Bf juli 2018
Hej!
Jag är gravid och väntar mitt första barn nu.
Plussade imorse och är överlycklig!
Är det någon mer som precis plussat?
Behöver någon att prata lite med :)
Hej!
Jag är gravid och väntar mitt första barn nu.
Plussade imorse och är överlycklig!
Är det någon mer som precis plussat?
Behöver någon att prata lite med :)
Ja jag kommer söka det. Då både min läkare,sjukgymnast och FK tyckte det. Jobbar ju också inom vården. Men jag har ju inte jobbat sen typ v 6 tror jag det var. Pga illamåendet och sen även pga foglossningen. Så varit sjukskriven. För kan absolut inte jobba med de jag gör med illamåendet som år kvar ännu. Och absolut inte med denna foglossning och smärta :(
Har alla här smärtsamma foglossningar?
Jag har bara lite ont nån gång ibland men jag kan inte ligga på rygg för det gör ONT allra längst ner i ryggen. Känns som att ligga på två stenar.
-Nån annan som har samma?
Åh fy, usch va jobbigt!! :( Stackare.
Men hur söker man? Måste ha intyg från chefen? Läkare?
Kan man ansöka redan du, även om man ska gå i maj?
Jag har också varit sjukskriven för illamåendet en tid , nu är det bättre med det men känner tyngdmässigt kommer jag inte orka.. Är det svårt o få beviljat?
Kul med era lyckade RUL! Vilken skön milstolpe. Vi har en vecka kvar, men känner bebben tydligt nu, igår kunde jag till och med känna utanpå, så häftigt med moderkakan i bakvägg det har jag aldrig fått uppleva förut! Förra gången kunde bebisen sparka som en tok i v 32 och jag kände ingenting
Har alla här smärtsamma foglossningar?
Jag har bara lite ont nån gång ibland men jag kan inte ligga på rygg för det gör ONT allra längst ner i ryggen. Känns som att ligga på två stenar.
-Nån annan som har samma?
Ja jag har ju extremt smärtsam foglossning som började i v 12 redan men som bara blivit värre och värre. På ryggen kan jag inte alls lika på sen några veckor pga det gör ont men även för jag mår ännu mer illa och känner mig konstig då.
Men jag har ju foglossning både i ryggen,framfogen,ljumskarna och höfterna och att det strålar ner i framsida lår ofta. Så väldigt svårt att gå. Så går ju med kryckor ute för att få någon som helst avlastning och lindring. Sen går jag även och få akupunktur och har glidlakan i sängen och foglossningsbälte som hjälper sådär.
Men har du pratat med någon sjukgymnast för att få hjälp? Finns ju övningar som kan hjälpa,kudde mellan knänen när du ligger ner,tänka på hur du står,går och sitter. Sen finns ju tens apparat som man kan låna som kan lindra,foglossningsbälte,ev akupunktur. Skulle råda dig att kontakta sjukgymnast så du får just den rätta och bästa hjälpen för just dina besvär
Såna besvär har ju inte jag.
Jag undrade mest om det var fler som inte har ont.
Jag har bara ont nån gång ibland förutom ryggen som gör ont om jag lägger mig på rygg.
Är jag konstig som inte har ont konstant? Borde alla ha ont av foglossning nu? Jag oroar mig för att benen inte kommer öppnas upp så den inte kommer ut :-|
21+3 idag
Jag har ingen foglossning alls och har inte haft det de två tidigare graviditeterna heller. Hoppas jag slipper det även framöver. Får dessvärre stå ut med illamåendet...
Okej men skulle ändå råda dig till att söka hjälp med övningar eller så innan se ev blir värre. Tänkte liksom ju tyngre och större man blir desto mer belastning blir det ju för ryggen. Jag sökt ju sjukgymnast redan innan denna graviditeten för att bygga upp kroppen. Då jag visste att skulle jag bli gravid igen så skulle foglossningen komma tidigare och troligtvis bli ännu värre.
Så tänker kan du lindra så du inte alls får ont och de inte blir värre är det ju värt det.
Ne du är inte konstigt och alla får inte ont av foglossning. En del får de ju att lukra upp sig utan att de känner något ju. Tror inte du behöver oroa dig. Men prata med bm så kanske kan lugna dig. Min foglossning blir ju väldigt mycket värre om jag rör mig mycket pch så.
Kanske att du känner din mer om du rör dig mer,gör en viss rörelse eller just ligger på rygg. De första är att tänka på hur du går och så. Och ev bälte. För mig hjälpt bälte mycket bra när jag väntade första barnet när jag bara hade foglossning i ryggen och inte alls så illa som andra och denna graviditeten.
Kanske därför. Jag rör mig knappt. Jag ligger ner så mycket jag kan.
Det känns svagt ibland när jag väl rör mig.