• Anonym (Hjälp)

Tablett missbruk hjälp

Jag behöver hjälp. Jag har pga kronisk värk och depression lyckats hamna i någon form av tablett missbruk. Jag vet att jag behöver trappa ner men vågar inte be mina läkare om hjälp. Vet någon hur ett nedtrappningsschema kan se ut??

Per dag:

Äter oxascand 4-6 tabletter 10 mg

Oxynorm 5mg 4-5 tabletter

Eller citodon 500mg/30mg 6-8 tabletter

Atarax 4-6 tabletter eller Lergigan 25 mg 3-4 tabletter

Zolpidem 1 tablett varje kväll

Plus Voltaren eller Ipren ibland

Jag behöver inte äta smärtstillande egentligen mer än kanske vid fåtal tillfällen så jag äter de mest för att stilla oro men känns som jag kommer få ett helvete med ångest om jag drar ner på allt för snabbt.

Äter också maxdos av Anti depressiva...

Snälla hjälp mig sluta!

• Svar på tråden Tablett missbruk hjälp
  • klyban
    Mariell8 skrev 2017-11-19 16:03:03 följande:
    Det får kroppen att slappna av. Om det fungera för dig vet jag inte men det är iallafall inget farligt att testa.

Alternativ två är att du pratar med din läkare om en ordentlig nedtrappningaplan. Har såpass allvarlig abstinens så är det farligt att trappa ned själv. Du har missbrukat så nog kan du likställas med en "knarkare" (en "knarkare" är en person som missbrukar narkotiska preparat eller andra starka läkemedel).

NEJ, nej nej, det stämmer inte, sluta stressa upp TS med felaktigheter.
    Men berätta gärna vad du tror ska hända, så får vi veta vad du tror och om du kan backa upp det.

hur många meter var det?
  • Anonym (Hjälp)
    Queennr1 skrev 2017-11-19 16:29:42 följande:

En citodon eller två kanske?

Om jag vanligen brukar ta 4-8 citodon eller 4-6 oxy plus oxascand m.m är de "bra" då om jag lyckas hålla mig isag med 2 oxy och atarax plus sömntabletter? Är de en bra första minskning eller?
  • Queennr1
    Anonym (Hjälp) skrev 2017-11-19 16:51:18 följande:

Om jag vanligen brukar ta 4-8 citodon eller 4-6 oxy plus oxascand m.m är de "bra" då om jag lyckas hålla mig isag med 2 oxy och atarax plus sömntabletter? Är de en bra första minskning eller?

Det är ju en minskning med mer än hälften så det tycker jag.
  • klyban
    Queennr1 skrev 2017-11-19 17:06:00 följande:
    Håller med, även om jag tror man kunde varit mer aggressiv i sin nedtrappning.
    hur många meter var det?
  • Anonym (Hjälp)
    Queennr1 skrev 2017-11-19 17:06:00 följande:

klyban skrev 2017-11-19 17:14:13 följande:

Jag har inte tagit den andra oxy än.. Ska hålla mig så länge jag kan.. tänker att de väl måste vara bäst att jag lyckas sova länge för då går ju mer tid.

Visst är oxy starkare än citodont? Tänker att jag imorgon isf tar citodon o börjar helt sluta med oxy då. ?
  • klyban
    Anonym (Hjälp) skrev 2017-11-19 17:19:35 följande:
    Jag har inte tagit den andra oxy än.. Ska hålla mig så länge jag kan.. tänker att de väl måste vara bäst att jag lyckas sova länge för då går ju mer tid.

Visst är oxy starkare än citodont? Tänker att jag imorgon isf tar citodon o börjar helt sluta med oxy då. ?

Ja, Kodein anses vara den mildaste, oxy kanske trea som utskriven.
    Jag sa jag behövde smärtstillande för axel, där vägrade man ge tramadol utan gav oxy istället.
    Jag struntade i vilket, då smärtan var bedrövlig före operationen.

Gör som du vill med den andra oxy´n, det värsta som sker om du låter bli, är väl du kanske vaknar 3-5 imorgon bitti.
    Om inte, så vet du.

hur många meter var det?
  • Queennr1
    klyban skrev 2017-11-19 17:14:13 följande:

Man får dock inte glömma det psykologiska.
  • klyban
    Queennr1 skrev 2017-11-19 17:33:44 följande:
    Man får dock inte glömma det psykologiska.

Sant, det finns en del och tänka på.
    Men man tycker det inte bör gått så djupt med ~9 veckors konsumtion.
    Men de närmaste dagarna som kommer dessa frågetecken rätas ut.

hur många meter var det?
  • Mariell8
    Queennr1 skrev 2017-11-19 16:20:04 följande:

Fast det handlar om att successivt minska ned efter att hon använt i sex veckor. Knappast läge att vara tvungen att lägga in sig på avgiftningen liksom.

Lägga in sig för avgiftning är väl lite drastiskt
  • Mariell8
    klyban skrev 2017-11-19 16:30:56 följande:

Man är ordinerad en viss mängd, och tar mindre.

Hur kan du kalla detta experimenterande och ta mindre än ordination?

Det finns inget farligt med att trappa ned, punkt slut.

Hade vi pratat om ta mer, då är vi på samma sida igen.

Så nej, det finns INGET farligt med att trappa ned, då inget farligt kommer hända överhuvudtaget.

"Bara" otrevliga abstinenser.

Varför stressar du upp TS på nått som inte ens stämmer?

Hade du pratat om långvarig benzokonsumtion, så kan vi börja prata.

Men inte med opioider,  inte en chans.

Ta har inte tagit kontakt med läkaren och har ingen nedtrappningaplan, är då inte ordinerad en mindre dos.
Svar på tråden Tablett missbruk hjälp