• Aniiee

Det heter inte.....

...Orelevant. Det heter IRrelevant.

Så, nu vet ni. Inte för att någon bryr sig, utom jag, kanske....

Fler exempel på liknande?

Jag älskar kanske mindre än vad jag gjorde förr, men mer än du nånsin får veta
  • Svar på tråden Det heter inte.....
  • Seven Costanza
    kottelin skrev 2017-11-19 10:44:25 följande:

Har ofta sett felskrivningar som "jackan är fordrad", nej det är den inte. Den är fodrad!

Och samma fel fast tvärtom när det gäller en fordran angående t ex en skuld... då skrivs det fodran.

Jag orkar inte!

Eller min favorit: moRdern! Har sett det massor av gånger! Man kan ju undra ifall de som vill klä sig moRdernt även skriver att de följer senaste moRdet?
  • Seven Costanza

Stör mig även på folk som skriver ggr när meningen bara syftar på något som händer EN gång - det är bara en bokstav längre att skriva ?gång? och då blir det dessutom rätt.

• kottelin
    Seven Costanza skrev 2017-11-19 11:14:11 följande:
    Eller min favorit: moRdern! Har sett det massor av gånger! Man kan ju undra ifall de som vill klä sig moRdernt även skriver att de följer senaste moRdet?
    Wow, det fenomenet har jag aldrig lagt märke till"

Haha, kul tanke!
    Ja, typ så...
  • Virriga Vera
    kottelin skrev 2017-11-19 10:44:25 följande:
    Har ofta sett felskrivningar som "jackan är fordrad", nej det är den inte. Den är fodrad!

Och samma fel fast tvärtom när det gäller en fordran angående t ex en skuld... då skrivs det fodran.

Jag orkar inte!
    De som inte kan skilja på ärm och, samma sak där.
  • 8airam8

Kmr

Tkr

Ksk

Lr

Ja istället för jag

Nt

The first glass of wine is all about the food, the second glass is about love and the third glass is about mayhem.
  • Seven Costanza
    kottelin skrev 2017-11-19 11:59:36 följande:

Wow, det fenomenet har jag aldrig lagt märke till"

Haha, kul tanke!

Mm, jag tänker mig att de som gör fel på detta är folk som i sin dialekt inte uttalar r:et sådär tydligt som man gör i t ex skånska. Att man liksom tror att det ska vara ett r där när man skriver modern trots att det inte hörs, men jag tycker väl ändå att det är skillnad även i t ex mellansvenska dialekter på hur man säger mod och mord så att man borde höra att det blir fel med moRdern?
  • Åsa
    Seven Costanza skrev 2017-11-19 12:16:38 följande:
    Mm, jag tänker mig att de som gör fel på detta är folk som i sin dialekt inte uttalar r:et sådär tydligt som man gör i t ex skånska. Att man liksom tror att det ska vara ett r där när man skriver modern trots att det inte hörs, men jag tycker väl ändå att det är skillnad även i t ex mellansvenska dialekter på hur man säger mod och mord så att man borde höra att det blir fel med moRdern?
    Det låter tämligen logiskt. På motsvarande vis är det få utanför Stockholmsområgdet(?) som stavar fel på långt  "e" och "ä". Fast vi fick stavningsövningar på det i småskolan ändå, förmodligen eftersom materialet framställdes centralt och läraren saknade urskiljningsförmåga.
  • Påven Johanna II

HÅLLT. Det har aldrig och kommer aldrig att heta "hållt". 

• Åsa
    tobbe01 skrev 2017-11-18 12:25:00 följande:
    "Ejenkligen" kan man ju få skavsår i öronen när man hör. För att inte tala om "alliangsen"
    Dock är ju ng-ljudet i alliansen det äldre, språkhistoriskt mer riktiga, uttalet som kom med från franskan. I äldre SAOB anges det som gängse uttal och n+s-uttalet du (antar jag) tycker är det enda korrekta med beskrivning "mer sällan".
  • Åsa
    Påven Johanna II skrev 2017-11-19 13:25:40 följande:

HÅLLT. Det har aldrig och kommer aldrig att heta "hållt". 

Jodå, det heter det på många håll (sic). Däremot är det inte så slugt att skriva det i vad man vill ska uppfattas som neutral text.
Svar på tråden Det heter inte.....