• Anonym (Hjälp)

Tablett missbruk hjälp

Jag behöver hjälp. Jag har pga kronisk värk och depression lyckats hamna i någon form av tablett missbruk. Jag vet att jag behöver trappa ner men vågar inte be mina läkare om hjälp. Vet någon hur ett nedtrappningsschema kan se ut??

Per dag:

Äter oxascand 4-6 tabletter 10 mg

Oxynorm 5mg 4-5 tabletter

Eller citodon 500mg/30mg 6-8 tabletter

Atarax 4-6 tabletter eller Lergigan 25 mg 3-4 tabletter

Zolpidem 1 tablett varje kväll

Plus Voltaren eller Ipren ibland

Jag behöver inte äta smärtstillande egentligen mer än kanske vid fåtal tillfällen så jag äter de mest för att stilla oro men känns som jag kommer få ett helvete med ångest om jag drar ner på allt för snabbt.

Äter också maxdos av Anti depressiva...

Snälla hjälp mig sluta!

• Svar på tråden Tablett missbruk hjälp
  • Mariell8
    klyban skrev 2017-11-19 14:29:34 följande:

LoL, det kan man med enkelhet göra på opioder, det är bara att det kan bli jävligt otrevligt sluta med dessa mediciner från en dag till annan.

Annat är det med benzo och hög och lång konsumtion, den kan däremot vara dödlig med cold turkey.

Du kan skratta hur mycket du vill men man ska inte försöka sig på att trappa ner opiater/smärtstillande medicin själv.
  • Mariell8
    Anonym (Hjälp) skrev 2017-11-19 14:59:31 följande:

Nej egentligen inre haft sömnproblem alls innan. De kom med depressionen. När jag har värk brukar jag också kunna sova bra eftersom jag tar tabletterna.

Men ska jag nu inte ta några fler tabletter av något och försöka endast ta stilnoct När jag ska sova så art jag iaf får bra sömn?

Om du inte får till att sova kan du testa kamomillthe eller varm mjölk med honung. Det får kroppen slappna av.
  • klyban
    Mariell8 skrev 2017-11-19 15:50:20 följande:
    Du kan skratta hur mycket du vill men man ska inte försöka sig på att trappa ner opiater/smärtstillande medicin själv.

Finns inget farligt som kan hända, så varför säger du en så konstig sak för?
    Låter som du blandat ihop detta med något annat, vad vet i tusan.

hur många meter var det?
  • Mariell8
    klyban skrev 2017-11-19 15:53:13 följande:

Finns inget farligt som kan hända, så varför säger du en så konstig sak för?

Låter som du blandat ihop detta med något annat, vad vet i tusan.

Du ser inget farligt med att laborera med starka mediciner själv? Seriöst?!
  • Anonym (Hjälp)
    Mariell8 skrev 2017-11-19 15:52:04 följande:

Om du inte får till att sova kan du testa kamomillthe eller varm mjölk med honung. Det får kroppen slappna av.

Förlåt men du måste skämta? Visst jag är ingen knarkare men har abstinens så jag skakar o du tror mjölk o honung ska fungera?
  • Mariell8
    Anonym (Hjälp) skrev 2017-11-19 15:59:32 följande:

Förlåt men du måste skämta? Visst jag är ingen knarkare men har abstinens så jag skakar o du tror mjölk o honung ska fungera?

Det får kroppen att slappna av. Om det fungera för dig vet jag inte men det är iallafall inget farligt att testa.

Alternativ två är att du pratar med din läkare om en ordentlig nedtrappningaplan. Har såpass allvarlig abstinens så är det farligt att trappa ned själv. Du har missbrukat så nog kan du likställas med en "knarkare" (en "knarkare" är en person som missbrukar narkotiska preparat eller andra starka läkemedel).
  • Queennr1
    Mariell8 skrev 2017-11-19 15:58:26 följande:

Fast det handlar om att successivt minska ned efter att hon använt i sex veckor. Knappast läge att vara tvungen att lägga in sig på avgiftningen liksom.
  • Anonym (Hjälp)
    Queennr1 skrev 2017-11-19 16:20:04 följande:

Fast det handlar om att successivt minska ned efter att hon använt i sex veckor. Knappast läge att vara tvungen att lägga in sig på avgiftningen liksom.

Nu har jag börjat få känningar att av mindre hjärtklappning och smygande ångest... som jag hade imorse innan jag tog en oxy.. Ska jag stå emot eller ta något mer för att Lindra? Hur mkt är för mkt om jag vill minska? Hoppas du förstår vad jag menar...
  • Queennr1
    Anonym (Hjälp) skrev 2017-11-19 16:23:54 följande:

Nu har jag börjat få känningar att av mindre hjärtklappning och smygande ångest... som jag hade imorse innan jag tog en oxy.. Ska jag stå emot eller ta något mer för att Lindra? Hur mkt är för mkt om jag vill minska? Hoppas du förstår vad jag menar...

En citodon eller två kanske?
  • klyban
    Mariell8 skrev 2017-11-19 15:58:26 följande:

Man är ordinerad en viss mängd, och tar mindre.
    Hur kan du kalla detta experimenterande och ta mindre än ordination?

Det finns inget farligt med att trappa ned, punkt slut.
    Hade vi pratat om ta mer, då är vi på samma sida igen.

Så nej, det finns INGET farligt med att trappa ned, då inget farligt kommer hända överhuvudtaget.
    "Bara" otrevliga abstinenser.

Varför stressar du upp TS på nått som inte ens stämmer?
    Hade du pratat om långvarig benzokonsumtion, så kan vi börja prata.
    Men inte med opioider,  inte en chans.

hur många meter var det?
Svar på tråden Tablett missbruk hjälp