällen. Men hon vill inte prata om det. Jag vill att man ska kunna prata om ALLT i en relation även om det är jobbiga saker. Man ska kunna föra diskussionerna utan att anklaga varandra. Har frågat min fru om det är något jag gör som gör att det inte funkar.

2. Det handlar inte om att ligga hela tiden, Men att kunna ligga i soffan och hålla om varandra, gå hand i hand när man är ute och promenerar. Det är intimitet för mig också.

3. Har aldrig tvingat henne utan har alltid frågat henne och har avbrutit flera gånger då jag verkligen märker att hon inte vill egentligen. 

TACK vara allas svar och diskussioner har jag lyckats prata med min fru idag och ett av mina förslag va att gå i par terapi för att kunna prata ut om ALLT.
    Hon har gått med på det men vill börja att prata med någon själv och har bokat tid.

Min största önskan är att hon ska må bra för hon är en underbar person och en underbar mamma. Och i en del av en stor familj så måste alla må bra då jag anser att mår någon dåligt i en familj så ska de övriga finnas där för att hjälpa till.

• MR Human
    Anonym (Alltså) skrev 2017-10-12 14:54:18 följande:
    1. Det du tar upp upprepade gånger i tråden handlar om rent praktiska/mekaniska saker. Att du städar och lämnar barn underlättar säkert vardagen då hon slipper tänka på vissa moment. Dock(!) skriver du ingenting om hur ni fördelat det känslomässiga ansvaret och -arbetet. Hur vårdar ni er relation och hur tar ni hand om varandra och er själva?

2. Ta reda på hur din fru mår och hur hon trivs i relationen istället för att tjata om att ligga. Rikta fokus till det grundläggande istället för vad du "önskar".

3. Sluta övergreppa henne. Att fortsätta ligga med någon som uppenbart inte vill är våldtäkt. Sök hjälp och anmäl dig själv.
    Wow!! Lyssna på batikhäxan!
    Han ska alltså hata sig själv för att han är en man och känna sig som en våldtäktsman för att han vill ha kärlek,. Hans roll ska vara att  städa och laga mat och hålla käften!
    alltså typer som du! BLÄ!!

• PSDrömmaren
    Anonym (Alltså) skrev 2017-10-12 14:54:18 följande:

Ska försöka svara på ditt inlägg.
    1. Om vi ska göra något tillsammans så är det JAG som bokar ev saker för att vi ska ha tid tu man hand, ordnar spa, Jag försöker några gånger i månaden ordna romantiska middagar ute eller hemma. Tar mig gärna tid att ordna massage antingen på spa eller om jag använder mig av massagebordet hemma. Med tända ljus, hon har inte gjort något på länge för att vara romantiskt.
    2. Hoppas du inte tror att det bara handlar om att ligga. Försöker göra saker som hon gillar och frågar vad som är fel och jag vill rätta till det grundläggande problemet. Men det går inte om man inte får svar.
    3. Hoppas du inte tror att jag våldtar henne. Det är det SISTA JAG SKULLE GÖRA.
Svar på tråden Min fru vill inte längre