Bf juli 2018
Hej!
Jag är gravid och väntar mitt första barn nu.
Plussade imorse och är överlycklig!
Är det någon mer som precis plussat?
Behöver någon att prata lite med :)
Hej!
Jag är gravid och väntar mitt första barn nu.
Plussade imorse och är överlycklig!
Är det någon mer som precis plussat?
Behöver någon att prata lite med :)
På mitt provsvar jag fick hem så stod det
Att provet på ditt Ferritin-järndepå visade 23 mg/liter (10-90 normalt) så är rekommenderad att äta järn från v 20 nu..
Men avvakta annars?
Vet inte riktigt om blodvärdet, är det samma? Känns som du har andra siffror än jag fick? Eller hur man nu räknar ;P
Min bm har sagt att från v 20 ca så skulle jag börja med järntabletter. Att jag hade bra värde men behövde typ ta en tablett var 3 dag kunde jag börja med. För jag behövde ha för mina depåer sa hon.
Annars min foglossning blir bara värre. :?( Försökt greja något hemma de senast 2-3 dagarna. Typ ta hand om tvätt och de räcker för att få hemskt ont. Men hatar verkligen och bara sitta. :( Men så hemskt jobbigt och ont. Och bars v 19 :( inte kunnat gå till någon sjukgymnasts och få akupunktur tyvärr heller pga att jag blev förkyld sä fick avboka. För man får inte göra akupunktur när man är förkyld. Så allt är jobbigt.
Men känner bebis dagligen nu smått. Vissa dagar mer andra mindre. Men kanske är för jag rör mig nerv vissa dagar och då inte lika uppmärksam. Men älskar att jag kan känna. Gör mig lugnare och tryggare.
På tisdag är det dags för RUL. LÄNGTAR!! Men samtidigt så nervös och orolig att de skulle vara något fel leker sä. :( och ju närmare RUL vi kommer desto längre bort känns det,konstigt nog. Men bara att hålla ut. Lite till kvar, bara 4 dagar kvar imorgon <3
Jag fick också börja med järntabletter tidigt, efter blodproverna i december. Men jag fick inte veta några värden, bara att jag skulle börja direkt och vilka typ av tabletter jag kunde köpa och hur ofta jag skulle ta (tar varannan dag). Men för mig blev skillnaden stor ganska fort, jag blev mycket piggare så det var nog nödvändigt även om jag inte fick veta mina värden.
Snart RUL för mig också, kan det inte bli måndag snart liksom? :)
På tal om bananer! Men.
Har fått så ont i underlivet, alltså, det känns ömt o tungt på nå vis. Typ svullen....... Vad kan det bero på? Någon som känt eller känner samma lika?
När jag väntade första barnet så behövde jag inte ta järntabletter förrän runt vecka 30, då mitt hb låg på 110. Senast jag kollade (i vecka 15) så låg det på 136 så det har inte varit aktuellt än, men jag ska be bm kolla nästa gång. Jag tänker att det kan vara en av anledningarna till att jag alltid är trött och lätt får huvudvärk numera.
Ett hb på 120 låter inte som en anledning till att börja med järntabletter redan tycker jag.
Hej på er. Har följt tråden men inte skrivit innan. Väntar tredje barnet med bf 27 juli. :) Ang. Järn så tittar de inte enbart på hb utan på depåerna också (ferritin). Jag hade t.ex. ett hyfsat järnvärde på 118 vid inskrivningen men mitt depåvärde var nere på 9 så jag ska äta minst 1 tablett varje dag. Får ta 2 också "om jag känner för det". Typ. Om ni är nyfikna på era provsvar borde ni kunna hitta dem om ni kollar i er journal på 1177. Jag brukar gå in och "snoka" på mig själv där ibland. :-P
Hej på er. Har följt tråden men inte skrivit innan. Väntar tredje barnet med bf 27 juli. :) Ang. Järn så tittar de inte enbart på hb utan på depåerna också (ferritin). Jag hade t.ex. ett hyfsat järnvärde på 118 vid inskrivningen men mitt depåvärde var nere på 9 så jag ska äta minst 1 tablett varje dag. Får ta 2 också "om jag känner för det". Typ. Om ni är nyfikna på era provsvar borde ni kunna hitta dem om ni kollar i er journal på 1177. Jag brukar gå in och "snoka" på mig själv där ibland. :-P
Jaså, kan du hitta de provsvaren på 1177? Jag har varit inne och kollat på min, men just mödravården finns inte med, vilket är jättetråkigt. Var ser du det?
En fråga till alla er, min barnmorska är lite underlig..
Jag träffade henne senast när jag var i vecka 11, är nu i vecka 19.
Då tog hon blodvärde på mig och sa att de såg bra ut men att alla brukar få äta järntabletter vid halva graviditeten.
Men nu förra veckan meilade jag hene att om vi ska titta på mina blodvärden ifall jag ska börja äta järntabletter nu, så skrev hon tillbaka att ja det kan du göra vi behöver inte ta några prover.
Blev lite fundersam att hon inte ville kontrollera mina blodvärde innan hon ordinerade järntabletter till mig, har läst att man inte ska äta järntabletter om man har normala blodvärden, dvs mellan 120-130 då det kan vara farligt.
Så jag tvingade mig en tid till henne och var där idag.
Mitt blodvärde låg på 122 idag och barnmorskan insisterade på att jag skulle börja äta järntabletter? Jag sa till henne att jag har läst att det finns nya studier som visar att det kan vara farligt, hennes svar va: LYSSNA PÅ DIN BARNMORSKA ISTÄLLET! Känns som jag vill byta barnmorska nu för känner mig inte trygg hos henne. ( hon brukar förövrigt verka också lite borta, hon frågar mig ibland , Vad ska vi mer göra? Vad vill du mer göra? :/ Är van vid erfaren barnmorska som leder besöket och vet vad hon gör och tar mig seriöst.
ni kan läsa om inlägget här där det står mer om blodvärden vid graviditet och järntabletter www.niomanader.se/blodvardet-hb/
Är det någon mer som fått börja äta järntabletter och vad låg era värden på?