• beso

Gravid efter upprepade missfall

Hej alla! Här tänkte jag vi kunde stötta o tipsa varandra o utbyta erfarenheter om hur det är att fått flera missfall och sen vänta barn igen!

Jag är själv 39år har tre barn. Men har de senaste tre åren fått 7 tidiga missfall runt bim eller nån v efter. Nu har jag fått trombyl o progesteron utskrivet.

Fick missfall senast 19 okt men lyckades bli gravid direkt! :) Är fortfarande innan bim men testade helt klart posetivt idag och har tidigare testat extremt svagt posetivt i flera dagar! Efter alla missfall har jag testat negativt på flera test.

Vi är jätteglada men naturligtvis också superoroliga! :( Skillnaden denna gång är att graviditetssymptomen är mycket starkare och kom väldigt tidigt. Samt att jag fått medicin.

Ni som har solskenshistorier på gärna också dela med er och sprid lite hopp! :)

Kram till er alla och lycka till! :)

• Svar på tråden Gravid efter upprepade missfall
  • LFF
    beso skrev 2017-11-15 14:19:54 följande:
    Verkligen skumt att d kan va så olika i olika graviditeter! Anledningen att jag nu e exta nyfiken e för att mina symptom varit jättetydliga långt innan bim..så tanken slog mig att d kanske e två!!? Hehe! Men då behöver d ju inte alls vara så.

D där med att en tvilling kommer ut bara..eller först..

Jag undrar om jag va med om det då jag väntade min 4åriga kille (därför jag tänker du har fullt upp hehe)..

Anyway..I v 10 fick jag en oväntad störtblödning o de rann längsbenen..på akuten sa dom att min son låg kvar o mådde bra..Därför trots att det kom ut en 1dm stor klump..men borde dom inte ha undersökt den då?

Jag har en farbror o faster som e tvillingar..enäggstvillingar tror jag..
    Om det är din farbror och faster som är tvillingar är de garanterat tvåäggs :) Men, då är också sannolikheten för att den ärftliga faktorn att släppa två ägg finns hos dig via din pappas gener.

Ja, det är inget ovanligt egentligen att en tvilling stöts ut så som det kan ha varit i ditt fall. Tyvärr så görs det inga undersökningar på det. Enda gången man faktiskt vet att det är så är om man gjort ett tidigt VUL och då fått veta att det är två och sen får en blödning och bara en är kvar.

Jag skulle, i ditt fall med flera missfall bakom dig, ringa till en privat gynekologmottagning och be om ett tidigt VUL. Både för att lugna nerverna (förhoppningsvis) genom att få se att det faktiskt finns något där inne som gror, samt att det är rätt skönt ändå att vara förberedd redan från start på att det blir två (med alla extra inköp som kan behöva göras).
  • beso
    LFF skrev 2017-11-15 14:32:34 följande:

Om det är din farbror och faster som är tvillingar är de garanterat tvåäggs :) Men, då är också sannolikheten för att den ärftliga faktorn att släppa två ägg finns hos dig via din pappas gener.

Ja, det är inget ovanligt egentligen att en tvilling stöts ut så som det kan ha varit i ditt fall. Tyvärr så görs det inga undersökningar på det. Enda gången man faktiskt vet att det är så är om man gjort ett tidigt VUL och då fått veta att det är två och sen får en blödning och bara en är kvar.

Jag skulle, i ditt fall med flera missfall bakom dig, ringa till en privat gynekologmottagning och be om ett tidigt VUL. Både för att lugna nerverna (förhoppningsvis) genom att få se att det faktiskt finns något där inne som gror, samt att det är rätt skönt ändå att vara förberedd redan från start på att det blir två (med alla extra inköp som kan behöva göras).

Nej men min farbror va kvinna från början ;D ..nej då f*n va dum jag e haha! ;D

Dessutom har min man tvillingsystrar som troligtvis är enäggstvillingar..

Tycker d va dumt av dom att inte kolla min lilla klump..man vill ju veta liksom! :(

Ska absolut ta ditt råd o boka vul så snart som möjligt. Hur långt efter bil kan dom se nåt? En eller två v? V sju kan dom väl se hjärtljud? O v 7 e väl 2v efter bim?
  • LFF
    beso skrev 2017-11-15 14:46:28 följande:
    Nej men min farbror va kvinna från början ;D ..nej då f*n va dum jag e haha! ;D

Dessutom har min man tvillingsystrar som troligtvis är enäggstvillingar..

Tycker d va dumt av dom att inte kolla min lilla klump..man vill ju veta liksom! :(

Ska absolut ta ditt råd o boka vul så snart som möjligt. Hur långt efter bil kan dom se nåt? En eller två v? V sju kan dom väl se hjärtljud? O v 7 e väl 2v efter bim?
    Din mans tvillingsystrar kan inte påverka om du släpper fler ägg :) Däremot, om de är tvåäggs (enäggs säger de är slumpen även om det i vissa släkter är vanligare med enäggs än i andra) så kan han ge era barn genen för att släppa fler ägg i taget.

Ring och prata med dem. Det är i v7+ (alltså v8 beroende på hur man räknar) som det är mer eller mindre säkert att man kan se hjärtat. Min gyn ville inte boka tidigare än så. Trodde jag var i 7+5 men blev bedömd till 7+2 när mina gryn visade upp sig första gången. Men ring och säg när du skulle haft BIM så räknar de ut när du bäst kan komma och kolla läget.

Försökte lägga upp en bild på mina gryn men den vill inte :)
  • beso
    LFF skrev 2017-11-15 14:57:34 följande:

Din mans tvillingsystrar kan inte påverka om du släpper fler ägg :) Däremot, om de är tvåäggs (enäggs säger de är slumpen även om det i vissa släkter är vanligare med enäggs än i andra) så kan han ge era barn genen för att släppa fler ägg i taget.

Ring och prata med dem. Det är i v7+ (alltså v8 beroende på hur man räknar) som det är mer eller mindre säkert att man kan se hjärtat. Min gyn ville inte boka tidigare än så. Trodde jag var i 7+5 men blev bedömd till 7+2 när mina gryn visade upp sig första gången. Men ring och säg när du skulle haft BIM så räknar de ut när du bäst kan komma och kolla läget.

Försökte lägga upp en bild på mina gryn men den vill inte :)

Jag ska ringa redan imorgon o boka! :)

Åh..vill gärna se grynen! :)

Hoppas d funkar! :)
  • LFF

Efter att ha sparat om bilden (den tyckte det var nån delnings "violation" på bilden) så lyckades jag.

Här är de, första gången jag fick se dem.

• beso

Åh så underbart! :D

Tänk vilken lycka! Och chock kan jag tänka mig haha!? ;) Superfina små gryn! :) :) :)

Längtar till att få se mitt lilla om hen bara hänger sig kvar..!

Men nu när jag tar medicinerna så ökar ju chanserna iaf o det e härligt att höra att det gått så bra för andra! :)

• beso

Läste biverkningar på progesteron tabletterna..skulle jag inte gjort..står om blodproppar o annat läskigt..

Någon som fått biverkningar av medicinerna?

• beso

Nu har jag bim imorgon fredag. Det är då blödningen o missfallet brukar börja. Så nervös nu.. Känner dock mkt mer graviditetssymptom nu än vid tidigare graviditeter som blivit mf. Fick till o med hårdmage idag! Jippie! ;)

Samt lite illamående. Är jättetrött o brösten e större o gör ont o d molar i bebismagen. Fortsätter med tromb o progesteron o hoppas..hoppas.. Jobbig orolig väntan! :/

Svar på tråden Gravid efter upprepade missfall