• Längtarsåefterbarn

Bf juli 2018

Hej!

Jag är gravid och väntar mitt första barn nu.

Plussade imorse och är överlycklig!

Är det någon mer som precis plussat?

Behöver någon att prata lite med :)

• Svar på tråden Bf juli 2018
  • Horisonten
    Iowhannah skrev 2018-02-18 19:43:17 följande:

Jag förstår. Tiden dit kommer gå snabbt nu, inte alls långt kvar! Gjorde du KUB?

Nej absolut inte. Är ju bara 2 dagar kvar nu men könns ännu längre bort nu när det ör så nära. Konstigt nog. Haha. Nej vi har inte gjort kub. Men de gjorde 2 st tidiga ul på sjukhuset när jag blev inlagd. 1 vaginalt som var noggrant och vi fick se mer. Och ett på magen som gick snabbt där vi inte fixk se alls. Sen gjorde vi ett ultraljud på magen i v 10 hos mvc som min bm gjorde. Där fick vi se mer och tydligt och fick bilder ifrån det :) <3 Så spännande och se utvecklingen,eftersom de nästan är 10 veckor sen senast. Så spännande och nervöst.
  • malikan
    Horisonten skrev 2018-02-18 19:19:19 följande:

Hihi jag förstår. Jag har sparat allt. Så svårt för att slänga sådant. Sen ville jag ju gärna ha en till efter sonen även om mannen var lite mer tveksam i början. Men jag har alltid velat ha många barn. Men varit tveksamma pga hypermesisen som jag får och den fruktansvärt hemska foglossningen. Men en till blev det men detta är vår sista :)

Åh mysigt. Spännande och se vad de säger. Men skönt ich känna ändå :) Okej då kanske inte mitt RUL är så sent som jag tror då. Minns inte vilken vecka jag var i när jag väntade dottern och sonen och gjorde RUL.

Har oxå haft hemsk foglossning och var därför jag kände att 2 räckte... nu fyller sista 5 i år så har hunnit glömma ;) lider av för tidiga värkar med så sista graviditeten var riktigt smärtsam!

Denna är jag mest trött på folk, har på nåt vänster lyckats gå upp massor redan vilket leder till att folk slänger ur sig tjockis hela tiden, samt idag fick jag höra att jag borde amma för då går man ner snabbt i vikt. Amning är känsligt för mig samt vikten så blev så himla ledsen
  • Moorii
    3hjärtan skrev 2018-02-18 19:36:13 följande:

18-20 brukar ser göras. Inte efter v20

Konstigt det där, jag gjorde mitt i 20+0, vecka 21 alltså. Flyttade iofs fram tiden en vecka för att slippa ta ledigt från jobbet, men hade det varit för sent så hade jag inte fått den tiden..så antar man kan göra det senare?
  • Horisonten
    malikan skrev 2018-02-18 20:31:45 följande:

Har oxå haft hemsk foglossning och var därför jag kände att 2 räckte... nu fyller sista 5 i år så har hunnit glömma ;) lider av för tidiga värkar med så sista graviditeten var riktigt smärtsam!

Denna är jag mest trött på folk, har på nåt vänster lyckats gå upp massor redan vilket leder till att folk slänger ur sig tjockis hela tiden, samt idag fick jag höra att jag borde amma för då går man ner snabbt i vikt. Amning är känsligt för mig samt vikten så blev så himla ledsen

Usch ja foglossningen tar på en. Min äldsta som blir 5 till sommaren hade jag inte så farlig foglossning,utan mest ryggen. Med sonen som är 2 fick jag hemsk foglossning och fick börja med kryckor i v 27 men med honom hade jag bara höfterna och fram fogen men inte ryggen. Men räckte gott,så hemskt!! Samtidigt fick jag även graviditetsklåda. Sen då hypermesisien med båda. Så var mycket tankar och känslor till en ny graviditet men längtan och kärleken tog över. :) Men denna gången blev ju hypermesisen så mycket värre än vad vi någonsin kunnat ana eller tro. Och så även foglossningen som började i v 12 men nu vart de riktigt tufft och har redan kryckor när jag går. Så länge jag inte är själv med barnen,men är lämning och hämtning på dagis. Men eftersom foglossningen skulle bli värre och komma ännu tidigare och likadant förmodligen med hyperemesisen så blir de inga fler. Inte snällt mot de andra barnen eller min man och jag tror inte varken min kropp eller psyke skulle orka gå igenom detta igen. Och oron för missfall med. Hade 2 missfall innan min dotter så.

Men fy vad folk är elaka!! Här säger och bryr sig ingen. Vilket är som bebis inte existerar. Spelar ingen roll att man säger att man skall på ultraljud eller till barnmorskan för ingen kommentarer heller. Det enda är när man säger att man är gravid och folk säger med det syns inte. Är du säker? Kanske bara är lite tjock ha ha. Jättekul eller INTE!!! Eller att man får just det att man kanske åt för mycket vid jul eller har för mycket sug på något så man gått upp i vikt så det inte syns. Spelare ingen roll att man säger att man mått dåligt och legat inlagd för ändå att jag nu tagit igen och ätit upp mig. Hmmm mår dåligt än och har bara gått upp de 3-3,5 kg jag tappade i början. Så bara åå inskrivningsvikten. Men får ändå höra att man ser tjock och degig mage. Att någons vän eller bekant som är gravid har så fin rund mage och att min ser tjock och degig ut. Tack liksom!!! Den sista kommentaren fick jag höra senaste idag....så du är inte ensam
  • Iowhannah
    malikan skrev 2018-02-18 20:31:45 följande:

Sånt där är så jävla vidrigt! Folk ska ge blanka fan i andras vikt och ev val att amma! Och varför är det så jävla viktigt att gå ner i vikt snabbt efter en förlossning? Varför får man inte bara vara? Tänk om du inte ens VILL gå ner en massa i vikt sen, det ska inte spela någon roll, speciellt inte för någon annan än dig!

När jag läser om hur en del i tråden blir behandlade pga graviditet och viktuppgång osv så känner jag mig rätt glad över att vara sjukskriven och slippa höra dömande ord (från någon annan än min störda hjärna). Jag lider så med er!
  • Iowhannah
    Horisonten skrev 2018-02-18 20:54:20 följande:

Men fy vad folk är elaka!! Här säger och bryr sig ingen. Vilket är som bebis inte existerar. Spelar ingen roll att man säger att man skall på ultraljud eller till barnmorskan för ingen kommentarer heller. Det enda är när man säger att man är gravid och folk säger med det syns inte. Är du säker? Kanske bara är lite tjock ha ha. Jättekul eller INTE!!! Eller att man får just det att man kanske åt för mycket vid jul eller har för mycket sug på något så man gått upp i vikt så det inte syns. Spelare ingen roll att man säger att man mått dåligt och legat inlagd för ändå att jag nu tagit igen och ätit upp mig. Hmmm mår dåligt än och har bara gått upp de 3-3,5 kg jag tappade i början. Så bara åå inskrivningsvikten. Men får ändå höra att man ser tjock och degig mage. Att någons vän eller bekant som är gravid har så fin rund mage och att min ser tjock och degig ut. Tack liksom!!! Den sista kommentaren fick jag höra senaste idag....så du är inte ensam

En del tycks ha väldigt svårt att veta när man ska hålla tyst. Det gamla ordspråket ?har du inget snällt att säga, så säg inget alls? har gått dem helt förbi. Hur kan man tro att alla graviditeter är lika, att alla kroppar reagerar likadant på hormonerna? Jag är en sån som blir gravid med hela kroppen, inte bara magen, i vecka 16 hade jag redan gått upp en storlek i byxor. Sen finns det de som kan ha samma storlek i gravidkläder som i vanliga kläder. På mig börjar graviditeten med att höfter och rumpa blir större liksom.
  • Horisonten

Är det någon av er här inne som har haft eller har ibland som hugg/stickningar/att de drar eller illar nere i underlivet? Precis som verkligen mitt mellan benen. Lite svårt och förklara. Jag kan få det lite då och då. Inte jätteofta men fått igår och idag kanske 2 gånger. Gör inte ont kan jag inte säga. Men väldigt obehagligt och märklig känsla. Funderade bara på vad de kan vara och om någon mer varit med om det. Känner mig egentligen inte orolig då jag inte tycker de gör ont eller de är ofta. Misstänker att bebis kanske kommer pt en nerv,ligamenten eller att livmorden växer. Men jag vet ju inte. Men ja lite nojig blir man ju eftersom man inte vet helt varför. Skall ta de med bm nästa gång men först den 2/3 jag träffar henne sä.

• Horisonten
    Iowhannah skrev 2018-02-18 21:09:18 följande:

En del tycks ha väldigt svårt att veta när man ska hålla tyst. Det gamla ordspråket ?har du inget snällt att säga, så säg inget alls? har gått dem helt förbi. Hur kan man tro att alla graviditeter är lika, att alla kroppar reagerar likadant på hormonerna? Jag är en sån som blir gravid med hela kroppen, inte bara magen, i vecka 16 hade jag redan gått upp en storlek i byxor. Sen finns det de som kan ha samma storlek i gravidkläder som i vanliga kläder. På mig börjar graviditeten med att höfter och rumpa blir större liksom.

Ja jag håller med dig. Det är helt galet!! Alla tycker de är konstigt att se inte syns mer på mig som ändå väntar 3 och ganska tät i mellan graviditeterna. Men allt handlar ju också om hur bebis ligger och hur man bär bebis just denna gången men de verkar ingen förstå. Och jag har alltid varit ?liten? om man nu skall säga så när jag väntat mina barn och inte gått upp speciellt mycket pga illamåendet. Denna gången önskade jag så att få magen tidigt och en stor mage för att slippa kommentarerna men de blev inte så. Och säger man att man önskar sig stor mage då är man knäpp för det. Aldrig är folk ?nöjda? med hur vi gravida varken ser ut eller tänker. Är inte det sä galet märkligt?!
  • Hermioney
    Horisonten skrev 2018-02-18 21:14:50 följande:

Är det någon av er här inne som har haft eller har ibland som hugg/stickningar/att de drar eller illar nere i underlivet? Precis som verkligen mitt mellan benen. Lite svårt och förklara. Jag kan få det lite då och då. Inte jätteofta men fått igår och idag kanske 2 gånger. Gör inte ont kan jag inte säga. Men väldigt obehagligt och märklig känsla. Funderade bara på vad de kan vara och om någon mer varit med om det. Känner mig egentligen inte orolig då jag inte tycker de gör ont eller de är ofta. Misstänker att bebis kanske kommer pt en nerv,ligamenten eller att livmorden växer. Men jag vet ju inte. Men ja lite nojig blir man ju eftersom man inte vet helt varför. Skall ta de med bm nästa gång men först den 2/3 jag träffar henne sä.

Det är foglossning.
    Jag har inte upplevt det just där men läste om det för bara någon dag sedan.

• Horisonten
    Hermioney skrev 2018-02-18 21:19:16 följande:

Det är foglossning.

Jag har inte upplevt det just där men läste om det för bara någon dag sedan.

Åh tack för svar och hjälp. :) Har ju foglossning i ryggen,höfterna,ljumskarna och liksom mitt på framfogen. Typ ?berget? om du förstår. Men visste inte att jag kunde känna foglossningen inuti liksom som i underlivet. Men då fick jag lära mig något nytt :) Tur man har er här inne :)