• Anonym (vet inte)

Jobba för 8 kronor i timmen?

Det här inlägget kommer provocera, förmodligen, på ett eller annat sätt.

Det är så här att jag lever på sjukersättning. Grattis alla skattebetalare, ni betalar för mig. Alla dryga 9000 kr jag får, bostadstillägg inräknat.

Jag har tillfrågats om jag vill ha en daglig verksamhet, men varje gång jag tänker på det känns det som att jag helt enkelt är för medveten för att vilja. Ersättningen jag skulle få är ca 8 kr i timmen.

Det är ett skolcafé.
    Arbetstiden är 8 till 16.30, lunch inräknat. En viss flexibilitet finns, men inte mycket, mest för bussarnas skull. 8-bussen kommer 8.10 och bussen innan kommer 7.20. samma på eftermiddagen.
    Teamet, dvs brukarna, bakar mjuka kakor, småkakor, muffins, bullar och bröd och brer smörgåsar som är färdigt när det kommer ut i caféet, samt gör kaffe, te, smoothies, varma mackor mm när det efterfrågas, med hjälp av 2 handledare. De i teamet som är mer självgående förväntas hjälpa de som är långsammare eller behöver mer vägledning om handledarna hjälper någon annan.
    Alla måste stå i kassan minst 1,5 timme per dag, med eller utan handledare.
    Lunchen ätes i skolans matsal, av skolans mat, och betalas av brukaren, det finns ingen möjlighet att ta med egen mat.
    Det är nog mer, som jag inte är på det klara med för att jag inte varit där.

Jag känner mig tudelad inför det här. Jag höll på att utbilda mig till konditor när jag drabbades av de saker som gör att jag idag har sjukersättning, och känner dels att ja! jsg får göra det jag älskar! och samtidigt nej! jag skulle aldrig ta ett riktigt konditorsjobb med den ersättningen och de villkoren.

Vad säger ni?

• Svar på tråden Jobba för 8 kronor i timmen?
  • Anonym (Mendå)
    Alexi skrev 2017-10-13 23:20:15 följande:

De som har rätt till daglig verksamhet uppfyller en av dessa punkter:

1. med utvecklingsstörning, autism eller autismliknande tillstånd,

2. med betydande och bestående begåvningsmässigt funktionshinder efter hjärnskada i vuxen ålder föranledd av yttre våld eller kroppslig sjukdom

Och?
  • Anonym (Mendå)

Det låter väldigt udda. Jag är på g att hitta en praktik inom daglig verksamhet, och det är helt på det klara att det gäller på 25 timmar i veckan. Det är inte ett arbete som så jag ska "få".

Jag hade tackat nej till erbjudandet.

• Anonym (.....)
    Anonym (Mendå) skrev 2017-10-14 13:08:54 följande:

Det låter väldigt udda. Jag är på g att hitta en praktik inom daglig verksamhet, och det är helt på det klara att det gäller på 25 timmar i veckan. Det är inte ett arbete som så jag ska "få".

Jag hade tackat nej till erbjudandet.

Praktik är inte heller samma som daglig verksamhet.
  • Anonym (anonym)
    Anonym (.....) skrev 2017-10-14 13:14:34 följande:
    För vissa som ingår i daglig verksamhet kan individintegrerad praktikplats på ett företag utanför daglig verksamhet förekomma syftet är inte att är att få mer utmaningar än vad den ordinarie dagliga verksamheten kan ge den enskilde individen.
  • Anonym (Mendå)
    Anonym (.....) skrev 2017-10-14 13:14:34 följande:

Som ovan. Jag har daglig verksamhet, och det är praktik som letas efter.
  • Anonym (anonym)
    Anonym (anonym) skrev 2017-10-14 14:07:25 följande:
    För vissa som ingår i daglig verksamhet kan individintegrerad praktikplats på ett företag utanför daglig verksamhet förekomma syftet är inte att är att få mer utmaningar än vad den ordinarie dagliga verksamheten kan ge den enskilde individen.
    Syftet är alltså att få mer utmaning än vad den vanliga dagliga verksamheten ger för de som klarar av och vill, den dagliga verksamheten som finns i kommunen kan ibland bara bestå av några få verksamheter och då inte är intressant för vissa individer.´som då istället kan till viss del istället vara på ett vanligt företag och göra saker som individen gillar och klarar av. 
  • Anonym (.....)
    Anonym (Mendå) skrev 2017-10-14 14:24:17 följande:

Som ovan. Jag har daglig verksamhet, och det är praktik som letas efter.

Fortfarande så är inte daglig verksamhet det samma som prakrik.
    Anonym (anonym) skrev 2017-10-14 14:07:25 följande:

• Anonym (Mendå)
    Anonym (.....) skrev 2017-10-14 14:52:32 följande:

Fortfarande så är inte daglig verksamhet det samma som prakrik.

Det har du bestämt alltså?
  • Anonym (.....)
    Anonym (Mendå) skrev 2017-10-14 14:54:52 följande:

Det har du bestämt alltså?

Jag bestämt? Nej, men det är fakta.
  • Anonym (Mendå)
    Anonym (.....) skrev 2017-10-14 15:07:45 följande:

Jag bestämt? Nej, men det är fakta.

Praktik har flera olika betydelser. Om nu fakta är så viktigt för dig.
Svar på tråden Jobba för 8 kronor i timmen?