• Anonym (Hjälp)

Tablett missbruk hjälp

Jag behöver hjälp. Jag har pga kronisk värk och depression lyckats hamna i någon form av tablett missbruk. Jag vet att jag behöver trappa ner men vågar inte be mina läkare om hjälp. Vet någon hur ett nedtrappningsschema kan se ut??

Per dag:

Äter oxascand 4-6 tabletter 10 mg

Oxynorm 5mg 4-5 tabletter

Eller citodon 500mg/30mg 6-8 tabletter

Atarax 4-6 tabletter eller Lergigan 25 mg 3-4 tabletter

Zolpidem 1 tablett varje kväll

Plus Voltaren eller Ipren ibland

Jag behöver inte äta smärtstillande egentligen mer än kanske vid fåtal tillfällen så jag äter de mest för att stilla oro men känns som jag kommer få ett helvete med ångest om jag drar ner på allt för snabbt.

Äter också maxdos av Anti depressiva...

Snälla hjälp mig sluta!

• Svar på tråden Tablett missbruk hjälp
  • Mariell8
    klyban skrev 2017-11-19 23:41:53 följande:

Du klarar inte ens av ge en tillförlitlig källa på detta, eller ens någon källa.

Hade du pratat däremot pratat om en person som inte är ordinerad, och en diskussion om att äta sådan medicin.

Där skulle du ha en poäng, inte här.

Ge källa, eller så avslutar jag med att du är totalt clueless om detta, punkt.

Du läs vad ts har skrivit!

Dessutom är inte ta ordinerad såpass mycket tabletter varje dag...
  • klyban
    Mariell8 skrev 2017-11-20 10:06:25 följande:
    Du läs vad ts har skrivit!

Dessutom är inte ta ordinerad såpass mycket tabletter varje dag...

Kan inte se en enda mening som säger TS har gjort fel i sin medicinering.
    Så frågan är varför du säger jag ska läsa, och sen läser du inte själv.Citodonen går liksom inte ta mer än 8 per dygn.
    Men detta är inte pga kodeinet, utan pga paracetamolen man inte kan ta mer.

Oxy´n, den är vi extremt långtifrån maxdosen, man har tabletter x4 mer aktiv substans, med samma antal per dag.

Varför försöker du underminera TS?
    Och hur kommer det sig att du inte kommer med en källa som påvisar ditt påstående, kan det vara så att det inte finns?
    Nästan allt du säger är ju fel, varför gör du så?

hur många meter var det?
  • Anonym (Hjälp)
    klyban skrev 2017-11-19 23:44:15 följande:

Bry dig inte om Mariell8, den användaren har inte en susning om vad h*n säger.

Förstår inte vad personens agenda är, verkar nu ha målat in sig i ett hörn.

Hoppas natten har varit bra(om nu du inte sitter här nu ;) ), så är detta över snart ska du se.

Tack för omtanken! Jag tog 2 stilnoct men de tog säkert 2 timmar att somna. Konstigt för jag brukar somna snabbt på bara 1. Tror du att de är för ATn? Sov till 8 och sen somnade om tills nu... inte kallsvettig under natten men de kom mellan 8-10.30... hmmm.. känns ju bra att jag fixat denna början iaf...
  • klyban
    Anonym (Hjälp) skrev 2017-11-20 10:35:12 följande:
    Tack för omtanken! Jag tog 2 stilnoct men de tog säkert 2 timmar att somna. Konstigt för jag brukar somna snabbt på bara 1. Tror du att de är för ATn? Sov till 8 och sen somnade om tills nu... inte kallsvettig under natten men de kom mellan 8-10.30... hmmm.. känns ju bra att jag fixat denna början iaf...

Jag tror du bara är allmänt orolig hur det ska gå för dig.
    Men övertygad du löser detta problem enkelt.

Komihåg att den sista dos du plockar bort, är den inför natten.
    Då det är bättre och sova, än slippa svettas under dagen.

Såg du sen där hur mariell8 berättar för dig du har fått ordinerat för mycket och antar det betyder att du tagit för mycket också.
    Men du skriver ju klart och tydligt "eller" när du pratar om vad du tar och på citodonen och oxy´n.

hur många meter var det?
  • Anonym (Hjälp)
    klyban skrev 2017-11-20 10:45:34 följande:

Såg du sen där hur mariell8 berättar för dig du har fått ordinerat för mycket och antar det betyder att du tagit för mycket också.

Men du skriver ju klart och tydligt "eller" när du pratar om vad du tar och på citodonen och oxy´n.

Ja jag har aldrig tagit för mkt av något. De enda jag tagit mer av är oxascand - mer än läkarens ordination men inte mer än maxdos. Varit noga med det trots allt.

Kan dr vara så att stilnoct verkar sämre iom att jag inte har andra substanser i mig?
  • klyban
    Anonym (Hjälp) skrev 2017-11-20 11:10:06 följande:
    Ja jag har aldrig tagit för mkt av något. De enda jag tagit mer av är oxascand - mer än läkarens ordination men inte mer än maxdos. Varit noga med det trots allt.

Kan dr vara så att stilnoct verkar sämre iom att jag inte har andra substanser i mig?

Tror ingen av dessa boostar stilnoct på något sätt, men vet inte till 100%.
    Enda är väl alkohol och grapefrukt som jag vet om.

Jag tror nog bara du tänker lite för mycket för tillfället, och du orolig över detta.
    Vilket är helt normalt, men du verkar ha motivationen att sluta, så inga problem säger jag.
    Men visst det krävs en arbetsinsats, dock inte så stor som om nu ätit oxyn i tex ett år och varaktigt.
    För då hade du fått reda på hur en riktigt AT är, där man mår total skit i kanske upp till 14 dagar innan det vänder ned igen(allt har med mängd och frekvens måste man tillägga).

hur många meter var det?
  • Mariell8
    klyban skrev 2017-11-20 10:31:04 följande:

Kan inte se en enda mening som säger TS har gjort fel i sin medicinering.

Så frågan är varför du säger jag ska läsa, och sen läser du inte själv.Citodonen går liksom inte ta mer än 8 per dygn.

Men detta är inte pga kodeinet, utan pga paracetamolen man inte kan ta mer.

Oxy´n, den är vi extremt långtifrån maxdosen, man har tabletter x4 mer aktiv substans, med samma antal per dag.

Varför försöker du underminera TS?

Och hur kommer det sig att du inte kommer med en källa som påvisar ditt påstående, kan det vara så att det inte finns?

Nästan allt du säger är ju fel, varför gör du så?

Ts har ett missbruk så självklart gör h*n fel i sin medicinering!

Och har man såpass allvarliga abstinenssymtom så ska man inte pröva att trappa ner själv.

Du ska nog inge prata om brist på källor...
  • Anonym (Hjälp)
    Mariell8 skrev 2017-11-20 12:53:03 följande:
    Ts har ett missbruk så självklart gör h*n fel i sin medicinering!

Och har man såpass allvarliga abstinenssymtom så ska man inte pröva att trappa ner själv.

Du ska nog inge prata om brist på källor...
    Tror inte de är så allvarligt för jag har lyckats mer än halvera intaget på 2 dygn och mår bättre.. värst var första dagen men nu går de bättre :)

tacksam för stöd som gör att jag klarar detta istället för att försöka skrämma upp mig :) 
  • Anonym (Hjälp)
    klyban skrev 2017-11-20 11:23:12 följande:

Tror ingen av dessa boostar stilnoct på något sätt, men vet inte till 100%.
    Enda är väl alkohol och grapefrukt som jag vet om.

Jag tror nog bara du tänker lite för mycket för tillfället, och du orolig över detta.
    Vilket är helt normalt, men du verkar ha motivationen att sluta, så inga problem säger jag.
    Men visst det krävs en arbetsinsats, dock inte så stor som om nu ätit oxyn i tex ett år och varaktigt.
    För då hade du fått reda på hur en riktigt AT är, där man mår total skit i kanske upp till 14 dagar innan det vänder ned igen(allt har med mängd och frekvens måste man tillägga).

tror du har rätt. oroar mig för att inte kunna sova tex och då blir de ju lätt att man sen inte somnar osv.. men de känns bättre idag.. hittills bara tagit 1 tablett och atarax... ska max ta 2 tabletter idag och imorgon max 1... tror de kommer gå bra :) jättetacksam för ditt stöd, de har gjort hela skillnaden tror jag!
  • Mariell8
    klyban skrev 2017-11-20 10:45:34 följande:

Vart har jag skrivit att ts har fått för myclet medicin ordinerat?
Svar på tråden Tablett missbruk hjälp