• Anonym (inte råd och för spontan)

Utomlands

Har två barn på 6 år och 3,5 år och två bonusbarn på 15 år och 12 år.

Jag var lite för spontan på julafton och bokade en utomlandsresa på julafton till i vår för alla oss. Men nu till saken har vi inte pengarna och kommer inte hinna spara ihop så mycket heller. Dom tre äldsta såg och hörde att jag bokade resa. Till saken hör att jag måste komma iväg till sol och värme. 
    Så nu kommer jag och sambon åka själva på resa och alla fyra barnen får vara hemma. Gör vi helt galet? 12 åringen blev jätte arg MEN har inte råd och mycket är pga dyra fritisaktiviteetr för de stora barnen som sätter käppar i hjulet. 
    12 åringen tycker alla ska vara hemma då jag och sambon åkt på några resor själva utan barn när dom var små och dom var hos deras mamma

• Svar på tråden Utomlands
  • Pope Joan II
    Anonym (inte råd och för spontan) skrev 2017-12-29 11:06:08 följande:
    Sa att hen får välja att minska ner sina aktiviteter eller vänta med resan.. det är ju sanningen 
    Föreslog du att hen kanske kan äta mindre också? 
    smulpaj01 skrev 2017-12-29 11:24:54 följande:
    Jo bland annat jag och jag tycker det är märkligt att lämna så små barn hemma under lång tid.
    Är en vecka lång tid?
    Då gjorde jag jättefel i somras när dom var hos mormor och morfar en vecka utan oss föräldrar 1 vecka? 
    Pope Joan II skrev 2017-12-29 11:33:52 följande:
    Föreslog du att hen kanske kan äta mindre också? 
    Om man har aktiviteter för över 10.000kr /termin så tycker jag man kan dra ner på ngt
  • Pope Joan II
    Anonym (inte råd och för spontan) skrev 2017-12-29 12:13:27 följande:
    Om man har aktiviteter för över 10.000kr /termin så tycker jag man kan dra ner på ngt
    Bekostar du aktiviteterna? I sådana fall låter det ju som om du också godkänt dem från början, eller?
    Anonym (Tilly) skrev 2017-12-29 11:33:12 följande:
    Så 12-åringen ska känna sig ansvarig för att familjen inte kan få åka på resan? 

Antingen så får 12-åringen ha sina aktiviteter eller så bestämmer ni att dra ned på dem. Men det är ni vuxna i familjen som ska ta det ansvaret, både för aktivtetskostnader och pengar till resor.

En 12-åring kan inte ta ett sånt ansvar för sin familjs ekonomi. Och sen skuldbeläggas på det sättet när någon bokar en spontanresa för alla i familjen, inser att den är för dyr, avbokar och åker endast två av sex personer.
    Vi har inget och säga till om, mamman till barnen säger att dom ska ha dessa aktiviteter och vi får snällt betala.. Hon skuldbelägger sambon som inte har samma ekonomi som hon och säger att barn kostar pengar. Men sammanlagt aktiviteter för 20.000kr per år för två barn, tycker inte jag är rimligt. Plus att det blir mer då de tillkomer avgifter 
    Pope Joan II skrev 2017-12-29 12:15:23 följande:
    Bekostar du aktiviteterna? I sådana fall låter det ju som om du också godkänt dem från början, eller?
    Jag är helt emot så här dyra och ofta deras aktiviteter är men om man bor under samma sak drabbas jag och mina små barn tyvärr...
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (inte råd och för spontan) skrev 2017-12-29 12:17:23 följande:
    Jag är helt emot så här dyra och ofta deras aktiviteter är men om man bor under samma sak drabbas jag och mina små barn tyvärr...
    Det verkar väldigt jobbigt att leva som bonusfamilj.

Anonym (Mamma) skrev 2017-12-29 12:20:31 följande:
    Det verkar väldigt jobbigt att leva som bonusfamilj.
    Ja, det är det och framförallt när man som vuxen inte har rätt att besluta om saker som gäller sin egen ekonomi. 
    Det har tärt mycket på mig och om jag hade vetat hur det hade blivit hade jag antingen inte gått in i en relation med en man med barn sedan tidigare iallfall inte skaffat barn tillsammans med honom utan valt ett liv utan biologiska barn så här i efterhand
  • Pope Joan II
    Anonym (inte råd och för spontan) skrev 2017-12-29 12:17:23 följande:
    Det är säkert synd om dig och era gemensamma barn, det tvivlar jag inte alls på. Men det är ju trams att skylla på deras mamma att ni har det som ni har det. Vad då ni har inget att säga till om? Går era löner in på hennes konto? Ni/du kunde ju tydligen utan vidare först utlova en utlandsresa på mammans vecka bara för att senare dra tillbaka löftet och välja att åka på en liten rekreationsresa för er själva utan att biomonstret blandade sig i och levde om? 
  • Anonym (aa)

Är tolvåringens aktivitet är för dyr för er får ni förstås förklara det och sluta bidra till den. Men det var fult gjort att dra in detta som orsak till utebliven resa. DU gjorde missbedömningen att boka utan att ha pengarna till resan. DU borde ha förklarat för barnen att ni insett detta när ni tittade närmare på utgifterna. Utan att dra in ev fritidsaktiviteter.

Vad gäller att åka iväg utan barnen är det upp till er om ni tycker det är OK men du frågar vad andra tycker om det. Personligen tycker jag du låter egotrippad som inte vill vänta tills ni har råd  att åka alla. Vad då "måste" ha sol och värme liksom. Har du reumatiska besvär/psoriasis räcker knappast en kortare semesterresa så jag antar det handlar om att du  tycker det skulle vara skönt och avkopplande. Och nej, jag förstår inte att åka på solsemester utan barnen. Skillnad om det handlat om kulturweekend i en storstad och mycket små barn. Du har ingen skyldighet att betala för dina styvbarn men du tänker ju lämna även dina egna barn hemma, och din sambo är tydligen  OK med att åka utan både sina egna och era gemensamma barn om han följer med dig.

Svar på tråden Utomlands