• man och nöjd

Världens högsta marginalskatt

Efter några år med regeringen Löfvén kan vi konstatera att de sin vana trogen låter skatterna skuta i taket.

Trots enorma budgetöverskott har man höjt marginalskatterna till den grad att de återigen är högst i världen. Återigen är vi på väg mot nivåer som Kjell-Olof Feldt en gång kallade "perverst".

Det värsta är att skatten skjuter i höjden redan vid relaivt normala löner. En heltidsarbetande Stockholmare tjänar idag 38000 kr per månad, vilket innebär 50% marginalskatt.

Den som tjänar mycket ska betala hög skatt sägs det, men vänstern jobbar stenhårt för att kalla vanliga löntagare för höginkomsttagare.

• Svar på tråden Världens högsta marginalskatt
  • johan521

Kill bill; Länka till de "ledande nationalekonomerna" du tidigare hänvisadd till. Varken Anders Borg eller Sandro Scocco är nationalekonomer. Borg har inte ens en examen. Scocco är "vanlig" civilekonom vilket det finns fler än 100 000 av i Sverige.

Du kak inte hävda en massa saker utan att hänvisa. Då är du en lögnare.

• KillBill
    johan521 skrev 2018-02-08 07:19:36 följande:

Kill bill; Länka till de "ledande nationalekonomerna" du tidigare hänvisadd till. Varken Anders Borg eller Sandro Scocco är nationalekonomer. Borg har inte ens en examen. Scocco är "vanlig" civilekonom vilket det finns fler än 100 000 av i Sverige.

Du kak inte hävda en massa saker utan att hänvisa. Då är du en lögnare.

Ämnet har diskuterats tidigare i tråden. Thomas Piketty och Paul Krugman, den senare har fått nobelpriset i ekonomi. Länkar finns i tråden om du söker.

Jag måste fråga, är Johan521 samma person som Johan51 som är samma person som Bahoi som är samma person som Craven som är samma person som Clarkolof som är samma person som osv. 

Det här är tamejfan sinnessjukt.

Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • johan521

Jag är ingen av de du nämner.

Det finns någon enstaka länk i tråden där internationella nationalekonomer försvarar relativt höga marginalskatter men ingen som försvarar de svenska nivåerna (inkl brytpunkter) som du sa. Att du först började svamla om Borg och Scocco (utan länkhänvisningar givetvis) som inte ens är nationalekonomer gör din trovärdighet mycket låg.

Jag har kollat alla länkar i tråden men inga är i närheten av att stärka ditt påstående. Om du ska ha någon trovärdighet kvar får du allt länka till "ledande nationalekonomer" som styrker det du säger.

• KillBill
    johan521 skrev 2018-02-08 07:44:10 följande:

Jag är ingen av de du nämner.

Det finns någon enstaka länk i tråden där internationella nationalekonomer försvarar relativt höga marginalskatter men ingen som försvarar de svenska nivåerna (inkl brytpunkter) som du sa. Att du först började svamla om Borg och Scocco (utan länkhänvisningar givetvis) som inte ens är nationalekonomer gör din trovärdighet mycket låg.

Jag har kollat alla länkar i tråden men inga är i närheten av att stärka ditt påstående. Om du ska ha någon trovärdighet kvar får du allt länka till "ledande nationalekonomer" som styrker det du säger.

Jo tjena,, du menar alltså att det nu på morgonen dök upp två nya bebisnick i tråden där de ena heter Johan51 och det andra Johan521

Jag länkade till kritiker mot Lafferkurvan. I övrigt har jag förklarat att jag baserade mitt tidigare påstående på uttalanden från moderaternas förre finansminister Anders Borg och chefsekonomen Sandro Scocco. De kanske är inte är nationalekonomer men de är erkända ekonomer.

• KillBill
    KillBill skrev 2018-02-08 08:04:33 följande:

Jo tjena,, du menar alltså att det nu på morgonen dök upp två nya bebisnick i tråden där de ena heter Johan51 och det andra Johan521

Jag länkade till kritiker mot Lafferkurvan. I övrigt har jag förklarat att jag baserade mitt tidigare påstående på uttalanden från moderaternas förre finansminister Anders Borg och chefsekonomen Sandro Scocco. De kanske är inte är nationalekonomer men de är erkända ekonomer.

Jag antar att du inte heller har någion koppling till bebisnicken Johan 771 och Johan 7711 som också har dykt upp i tråden de senaste dagarna..

• johan521

Du sa att ledande nationalekonomer försvarar svenska marginalskatter och brytpunkter. Du har inte kunnat presentera en enda. Du drog till med en lögn och hoppades slippa bli synad. Precis som du gjort tidigare i tråden när du blir svarvslös.

Lafferkurvan tar inte hänsyn till brytpunkter, vilka är extremt låga i Sverige. I Danmark, Finland, Grekland som har bland världens lägsta brytpunkter är de ändå 15-20tkr högre.

Sandro Scocco är knappast en "ledande ekonom" han heller. Anders Borg har inte ens en simpel kandidatexamen. Skulle du kalla en en läkare/jurist/ingenjör ledande inom sitt arbetsområden om de inte ens har gått på högskola?

• KillBill
    johan521 skrev 2018-02-08 08:24:41 följande:

Du sa att ledande nationalekonomer försvarar svenska marginalskatter och brytpunkter. Du har inte kunnat presentera en enda. Du drog till med en lögn och hoppades slippa bli synad. Precis som du gjort tidigare i tråden när du blir svarvslös.

Lafferkurvan tar inte hänsyn till brytpunkter, vilka är extremt låga i Sverige. I Danmark, Finland, Grekland som har bland världens lägsta brytpunkter är de ändå 15-20tkr högre.

Sandro Scocco är knappast en "ledande ekonom" han heller. Anders Borg har inte ens en simpel kandidatexamen. Skulle du kalla en en läkare/jurist/ingenjör ledande inom sitt arbetsområden om de inte ens har gått på högskola?

Eftersom Anders borg i höstas sökte en doktorandtjänst i nationalekonomi vid Stockholms universitet så lär han ha rätt mycket poäng från universitetsstudier. Professor Sten Nyberg vid Stockholms universitet anser att Borg är tillräckligt meriterad för att bli doktorand. Att insinuera att Anders Borg inte ens skulle ha gått på högskola är bara löjligt.

Som jag har påpekat tidigare så ansåg inte den moderate finansministern Anders borg att det fanns utrymme att ta bort värnskatten under åren 2007 och 2014. Han sa också att det inte fanns utrymme att ta bort värnskatten för perioden 2014 till 2018. Nu säger moderaterna att man inte vill utlova någon sänkning av värnskatten för mandatperioden 2019-2022.  

Om den svenska marginalskatten är så skadlig som vissa här i tråden vill göra gällande så kan man fråga sig varför det parti som kanske främst av alla svenska riksdagspartier inte tar bort denna skatt?

• Rataxes
    KillBill skrev 2018-02-07 21:01:14 följande:
    Man kan ju göra som i moderatstyrda Stockholm läns landsting:

Nyopererade som läggs i en säng i receptionen och svårt sjuka äldre som får ligga bakom en pappskärm i patienternas dagrum. Bristen på vårdplatser når nya nivåer inom akutsjukvården i Stockholm. Samtidigt ska sjukhusen spara minst 365 miljoner under 2018.

www.svd.se/nyopererade-laggs-bakom-pappskarm-i-receptionen

M
    en det är klart, vad gör man inte för en skattesänkning..
    Så går det när man tillåter politiker (oavsett politisk färg) att lägga sig i något så viktigt som vård. Liknande haverier kan du hitta i såssestyrda landsting, fast det är klart, såssar kan ju aldrig göra något fel. Om de ändå blir fel i någon såssestyrd verksamhet så är det alltid någon annans fel.

Påminner återigen om sjukhusbygget i Tyskland som kostade en tiondel av NKS. Utfördes i privat regi såklart.  
    Man ska vara försiktig med att göra barnprogramledare till kulturministrar, särskilt när de pratar och tänker som ett barn.
  • KillBill
    Rataxes skrev 2018-02-08 16:15:34 följande:
    Så går det när man tillåter politiker (oavsett politisk färg) att lägga sig i något så viktigt som vård. Liknande haverier kan du hitta i såssestyrda landsting, fast det är klart, såssar kan ju aldrig göra något fel. Om de ändå blir fel i någon såssestyrd verksamhet så är det alltid någon annans fel.

Påminner återigen om sjukhusbygget i Tyskland som kostade en tiondel av NKS. Utfördes i privat regi såklart.  

Sjukvården i USA som till stora delar är privatiserad är mycket dyrare än den svenska sjukvården som är offentligt finansierad.  Samtidigt anses kvaliteten i den svenska sjukvården överlag hålla toppklass.

Svar på tråden Världens högsta marginalskatt