• man och nöjd

Världens högsta marginalskatt

Efter några år med regeringen Löfvén kan vi konstatera att de sin vana trogen låter skatterna skuta i taket.

Trots enorma budgetöverskott har man höjt marginalskatterna till den grad att de återigen är högst i världen. Återigen är vi på väg mot nivåer som Kjell-Olof Feldt en gång kallade "perverst".

Det värsta är att skatten skjuter i höjden redan vid relaivt normala löner. En heltidsarbetande Stockholmare tjänar idag 38000 kr per månad, vilket innebär 50% marginalskatt.

Den som tjänar mycket ska betala hög skatt sägs det, men vänstern jobbar stenhårt för att kalla vanliga löntagare för höginkomsttagare.

• Svar på tråden Världens högsta marginalskatt
  • jantelever

original: Kolla tex här;

statistik.stockholm.se/omradesfakta

(finns massor av sådana här sidor för olika områden i Sverige men kan inte länka allt)

I Stockholms innerstad totalt röstar 60% på alliansen. Tittar du mer specifikt på valfritt område där medelinkomsten är hög (Bromma, Lidingö, Ödtermalm etc) röstar runt 50% M

• Original
    jantelever skrev 2018-02-02 17:51:49 följande:

original: Kolla tex här;

statistik.stockholm.se/omradesfakta

(finns massor av sådana här sidor för olika områden i Sverige men kan inte länka allt)

I Stockholms innerstad totalt röstar 60% på alliansen. Tittar du mer specifikt på valfritt område där medelinkomsten är hög (Bromma, Lidingö, Ödtermalm etc) röstar runt 50% M

Tro det eller ej men det finns en värld utanför Stockholm. Dessutom är ju M i princip också för höga skatter.
  • jantelever

Original: Suck. Jag skrev att jag inte kan länka till allt. Men titta på välbärgade områden runt Uppsala, runt Malmö, Göteborg etc så är mönstret ezakt detsamma.

S får egen majoritet i de fatrigaste områdena. M i de rikare. Det är ju jävligt simpelt att inse

• Original
    jantelever skrev 2018-02-02 17:57:19 följande:

Original: Suck. Jag skrev att jag inte kan länka till allt. Men titta på välbärgade områden runt Uppsala, runt Malmö, Göteborg etc så är mönstret ezakt detsamma.

S får egen majoritet i de fatrigaste områdena. M i de rikare. Det är ju jävligt simpelt att inse

Men ovan skriver du och andra om sk sossar som undviker skatt genom eget företagande. En smula motsägelsefullt.
  • jantelever

Original och Kill bill; Överlag har ni båda en ytterst märklig debatteknik. Så fort ni inte har några argument (för det mesta) så börjar ni yra om hur folk röstar. Hur är det egentligen relevant för frågeställningen?

Sakfrågan är huruvida marginalkatten är för hög eller inte. Massor av skribenter i tråden länkar till olika källor om att den är för hög för att generera maximalt skatteuttag. Ert ständiga svar är att folk ikte röstar tillräckligt på partier som vill sänka skatten.

Med er märkliga debatteknik kan man ju strunta i att debattera. Det handlar ju bara om vad folk röstar på för parti. Miljön är inte viktig alls på något sätt, för bara 5% av befolkningen stödjer milöpartiet. Därmed kan vi stänga alla diskussioner huruvida något miljöfarligt borde börja förbjudas

Ingen majoritet driver frågan om vapenxport bör förbjudas. Därmed är vapenexport något bra och alla diskussioner kring om det ska undvikas är därmed överflödiga. Osv.

• Original
    jantelever skrev 2018-02-02 18:04:42 följande:

Original och Kill bill; Överlag har ni båda en ytterst märklig debatteknik. Så fort ni inte har några argument (för det mesta) så börjar ni yra om hur folk röstar. Hur är det egentligen relevant för frågeställningen?

Sakfrågan är huruvida marginalkatten är för hög eller inte. Massor av skribenter i tråden länkar till olika källor om att den är för hög för att generera maximalt skatteuttag. Ert ständiga svar är att folk ikte röstar tillräckligt på partier som vill sänka skatten.

Med er märkliga debatteknik kan man ju strunta i att debattera. Det handlar ju bara om vad folk röstar på för parti. Miljön är inte viktig alls på något sätt, för bara 5% av befolkningen stödjer milöpartiet. Därmed kan vi stänga alla diskussioner huruvida något miljöfarligt borde börja förbjudas

Ingen majoritet driver frågan om vapenxport bör förbjudas. Därmed är vapenexport något bra och alla diskussioner kring om det ska undvikas är därmed överflödiga. Osv.

Att en majoritet av vuxna skattebetalande väljare röstar för nuvarande lösning med befintliga skatteregler visar inte dig någonting?

Bara för att du tycker länkar till partiska tankesmedjor är viktigt så måste ju inte alla dela det synsättet. Att ha en dialog kring ämnet skatter är klart av godo, men bärigheten i argumenten sätts inte via dina regler.
  • KillBill
    TillFlorida skrev 2018-02-02 17:44:44 följande:

Om man vill kan man komma fram till ännu högre marginalskatt. Texten nedan är ifrån timbro.

timbro.se/skatter/varldens-hogsta-marginalskatt-en-jamforelse-av-marginalskatterna-31-lander/

"Hur räknar man då ut den effektiva marginalskatten? För Sveriges del ser uträkningen ut så här för höginkomsttagare: Om lönen ökar med 100 kronor ökar arbetsgivaravgifterna med 31 kronor och inkomstskatten med 57 kronor ? i det ingår ökningen av kommunalskatt, statlig inkomstskatt och värnskatt. Dessutom försvinner 3 kronor till, eftersom jobbskatteavdraget trappas av på högre inkomster. Nu har vi en nettoinkomst på 40 kronor. Den här nettoinkomsten kommer sedan att konsumeras, och 19 procent av den kommer att vara skatt. Det kan handla om moms, men också energi- och bensinskatter. Totalt kommer 99 kronor att gå i skatt. Det motsvarar 75 procent av arbetsgivarens kostnad på 131 kronor."

Är du seriös? måste du blanda in moms och arbetsgivaravgifter för att komma upp i 60% marginalskatt? Detta är patetiskt.
    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • KillBill
    jantelever skrev 2018-02-02 17:40:05 följande:

kill bill; Jag svarar endast om du svarar först. Du kan inte besvara en fråga med en motfråga och förvänta dig att det är min skyldighet att svara.

Haha säg som det är i stället, du kan inte svaret!

Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • jantenlever

original: Nej det intresserar mig inte speciellt mycket. Det fattar väl vilken idiot som helst att en majoritet av de politiska partierna inte driver de frågor som aldrig genomförts?

Om någon börjar diskutera med mig huruvida vi tar emot för många invandrare tex börjar jag givetvis inte pladdra om vilka partier som eventuellt stödjer det eller ej. Det är ju bara ett sätt att undvika sakfrågan.

Det finns ett flertal artiklar i tråden som är skrivna av oberoende forskare. Bland annat har de internationellt kända forskare som är mest positiva till citerats. De tyckte att brytpunkten skulle ligga kring miljoninkomster. Assar Lindbeck hsr tex citerats, knappast med i någon libeal tankesmedja utan en gammal socialdemokrat.

• Original
    jantenlever skrev 2018-02-02 18:23:56 följande:

original: Nej det intresserar mig inte speciellt mycket. Det fattar väl vilken idiot som helst att en majoritet av de politiska partierna inte driver de frågor som aldrig genomförts?

Om någon börjar diskutera med mig huruvida vi tar emot för många invandrare tex börjar jag givetvis inte pladdra om vilka partier som eventuellt stödjer det eller ej. Det är ju bara ett sätt att undvika sakfrågan.

Det finns ett flertal artiklar i tråden som är skrivna av oberoende forskare. Bland annat har de internationellt kända forskare som är mest positiva till citerats. De tyckte att brytpunkten skulle ligga kring miljoninkomster. Assar Lindbeck hsr tex citerats, knappast med i någon libeal tankesmedja utan en gammal socialdemokrat.

Ja anser man att en majoritet av skattebetalarnas uttryckliga åsikt om vilket system som är mest effektivt inte räknas, ja då är man mest lite oförmögen att se verkligheten.

Du får inte högre bärighet i dina argument för att du låter bli att lyssna på opponenternas inlägg.
Svar på tråden Världens högsta marginalskatt