• man och nöjd

Världens högsta marginalskatt

Efter några år med regeringen Löfvén kan vi konstatera att de sin vana trogen låter skatterna skuta i taket.

Trots enorma budgetöverskott har man höjt marginalskatterna till den grad att de återigen är högst i världen. Återigen är vi på väg mot nivåer som Kjell-Olof Feldt en gång kallade "perverst".

Det värsta är att skatten skjuter i höjden redan vid relaivt normala löner. En heltidsarbetande Stockholmare tjänar idag 38000 kr per månad, vilket innebär 50% marginalskatt.

Den som tjänar mycket ska betala hög skatt sägs det, men vänstern jobbar stenhårt för att kalla vanliga löntagare för höginkomsttagare.

• Svar på tråden Världens högsta marginalskatt
  • Clarkolof

Kill bill: Du ljög alltså igen? Du presenterar inga länkar alls utan bara orerar fritt ur ditt selektiva minne. 

Du sa: "S var mycket kritisk mot avskaffandet av både förmögenhetsskatt och fastighetsskatt (och ledande nationalekonomer instämmer i kritiken)"

Anders Borg och Sandro Scocco? Ledande nationalekonomer??? Du driver med mig nu va? Anders Borg har inte ens en kandidatexamen. Sandro Scocco är en "vanlig ekonom" JAG är lika utbildad som Scocco och mer utbildad än Borg i Nationalekonomi. Det gör mig knappast till "nationalekonom"

Assar Lindbeck, Magnus Henrekson, Tino Sanandaji, Bo Södersten eller Mats Persson tex är LEDANDE nationalekonomer i Sverige. Håkan Selin har jag inte hört talas om. 

När ska du länka till de uttalandena du pratade om tidigare? Gör du inte det är det att beteckna som ännu en av många dåliga lögner av Killbill i denna tråd.

• Clarkolof1
    "Det finns både svenska och internationella nationalekonomer som försvarar hög marginalskatt (den svenska nivån eller högre)" Det är framförallt detta jag vill ha länkar till!
  • KillBill
    Clarkolof skrev 2018-02-07 21:13:46 följande:

Kill bill: Du ljög alltså igen? Du presenterar inga länkar alls utan bara orerar fritt ur ditt selektiva minne. 

Du sa: "S var mycket kritisk mot avskaffandet av både förmögenhetsskatt och fastighetsskatt (och ledande nationalekonomer instämmer i kritiken)"

Anders Borg och Sandro Scocco? Ledande nationalekonomer??? Du driver med mig nu va? Anders Borg har inte ens en kandidatexamen. Sandro Scocco är en "vanlig ekonom" JAG är lika utbildad som Scocco och mer utbildad än Borg i Nationalekonomi. Det gör mig knappast till "nationalekonom"

Assar Lindbeck, Magnus Henrekson, Tino Sanandaji, Bo Södersten eller Mats Persson tex är LEDANDE nationalekonomer i Sverige. Håkan Selin har jag inte hört talas om. 

När ska du länka till de uttalandena du pratade om tidigare? Gör du inte det är det att beteckna som ännu en av många dåliga lögner av Killbill i denna tråd.

Du är alltså välutbildad ekonom som hänger på FL med multipla användarnamn

Tino är f.ö. ingen ledande nationalekonom..
    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Craven

Killbill:Varför svarar du alltid på oväsentliga detaljer istället för sakfrågor? Fram med nationalekonomerna du pratade om nu! 

• KillBill
    Craven skrev 2018-02-07 22:23:29 följande:

Killbill:Varför svarar du alltid på oväsentliga detaljer istället för sakfrågor? Fram med nationalekonomerna du pratade om nu! 

Det börjar bli patetiskt, är du Clarkolofs nya nick?

Det fick bli finansminister Borg och chefsekonom Scocco i stället..
  • KillBill
    Bahoi skrev 2018-02-07 23:39:26 följande:

KillBill,

Tråden handlar om sakfrågan. Marginalskatter. Det handlar alltså inte om Alliansen och de rödgröna.

Har man en gång höjt marginalskatten så krävs det århundradets skattereform för att återgå till en rimlig nivå.

Folk låter sig luras av vänsterpropaganda.

Nu när marginalskatten höjdes skriver Aftonbladet: "Kalle med en lön på 52000 får betala 15 kr mer".

Om marginalskatten skulle sänkas tillbaka till nivå som rådde innan skulle Aftonbladet skriva: Wallenberg får miljoner i skattesänkning. Tant Agda får fortsätta stå i vårdkö. Inget av detta är fel, men Aftonbladet påverkar genom att välja vilken information man publicerar, baserat på vilket budskap man vill ge sina blåsta läsare.

När ska Aftonbladet skriva att Miljardärer betalar lägre % i skatt än kassörskan på Willys?

Bahoi, är det cravens nya nick

Var hittar du på? Aftonbladet har väl aldrig skrivit att marginalskatten på 52 000 skulle vara 15 kr eller något liknande?
  • KillBill
    Bahoi skrev 2018-02-07 23:57:52 följande:

Jo, det har de visst skrivit, men inte exakt med de beloppen.

Du svarade inte på min fråga..

Gällande Aftonbladet så ge mig en länk annars tror jag inte på dig.
  • Johan51

Kill bill; Varken Anders Borg eller Sandro Scocco är nationalekonomer. Du ljög. Inte ens dessa två låtsasekonomer länkade du till.

• KillBill
    Johan51 skrev 2018-02-08 06:49:50 följande:

Kill bill; Varken Anders Borg eller Sandro Scocco är nationalekonomer. Du ljög. Inte ens dessa två låtsasekonomer länkade du till.

Så du kallar Sveriges förra finansminister och Sandro Scocco för låtsasekononer? Ok då vet jag var jag har dig..
  • KillBill
    Bahoi skrev 2018-02-08 00:02:03 följande:

killBill,

En sänkning av marginalskatterna skulle leda till högre skatteintäkter. Du kommer dock vara emot detta så länge S är emot det.

För de rödgröna är avundsjukan viktigare än välförden. De kallar det dock inte avundsjuka utan "rättvisa". De dör hellre i en vårdkö än sänker marginalskatten för att öka BNP och skatteintäkter. De tycker det är bättre att de rika ägnar sig åt skatteplanering än företagande. De tycker det är bra att miljardärer betalar mindre % i skatt än kassörskan på Willys.

Du tror alltså på Lafferkurvan som flera nationalekonomer avfärdar?

Alliansen hävdade också att sänkta skatter skulle leda till högre skatteinkomster (via sk dynamiska effekter). Idag vet vi facit. Skatteintäkterna per capita sjönk under alliansens tid vid makten samtidigt som statsskulden ökade..
Svar på tråden Världens högsta marginalskatt