• man och nöjd

Världens högsta marginalskatt

Efter några år med regeringen Löfvén kan vi konstatera att de sin vana trogen låter skatterna skuta i taket.

Trots enorma budgetöverskott har man höjt marginalskatterna till den grad att de återigen är högst i världen. Återigen är vi på väg mot nivåer som Kjell-Olof Feldt en gång kallade "perverst".

Det värsta är att skatten skjuter i höjden redan vid relaivt normala löner. En heltidsarbetande Stockholmare tjänar idag 38000 kr per månad, vilket innebär 50% marginalskatt.

Den som tjänar mycket ska betala hög skatt sägs det, men vänstern jobbar stenhårt för att kalla vanliga löntagare för höginkomsttagare.

• Svar på tråden Världens högsta marginalskatt
  • KillBill
    dåren110 skrev 2018-02-04 17:03:32 följande:
    När vi dikuterat gränsen för statlig inkomstskatt så har du haft som argument att det är viktigt att de allra rikaste bidrar med mer. Detta innebär att du kallar vissa sjuksköterskor för "de allra rikaste".

Att vänstern inte klarar av att bemöta arguemnt på ett hederligt sätt är orsaken till att högerdebattörer blockas. Vänstern tillåts kalla t.ex mig för nazist - utan åtgärd.

Jag har inte hävdat att det bara är de allra rikaste som ska bidra till mer. Detta är enkelt att kontrollera genom att söka i träden. Du hittar alltså på.

De jag säger är att det är rimligt att de som har högst inkomster betalar en högre procentuell skatt än de som har lägst inkomster. Det är ca 25 % av löntagarna som betalar statligt att skatt och det tycker jag är en rimlig gräns för var man drar gränsen för högst inkomster. 

Sedan är det så att för den sjuksköterska som tjänar 40 000 kronor i månaden (detta utgör tyvärr en mycket liten grupp av sjuksköterskekåren) så utgör den statliga skatten mindre än 200 kr per månad och det tycker alla sjuksköterskor som jag känner är rimligt (sjuksköterskor förstår nämligen att det är skatt som finansierar deras arbetsinsats).

Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Stefanelli

Kill bill; Fast dom som tjänar mest i Sverige bidrar minst. Det är företagare som, enligt tidigare skribenter, inte betalar varken statlig skatt eller värnskatt mm. Dessutom är stora delar av deras inkomst befriad från arbetsgivaravgifter och sociala avgifter. Företagare betalar mindre skatt än en lågavlönad städare procentuellt. S ville skriva upp bolagsskatten till 25% men höjde samtidigt marginalskatter och låste brytpunkterna.

En diskussion om marginalskatter som är korrekt borde bara handla om medelklassen och underklassen. De rika slipper.

• KillBill
    Stefanelli skrev 2018-02-04 17:41:00 följande:

Kill bill; Fast dom som tjänar mest i Sverige bidrar minst. Det är företagare som, enligt tidigare skribenter, inte betalar varken statlig skatt eller värnskatt mm. Dessutom är stora delar av deras inkomst befriad från arbetsgivaravgifter och sociala avgifter. Företagare betalar mindre skatt än en lågavlönad städare procentuellt. S ville skriva upp bolagsskatten till 25% men höjde samtidigt marginalskatter och låste brytpunkterna.

En diskussion om marginalskatter som är korrekt borde bara handla om medelklassen och underklassen. De rika slipper.

Ja jag förstår att storägare på börsen eller företagsledare tjänar mer än exempelvis avdelningschefer men om du läser vad hag skriver så ser du att jag drar gränsen vid de ca 25 % av löntagarna som har högst löner. Det är en gräns som delas av många partiet. Det kan nämnas att moderaterna, om de får makten, bara marginellt kommer justera gränsen för den statliga skatten/marginalskatten.

Vad tycker du om att alliansen och SD stoppade förändringarna av 3:12 reglerna? Regler som gör det möjligt för egenföretagare att betala mycket lägre skatt än löntagare? Hade det inte varit rimligt att höja skatten något?
  • Stefanelli0

Kill bill; Om man menar allvar med att utjämna klyftor mellan fattiga och rika hade man höjt tillbaka bolagsskatten (som det var S och inte M som en gång sänkte) till en nivå som gällde innan 1990. Då hade välavlönade löntagare och företagare "tävlat på lika villkor". Men att man höjer den så lite som från 22-25% hade inte förändat grundförutsättningarna. En företagare betalar ändå mindrr skatt än en städare och klyftorna ökar. Dessutom fortsätter det uppmana folk att starta bolag istället föratt vara löntagare. Det är en katastrof då välfärden får mycket mindre pengar vilket ökar klyftorna ytterligare.

Eftersom S dessutom ville frysa brytpunkterna för statlig skatt och höjde marginalskatterna innebar det att justeringen av 3;12 reglerna, om dom genomförts, ändå skapar ett ÄNNU större gap mellan de rikaste och resten.

• Stefanelli0

Kill bill; Detta är heller ikte fråga om "storägare på börsen". Tonys elfirma kan också enkelt starta bolag och slippa statlig skatt. Vi har idag runt 1.2m företag i Sverige idag och de ökar med 10% varje år. En stor del av ökningen är löneanställda som vill slippa betala statlig skatt.

I hela min bekantsskapskrets är de två som drar in mest pengar netto hantverkare med egna bolag. Inte brutto men netto. Då umgås jag med anställda jurister, läkare och ingenjörer.

• KillBill
    hobbe22 skrev 2018-02-04 19:01:07 följande:

KillBill,

Var det inte så att M vill höja brytpunkten till 43000. Hur kan du kalla det för marginellt? Det är ju en jätteskillnad på hur många % av arbetarna som då skulle drabbas av skatten.

Jag tycker det är mycket märkligt att du pratar om att jämna ut skillnaden mellan de högsta och lägsta inkomsterna i detta kontext. En så här låg brytpunkt handlar mer om att jämna ut mellan låg och medelinkomsttagare.

Bara för att du tycker det är rimligt att 37% av heltidsarbetarna ska betala 50% marginalskatt betyder inte att du har rätt. Det handlar om mediokra inkomster. Djupt orättvist att sätta stopp för vanligt folk på detta sätt.

Jag har tidigare lanserat tanken om en höginkomsttagarskatt på t.ex 75% på inkomster över 1 miljone Euro. En sådan skulle verkligen kunna uppfattas som rättvis. Sen har vi problemet med att företagare spelar i en annan liga. Företagaren som kan köpa bärbara datorer till kidsen i julklapp får dessa till en fjärdedel av kostaden jämfört med en anställd som köper samma sak med hårt skattade pengar.

Hur kan du tycka det är bra?

Historisk sett så har brytpunkten för statlig skatt räknats upp med några procent. (I år så ökade brytpunkten bara med KPI). Med normal uppräkning så kommer brytpunkten att hamna på 40 000 kr en gräns som moderaterna vill höja till 43 000 kr. skillnaden i skatt mellan 40 000 och 43 000 är 600 kr vilket motsvarar 1,4 % på en inkomst på 43 000 kronor. Jag vill inte påstå att det är en jätteskillnad.  Marginalskatten kommer med moderaternas förslag närma sig 60 % på inkomster över 56 000 kronor.

Vad gäller beskattning av företagare så vill socialdemokraterna skärpa de sk 3:12 reglerna. Alliansen vill inte göra någon skärpning av beskattning av företagare överhuvudtaget. 

• KillBill
    Stefanelli0 skrev 2018-02-04 18:11:34 följande:

Kill bill; Om man menar allvar med att utjämna klyftor mellan fattiga och rika hade man höjt tillbaka bolagsskatten (som det var S och inte M som en gång sänkte) till en nivå som gällde innan 1990. Då hade välavlönade löntagare och företagare "tävlat på lika villkor". Men att man höjer den så lite som från 22-25% hade inte förändat grundförutsättningarna. En företagare betalar ändå mindrr skatt än en städare och klyftorna ökar. Dessutom fortsätter det uppmana folk att starta bolag istället föratt vara löntagare. Det är en katastrof då välfärden får mycket mindre pengar vilket ökar klyftorna ytterligare.

Eftersom S dessutom ville frysa brytpunkterna för statlig skatt och höjde marginalskatterna innebar det att justeringen av 3;12 reglerna, om dom genomförts, ändå skapar ett ÄNNU större gap mellan de rikaste och resten.

Att alliansen släppte igenom frysningen av brytpunkten men sa nej till skärpning av 3:12 reglerna har i så fall resulterat i att gapet i inkomst mellan medelinkomsttagare och de rikaste ökar  ännu mer..
  • KillBill

Man kan konstatera att alliansen inte gjorde särskilt mycket för att förändra marginalskatten under de 8 år de satt vid makten 2007-2014 och signalerna är ungefär detsamma nu. Det kommer inte bli någon större förändring av marginalskatten om alliansen kommer till makten.

• KillBill
    wlgkrm skrev 2018-02-04 21:10:41 följande:

Sluta tramsa. Det är regeringen som regerar och deras budget som röstats igenom.

Du kommer inte ifrån att alliansen släppte igenom frysningen av brytpunkten för marginalskatt (något som drabbar löntagare) men vägrar tillsammans med SD att öka kapitalskatten på utdelning från 20 till 25 procent (något som skulle drabba förmögna egenföretagare).

• dubbelnollan

Det spelar ingen roll om egenföretagarens skatt ligger på 20 eller 25%, det skiljer ändå en ocean av skatt om man jämför med en löntagare.

Du har rätt i att Alliansen valde jobbskatteavdrag framför att sänka marginalskatterna.

Det är svårt att sänka marginalskatterna eftersom så många inte fattar vad det är, vilket vi tyvärr ser exempel på i denna tråd. Att S under denna mandatperiod höjt marginalskatterna är oförlåtligt.

Det är positivt att du nu postar bilder som visar att marginalskatten är 60%. Hoppas du nu erkänner detta. Jag postade ju också en länk till skatteverkets skattetabell, men jag tror det var mot FL's regler.

Svar på tråden Världens högsta marginalskatt