• fhkb

BF September 2018

Hej :) Tänkte att vi som har BF i September 2018 kunde samlas här och utbyta våra erfarenheter och prata om våra liv som nu växer i magen! Grattis till er alla som plussat och lycka till.

• Svar på tråden BF September 2018
  • emhu
    JLES skrev 2018-10-01 06:00:40 följande:

Jag tror man får gå liiite längre än BF+14 på vissa ställen om man går med på kontroller varje dag men samtidigt så åldras moderkakan mycket snabbt efter 42+0 och det är därför det är så viktigt att förlösa, så det kommer ut en frisk bebis som mår bra. <3

Jo, Jag förstår ju innerst inne att man gör det för att bebis ska må bra när hen kommer ut men jag kommer ändå inte ifrån att jag känner mig rädd och orolig i för en igångsättning. Jag hoppas dock att din kommer gå jättebra idag! Du får uppdatera sedan om hur det va så kanske jag blir lite lugnare :)
  • Sabinac
    JLES skrev 2018-09-30 17:52:49 följande:

Nervös inför imorgon!!

Lycka till idag!!
  • Veronica Mathilda

Den 21/9 kom min son till världen. 3 dagar efter bf.

Det blev till slut ett akut kejsarsnitt då mina värkar inte var tillräckligt aktiva och bebis inte kom ner tillräckligt i bäckenet.

Men allt gick bra till slut och vi åkte hem 1,5 dygn senare. Idag är Melwin 10 dagar gammal och jag tänkte se hur kroppen reagerar på en liten barnvagnsprommenad snart ????

• JLES

Hej! Ingen bebis än! Men det är på g! Hade såna vidriga pinvärkar av ballongkatetern igår att jag skrek och spydde.. :( Kunde inte hantera de alls! Tydligen var det vanligt förekommande iallafall och den ploppade ut efter 8 timmar. Nu är det dags att ta bort kanterna av tappen med lite cytotec och sen tar vi vattnet! :D

• emhu
    JLES skrev 2018-10-02 07:04:21 följande:

Hej! Ingen bebis än! Men det är på g! Hade såna vidriga pinvärkar av ballongkatetern igår att jag skrek och spydde.. :( Kunde inte hantera de alls! Tydligen var det vanligt förekommande iallafall och den ploppade ut efter 8 timmar. Nu är det dags att ta bort kanterna av tappen med lite cytotec och sen tar vi vattnet! :D

Hoppas det fortlöper bra! Var du omogen igår eller gick ni direkt på ballongkatetern utan gel o så först?

Ingen bebis i sikte här...
  • JLES
    emhu skrev 2018-10-02 07:20:50 följande:

Hoppas det fortlöper bra! Var du omogen igår eller gick ni direkt på ballongkatetern utan gel o så först?

Ingen bebis i sikte här...

Jag var 1-2 cm öppen (som en kon-form) och 2-3 centimeter lång men mjuk :) Så relativt omogen men mogen nog för en ballong/igångsättning :) Jag fick inte gel vad jag vet.. :) Nu har jag fått andra dosen cytotec och det går bra. Får vila mellan värkarna vilket jag inte fick med ballongen :) Värkarna är hanterbara utan smärtstillande utan problem! :)
  • JLES

Efter 2 doser cytotec var jag öppen 4 centimeter och 0,5 centimeter var kvar av tappen. Vi flyttades till ett förlossningsrum och de tog vattnet. Efter kanske 4 starka värkar ville jag inte mer, haha, och bad om epidural. Epiduralen dröjde inte länge (tur!) och hade full effekt inom typ 10 minuter! Jag hade ingen smärta alls men jag kände fortfarande ett lätt tryck neråt under värkarna.

Jag bestämde mig för att somna ett tag och efter en halvtimme gick jag upp för att kissa och sedan stod jag och vaggade vid gåbordet för att få ner bebisen i bäckenet snabbare. Läkaren och barnmorskan vill ge mig värkstimulerande dropp efter 20 minuter och jag kopplas till droppet för att få tätare och starkare värkar.

Det går bra och är absolut hanterbart utan lustgas. Droppet höjs som max till 80.

Jag provade sen sitta på en pilatesboll och studsade fram och tillbaka och åt sidorna under värkarna. Det var jätteskönt och helt plötsligt blir trycket neråt, som ej gjorde ont, starkare så jag började komplettera epiduralen med lustgas för att orka med den obehagliga känslan..

Några minuter efter börjar jag krysta omedvetet och det känns så skönt att göra det. Värkarna gör fortfarande inte ont men trycker ändå neråt och jag kan liksom inte hjälpa det. Jag kollar på CTG:t och värkarna är mycket svagare enligt mätaren men kommer väldigt jämnt.

Jag meddelar BM och hon undersöker mig fastän hon är tveksam. Jag är öppen 10 centimeter! Jag har alltså öppnat mig 6 centimeter på en och en halv timme och BM säger att det antagligen kommer ta flera timmar till för att bebisen fortfarande är rätt långt upp. Jag har dock fullt etablerat krystarbete och krystar vid varje värk per automatik. Jag kan inte rå för det och speciellt inte när det inte ens gör ont. Jag får lägga mig i sängen och krystar för fulla muggar på rygg. Sedan provar jag att ligga på sidan medan en underbar undersköterska trycker mig rätt hårt i svanken. Då säger hon att hon skymtar bebisens huvud och BM börjar göra i ordning lite stressat. Jag vrålar i lustgasen för att få utlopp för urkraften jag inte kan stå emot och jag är så tacksam för att epiduralen tar bort all smärta! Det värkstimulerande droppet kopplas bort och BM lindrar med varma, blöta handdukar (SKITSKÖNT!). Till slut skriker BM på mig att sluta krysta och jag får sluta med lustgasen under de sista två värkarna. Vrålar och krystar för kung och fosterland och efter 45 minuters krystarbete (totalt) är vår lilla dotter, Alice, ute och jag får upp henne på mitt bröst. Moderkakan i princip glider ut en minut efter.

• JLES

Alice är 49 centimeter lång och väger 3300g. Hon kom ut klockan 18:37!

Jag sprack i princip ingenting förutom en pytteliten ytlig rispa på den vänstra inre blygdläppen. Syddes kanske 4 stygn max men jag känner inte av stygnen. Känner mig precis som vanligt. Jag kan kissa, bajsa och foglossningen försvann sekunden Alice kom ut. Jag har inte ont någonstans alls. :) Mycket lyckad igångsättning! Jag hade inte orkat föda barn utan epiduralen och jag är SÅÅÅ imponerad av de mammor som vill, kan och lyckas föda utan epidural! Jag hade aldrig klarat det!!

• Magnusw32
    Sabinac skrev 2018-09-30 17:40:36 följande:

Hur går det för er alla? Både gravida och med bebisar. :)

Bf+8. Otroligt segt att vänta. Idag ska jag pröva att bara vara stilla,men jag tycker det är sååå tråkigt:)
  • emhu
    JLES skrev 2018-10-03 03:05:04 följande:

Alice är 49 centimeter lång och väger 3300g. Hon kom ut klockan 18:37!

Jag sprack i princip ingenting förutom en pytteliten ytlig rispa på den vänstra inre blygdläppen. Syddes kanske 4 stygn max men jag känner inte av stygnen. Känner mig precis som vanligt. Jag kan kissa, bajsa och foglossningen försvann sekunden Alice kom ut. Jag har inte ont någonstans alls. :) Mycket lyckad igångsättning! Jag hade inte orkat föda barn utan epiduralen och jag är SÅÅÅ imponerad av de mammor som vill, kan och lyckas föda utan epidural! Jag hade aldrig klarat det!!

Det låter som att du har haft en riktigt bra förlossning och att igångsättni gen gick bra. Det ger mig lite hopp :) stort grattis till lilla Alice. Njut nu av varandra!
Svar på tråden BF September 2018