• Aniiee

Det heter inte.....

...Orelevant. Det heter IRrelevant.

Så, nu vet ni. Inte för att någon bryr sig, utom jag, kanske....

Fler exempel på liknande?

Jag älskar kanske mindre än vad jag gjorde förr, men mer än du nånsin får veta
  • Svar på tråden Det heter inte.....
  • Stårschan
    Voluptuous Shalimar skrev 2017-11-17 16:34:47 följande:
    Ja. Borde väl gå? Desto mer pengar hon tjänade, ju dyrare vanor skaffade hon sig. Eller?
    Nej! Nej nej nej nej. NEJ. Absolut inte. Konstruktionen är "ju" blabla, "desto". Aldrig åt andra hållet. Det blir helt fel.
  • UniformYankie
    EnAnonumius skrev 2017-11-19 10:58:58 följande:
    Ja det är ju inte svårt.

Även dessa förkortningar många sysslar med på vissa ord. Som exempelvis många förkortar Någon/Något med ngn/ngt.  Hade det varit ett SMS eller rent av "twitter" /där man har max 160 tecken) så må det ju vara hänt men på ett diskussionsforum, som typ Familjeliv, Flashback, Hamsetrpaj etc, så är det ju bara direkt löjligt? 
    Ja, jag är bombsäker på att de allra flesta vet att det heter t.ex "dig". Då är ju "dej" inte ens en förkortning, så varför gå in och ändra ordet och stava fel med flit? 
    Haha ja det där stör mig också! Kom igen! Då måste man vara förbannat stressad, men vad gör man på ett forum när man är så stressad? Skrikandes

Stör du dig också på de som stavar "Jag" som "Jah" eller "Ja"? Själv känner jag hur det börjar klia innanför huden när folk stavar det så... Rynkar på näsan
  • EnAnonumius
    UniformYankie skrev 2017-11-20 08:51:18 följande:
    Ja, jag är bombsäker på att de allra flesta vet att det heter t.ex "dig". Då är ju "dej" inte ens en förkortning, så varför gå in och ändra ordet och stava fel med flit? 
    Haha ja det där stör mig också! Kom igen! Då måste man vara förbannat stressad, men vad gör man på ett forum när man är så stressad? Skrikandes

Stör du dig också på de som stavar "Jag" som "Jah" eller "Ja"? Själv känner jag hur det börjar klia innanför huden när folk stavar det så... Rynkar på näsan
    He he. Ja jag stör mig på att det används "Ja" i stället för "jag".  Fast skall jag vara ärlig så är det något jag stör mig på mig själv, då det händer att jag också slinker in med "Ja" i stället för jag, även om det sker sällan, men det händer. Skäms

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • UniformYankie
    EnAnonumius skrev 2017-11-20 10:21:04 följande:
    He he. Ja jag stör mig på att det används "Ja" i stället för "jag".  Fast skall jag vara ärlig så är det något jag stör mig på mig själv, då det händer att jag också slinker in med "Ja" i stället för jag, även om det sker sällan, men det händer. Skäms
    Tja, det händer väl alla att man stavar fel eller uttrycker sig fel, som jag själv pinsamt nog gjorde tidigare här i tråden. Det viktigaste är väl att man inte gör det med flit, lyssnar på kritik och hela tiden strävar efter förbättring. Sen tycker jag det är bra att man följer samma regler som man gjort under skoltiden när man t.ex skrivit en uppsats, alltså att man dubbelkollar efter stavfel och så. Skrattande
  • adisa

Det heter inte dåligare, det heter sämre.

Det heter inte växt, det heter vuxit (nåja, växt står med i SAOL, men låter fel enligt mig).

Det heter inte varsegod, det heter varsågod.

Det heter inte spjällsäng, det heter spjälsäng.

• Aniiee
    Påven Johanna II skrev 2017-11-19 13:33:07 följande:
    Men menar du att man i den här tråden hela tiden bör reservera sig för dialektala avarter av språket? Jag uppfattade syftet som en möjlighet att påtala felaktigheter som den oinformerade om hen så önskar kan rätta till och därmed förbättra sin vokabulär och språk i övrigt. 
    Från början var väl min tanke att ta upp misshandeln av SKRIFTspråket. Hur folk talar skiter jag i när jag är på forum, jag hör ju inte hur nån låter.

Men när jag skrev ts valde jag att släppa frågan helt fri. Det blir roligast så =P
  • Aniiee
    kottelin skrev 2017-11-19 20:25:39 följande:

Man kanske skulle börja skriva dialektalt... kanske till och med på den äldre varianten av sin dialekt om man kan.
    Undrar hur mycket ni skulle förstå om jag drog på med lite gammal gotländska!

Gutamål är jag inte så vass på att tala men jag förstår det hyfsat bra.

Så va säga er? Skall vör gär de?

tja, vissa anser sig prata som de skriver. För exempel på både det och hur folk på fL pratar, se min tråd "Skriv som du talar!" från 2013. Gankska bra uppslutning, trots det udda ämnet. www.familjeliv.se/forum/thread/71564046-skriv-som-du-talar

Och trots att jag egentligen helst låter döda tråda vara döda så ok, då, om någon mer vill dela med sig av sitt talspråk i skrift.
  • Aniiee
    UniformYankie skrev 2017-11-20 08:51:18 följande:

"Dej" är ju egentligen en svensk stavning för ett gamalt ord för typ kung/statsöverhuvud. Så man kanske ska bli lite smikrad när någon kallar en för dej......
  • UniformYankie
    Aniiee skrev 2017-11-20 14:35:27 följande:
    "Dej" är ju egentligen en svensk stavning för ett gamalt ord för typ kung/statsöverhuvud. Så man kanske ska bli lite smikrad när någon kallar en för dej......
    Jag har inga problem med att man uttalar det som "dej", det är ju hur vanligt som helst, jag gör det själv, men när man skriver det så börjar det rycka i mina fingrar. 

Förlåt.
    *Smickrad.
    Förlåt. I can't help it. Skäms
Svar på tråden Det heter inte.....