• fhkb

    BF September 2018

    Hej :) Tänkte att vi som har BF i September 2018 kunde samlas här och utbyta våra erfarenheter och prata om våra liv som nu växer i magen! Grattis till er alla som plussat och lycka till.

  • Svar på tråden BF September 2018
  • Veronica Mathilda
    emhu skrev 2018-10-22 19:37:35 följande:

    Jag hade nuvaring i 9 månader och hade jättesvårt att bli våt med den och hört flera som haft samma problem.


    Jag har faktiskt haft svårt för det med. Och lusten över lag. Så det har alltså med ringen att göra?
  • emhu
    Veronica Mathilda skrev 2018-10-23 12:37:28 följande:

    Jag har faktiskt haft svårt för det med. Och lusten över lag. Så det har alltså med ringen att göra?


    Jag och två andra kompisar har haft samma problem och använt nuvaring så jag ser absolut det sambandet.
  • Orkide

    Vad ska alla ha för preventivmedel (om ni ska ha)?.

    Jag hsr ju svårt att bli gravid så vet egentligen inte om jag behöver men vi är nöjda med tre barn så fler ska vi inte ha.

    Jag vet inte om jag måste ha något preventivmedel.. Jag vill i alla fall inte ha spiral. Vad har ni testat och vilka fördelar och nackdelar finns?

  • Sabinac
    Orkide skrev 2018-10-31 13:06:16 följande:

    Vad ska alla ha för preventivmedel (om ni ska ha)?.

    Jag hsr ju svårt att bli gravid så vet egentligen inte om jag behöver men vi är nöjda med tre barn så fler ska vi inte ha.

    Jag vet inte om jag måste ha något preventivmedel.. Jag vill i alla fall inte ha spiral. Vad har ni testat och vilka fördelar och nackdelar finns?


    Varför inte spiral?

    Jag har haft p-piller, pstav och p-ring.

    P-piller funkade när jag hade det men jag tror inte det är något alternativ för mig nu för jag skulle inte komma ihåg det så noga.

    Pstav gav mig daglig blödning i 6 månader, väldigt liten blödning men ändå så jag behövde ha skydd för att det inte skulle gå igenom trosorna till byxorna.

    P-ring funkade nog bra men det hade jag bara en kort period innan vi skulle skaffa syskon förra gången.

    Nu har jag ingen aning alls om vad jag ska ha för något

    Sambon säger helt och hållet nej till fler barn och vi verkar inte ha jätte svårt för att bli gravida så det är dumt att chansa utan preventivmedel för oss.
  • Orkide
    Sabinac skrev 2018-10-31 15:03:28 följande:

    Varför inte spiral?

    Jag har haft p-piller, pstav och p-ring.

    P-piller funkade när jag hade det men jag tror inte det är något alternativ för mig nu för jag skulle inte komma ihåg det så noga.

    Pstav gav mig daglig blödning i 6 månader, väldigt liten blödning men ändå så jag behövde ha skydd för att det inte skulle gå igenom trosorna till byxorna.

    P-ring funkade nog bra men det hade jag bara en kort period innan vi skulle skaffa syskon förra gången.

    Nu har jag ingen aning alls om vad jag ska ha för något

    Sambon säger helt och hållet nej till fler barn och vi verkar inte ha jätte svårt för att bli gravida så det är dumt att chansa utan preventivmedel för oss.


    Jag hade spiral och jag hade småblödningar i flera månader samt molvärk konstant. Sen kunde jag inte få orgasm alls. Barnmorskan sa att det inte berodde på spiralen men jag är säker på att det var den. Så nej tack till spiral för min del.

    Ja ni behöver nog något skydd. Vad funderar du på för sort?
  • emhu
    Orkide skrev 2018-10-31 13:06:16 följande:

    Vad ska alla ha för preventivmedel (om ni ska ha)?.

    Jag hsr ju svårt att bli gravid så vet egentligen inte om jag behöver men vi är nöjda med tre barn så fler ska vi inte ha.

    Jag vet inte om jag måste ha något preventivmedel.. Jag vill i alla fall inte ha spiral. Vad har ni testat och vilka fördelar och nackdelar finns?


    Jag kommer inte skaffa något preventivmedel eftersom att vi har svårt att bli gravida och vi vill ha ett syskon, gärna så snabbt det går.

    Men om jag hade skaffat preventivmedel hade det nog fått bli p-piller. Det är det enda som fungerat för mig historiskt sett. P-stav gav mig konstanta blödningar, minipiller likaså. P-ring gjorde att jag inte blev våt och spiral har jag inte provat eftersom jag inte fött barn förrän nu.

    Ni som är "färdiga" med barn, någon som funderat på att sterilisera er?
  • Sabinac
    Orkide skrev 2018-10-31 15:13:48 följande:

    Jag hade spiral och jag hade småblödningar i flera månader samt molvärk konstant. Sen kunde jag inte få orgasm alls. Barnmorskan sa att det inte berodde på spiralen men jag är säker på att det var den. Så nej tack till spiral för min del.

    Ja ni behöver nog något skydd. Vad funderar du på för sort?


    Okej. Hade du hormon eller kopparspiral?

    Jag har inte läst på så mycket än men tänkt lite på att prova antingen p-ring igen eller spiral. Men jag vill gärna vara utan mensblödning ett tag också.. när jag satte in pstav efter mitt första barn så startade blödningen och fortsatte konstant tills jag tog ut den. Med andra barnet fick jag aldrig tillbaka någon regelbunden mens då jag ammade länge och sedan blev gravid igen.

    Men som sagt vill vi inte riskera en graviditet nu.
  • Smka
    Sabinac skrev 2018-10-31 23:53:51 följande:

    Okej. Hade du hormon eller kopparspiral?

    Jag har inte läst på så mycket än men tänkt lite på att prova antingen p-ring igen eller spiral. Men jag vill gärna vara utan mensblödning ett tag också.. när jag satte in pstav efter mitt första barn så startade blödningen och fortsatte konstant tills jag tog ut den. Med andra barnet fick jag aldrig tillbaka någon regelbunden mens då jag ammade länge och sedan blev gravid igen.

    Men som sagt vill vi inte riskera en graviditet nu.


    Jag ska sätta in hormonspiral igen (mirena). Efter första barnet när jag satte in den började jag blöda ca en vecka och blödde i 3-4 veckor. Efter det blödde jag inte förren jag slutade amma när sonen var 1 år. Efter det hade jag regelbunden mens fast mycket mindre blödning fram tills att jag tog ut den pga av syskonönskan. Då blev jag gravid vid första äl (tyvärr blev det mf). Så för mig fungerade den bra. Vet flera som sluppit mensen helt, tyvärr har jag inte riktigt sådan tur men skönt att inte blöda så mycket iaf.
  • Nostalgity
    JLES skrev 2018-10-20 23:59:43 följande:

    Ni som haft sex 3-4 veckor efter FL.. Använde ni kondom då eller hade ni redan slutat blöda?

    Längtar sjukt mycket efter sex men är också skitnervös inför det. Tänk om jag är slapp som fan?

    Blöder fortfarande sporadiskt cirka en gång per dag vid antingen amning eller promenad typ. Blöder då oftast rödbrunt (men ibland även färskt) eller ljusbrunt. Ej rikligt.


    Jag hade slutat blöda, använde inte kondom.

    Fick min mens 5 veckor efter förlossningen... Inser nu i efterhand att vi hade sex första gången efter förlossningen precis när äl skedde rum. Men sen fick jag ju mensen som sagt så det var ju skönt hehe.

    Sonen är idag 7 veckor. Vikten går väääääldigt sakta neråt... Har gått ner 9 kg, har ca 7-8kg kvar. Började på gymmet igen för en vecka sen... Så nu ska motionen upp och kilona ner!

    Vi är rätt klara med barn här, så han funderar på sterelisering. Tills dess så kommer jag ha p-stav.
    Storebror 12/10 -08 Lillasyster 06/10 -12 Lillebror 24/9 - 18
  • Orkide
    Sabinac skrev 2018-10-31 23:53:51 följande:

    Okej. Hade du hormon eller kopparspiral?

    Jag har inte läst på så mycket än men tänkt lite på att prova antingen p-ring igen eller spiral. Men jag vill gärna vara utan mensblödning ett tag också.. när jag satte in pstav efter mitt första barn så startade blödningen och fortsatte konstant tills jag tog ut den. Med andra barnet fick jag aldrig tillbaka någon regelbunden mens då jag ammade länge och sedan blev gravid igen.

    Men som sagt vill vi inte riskera en graviditet nu.


    Jag hsde hormonspiral, jeydess eller var den nu hette. Vet inte alls vilket prevmedel jag ska ha. De flesta har någon biverkning och man vet ju inte hur kroppen reagerar. Har inte lust med att blöda, ha ont eller gå upp i vikt :(
  • Tokmamma
    Nostalgity skrev 2018-11-12 09:49:22 följande:

    Jag hade slutat blöda, använde inte kondom.

    Fick min mens 5 veckor efter förlossningen... Inser nu i efterhand att vi hade sex första gången efter förlossningen precis när äl skedde rum. Men sen fick jag ju mensen som sagt så det var ju skönt hehe.

    Sonen är idag 7 veckor. Vikten går väääääldigt sakta neråt... Har gått ner 9 kg, har ca 7-8kg kvar. Började på gymmet igen för en vecka sen... Så nu ska motionen upp och kilona ner!

    Vi är rätt klara med barn här, så han funderar på sterelisering. Tills dess så kommer jag ha p-stav.


    Samma här. Kilona sitter där dom sitter.

    Har du varit på efterkontroll?

    Jag skulle dit imorhon men det blev uppskjutet. Får vänta 2 veckor. Får inte börja träna innan bm gett mig ok.
  • Nostalgity
    Tokmamma skrev 2018-11-13 19:19:28 följande:

    Samma här. Kilona sitter där dom sitter.

    Har du varit på efterkontroll?

    Jag skulle dit imorhon men det blev uppskjutet. Får vänta 2 veckor. Får inte börja träna innan bm gett mig ok.


    Hej. Nej, vi har tid för efterkontroll om ca en vecka.
    Storebror 12/10 -08 Lillasyster 06/10 -12
  • nyfikenkvinna

    Hej.

    Har mensen kommit tillbaka för er? Själv har mensen inte kommit tillbaka efter förlossningen. Och det är snart tre månader! Känner mig så orolig. Kan det bero stress?

  • Orkide
    nyfikenkvinna skrev 2018-11-20 07:05:32 följande:

    Hej.

    Har mensen kommit tillbaka för er? Själv har mensen inte kommit tillbaka efter förlossningen. Och det är snart tre månader! Känner mig så orolig. Kan det bero stress?


    Ammar du?

    Med mina andra barn kom mensen tillbaka 1-2 månader efter att jag slutat helamma. Nu ammar jag helt fortfarande så den kan hålla sig borta ett långt tag till!
  • Otit
    nyfikenkvinna skrev 2018-11-20 07:05:32 följande:

    Hej.

    Har mensen kommit tillbaka för er? Själv har mensen inte kommit tillbaka efter förlossningen. Och det är snart tre månader! Känner mig så orolig. Kan det bero stress?


    Om du ammar kan det dröja. Fick tillbaka min mens 8 eller 9 månader efter första barnet när jag drog ner på amningen
  • Louise1994

    Använde Cerazette tidigare vilket har fungerat klockrent för mig, hade ingen mens på de ca åtta åren jag åt dem.
    Fick tillbaka mensen ca 2 månader efter att sonen föddes. Vi valde att inte använda oss av något preventivmedel, då vi kände att händer det så händer det. Vilket visade sig att det gick fortare än vad vi trodde, går allt som det ska beräkna vår lilla son bli storebror i slutet på juli.Glad 

Svar på tråden BF September 2018